26 syyskuu 2018

Suomalainen Nolla-mökki nousi hitiksi myös ulkomailla – ”Maisema saa unohtamaan jopa älypuhelimesi”

Neste Oyj Uutinen 26.9.2018 klo 13.00

Helsingin edustalle idylliseen Vallisaareen kesällä pystytetty, suunnittelija Robin Falckin suunnittelema ja Nesteen rakennuttama Nolla-mökki on herättänyt suurta kiinnostusta myös maailmalla. Yli 100 artikkelia kansainvälisessä mediassa kertovat ainutlaatuisesta mökkikokeilusta, jonka tavoitteena on testata, miten ekologisessa ja liikuteltavassa mökissä voi asua mahdollisimman pienillä päästöillä.

Esimerkiksi maailman johtava designiin ja arkkitehtuuriin keskittyvä lehti Wallpaper kehuu jutussaan etenkin mökin päätyseinän kokoista ikkunaa, josta voi ihailla Helsingin edustan vangitsevaa saaristomaisemaa. Lehti uskoo, että huikaiseva maisema saa mökkeilijän unohtamaan jopa taskussaan olevan älylaitteen. Lisäksi esimerkiksi Lonely Planet, Business Insider, Saksan yleisradioyhtiö ZDF sekä arkkitehtisivusto ArchPage ovat uutisoineet Nolla-mökistä.

Airbnb-yöt myytiin loppuun hetkessä

Nolla-mökissä on kesän aikana yöpynyt kotimaisen ja kansainvälisen median edustajia, some-vaikuttajia sekä Airbnb-vieraita. Kun mökki tuli varattavaksi Airbnb-majoitussivulle, syyskuun yöt myytiin loppuun puolessatoista tunnissa. Kysyntää olisi ollut myös lisäöille.

Kuvat upealla rantakalliolla seisovasta mökistä ovat levinneet ilmiömäisesti myös sosiaalisen median puolella. Airbnb on nostanut mökin omassa Instagramissaan näyttävästi esiin – Vallisaaressa otettu kuva on kerännyt lähes 50 000 tykkäystä. Myös esimerkiksi yhdysvaltalainen Esquire-lehti ja kansainvälinen designmedia Dwell ovat esitelleet Nolla-mökkiä Instagram-tileillään.

Nolla-mökillä Neste pyrkii havainnollistamaan, millaisia ratkaisuja nollapäästöisen yhteiskunnan saavuttaminen vaatisi. Haaste on suuri ja vaatii yhteiskunnan kaikkien tahojen ja alojen yhteistyötä onnistuakseen. Nesteen markkinajohtaja Sirpa Tuomen mukaan mökin suosio kertoo ihmisten olevan valmiita uudenlaiseen mökkikokemukseen niin Suomessa kuin maailmalla.

”Olemme todella iloisia Nolla-mökin saamasta – sinänsä täysin ansaitusta – huomiosta. Halusimme testata, mitä kestävä mökkeily voisi olla. Yksinkertainen, kaunis ja toimiva mökki todistaa sen, ettei ekologinen asuminen ja mökkeily tarkoita vain mukavuuksista luopumista. Asioiden omistaminen ei myöskään ole nykyään pakollista, vaan jakamistalouden avulla mökkeily voi olla aiempaa vastuullisempaa”, Tuomi sanoo.

Nolla-mökki on osa Nesteen Journey to Zero -hanketta, jossa se tutkii ja kokeilee yhdessä kumppanien kanssa ratkaisuja, jotka voivat viedä maailmaa kohti nollapäästöjä. Vieraita mökissä riittää syyskuun loppuun asti. Mökille suunnitellaan parhaillaan uusia käyttötarkoituksia, joissa se inspiroisi yleisöään jatkossakin kestävämmän elämäntyylin pariin.

Lisätietoja: Sirpa Tuomi, markkinointijohtaja, Neste, puh. 050 458 8335,  sirpa.tuomi(at)neste.com

Lue lisää Nolla-mökistä: https://www.neste.com/fi/journeytozero/nolla-mokki/

Nolla-mökki #nolla

Suunnittelija: Robin Falck