19 Joulukuu 2019

Neste allekirjoitti uuden 1,2 miljardin euron luottolimiittisopimuksen, jonka marginaali on sidottu yhtiön kasvihuonekaasupäästöjen vähenemätavoitteeseen

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Sijoittajat

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 19.12.2019 klo 7

Neste on allekirjoittanut uuden 1,2 miljardin euron monivaluuttaisen luottolimiittisopimuksen (“RCF”) 13 pankista koostuvan pankkisyndikaatin kanssa. Uusi luottolimiitti korvaa yhtiön huhtikuussa 2014 solmiman 1,5 miljardin euron rahoitusjärjestelyn, ja sitä käytetään konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin. Luottolimiittisopimuksen kesto on viisi vuotta, ja siinä on kaksi yhden vuoden lisäoptiota.

RCF:n alaista marginaalia tarkistetaan sen mukaan, miten Neste edistyy kasvihuonekaasupäästöjen vähenemätavoitteessaan.

Nesteen tavoitteena on tulla globaaliksi johtajaksi uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa. Osana tätä Neste on asettanut strategiset ilmastotavoitteet vähentää omia ja asiakkaidensa kasvihuonekaasupäästöjä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Neste on keskittynyt valmistamaan uusiutuvia polttoaineita, jotka korvaavat fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Vuonna 2018 Nesteen uusiutuvat tuotteet auttoivat asiakkaita pienentämään kasvihuonekaasupäästöjään 7,9 miljoonalla tonnilla (CO2eq). Määrä vastaa 1,2 miljoonan keskiverto-EU-kansalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä. Nesteen tavoitteena on vähentää asiakkaiden kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujensa avulla vuosittain vähintään 20 miljoonaa tonnia (CO2eq) vuoteen 2030 mennessä.

Simo Honkanen
Vastuullisuus-, yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätietoja: Mika Rydman, rahoitusjohtaja, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com