21 elokuu 2018

Sveitsin viranomaispäätös lakkautti Geneven lentoaseman hankkeen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ottamiseksi

Neste Oyj Lehdistötiedote, 21.8.2018 klo 16.00

Kuten vuoden 2017 lopussa ilmoitettiin, Nesteen ja Geneven lentoaseman pilottihankkeessa yksi prosentti lentokoneiden käyttämästä kerosiinista aiottiin korvata uusiutuvalla lentopolttoaineella. Hankkeen toteutumiseksi tarvittiin Sveitsin viranomaisen tuki, mutta pitkän harkinnan jälkeen viranomainen päätti olla sitoutumatta projektiin.

“Luonnollisesti olemme pettyneitä viranomaisen päätökseen olla tukematta uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa Geneven lentokentällä. Tämä päätös ei kuitenkaan vaikuta Nesteen suunnitelmaan tuoda maailman markkinoille uusiutuvaa lentopolttoainetta. Olemme kertoneet yhteistyösopimuksistamme muiden lentokenttien ja lentoyhtiöiden kanssa jo aiemmin, ja uskon, että pääsemme kertomaan lisää lähitulevaisuudessa,” sanoo Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja Kaisa Hietala.

”Haluan kiittää Geneven lentokenttää ja kaikki muita tahoja avartavasta yhteistyöstä. Viime kuukausien aikana olemme saaneet huomattavan paljon tietoa siitä, kuinka uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjua voidaan kehittää ja kuinka sillä täydennetään lentoasemien nykyistä infrastruktuuria ja toimintaa. Pystymme hyödyntämään tätä tietoa tulevissa yhteistyöhankkeissa”, jatkaa Hietala.

Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto jatkuu suunnitelman mukaan ja määrä nousee vuosittain. Singaporeen suunnitellun uuden 1 miljoonan tonnin uusiutuvien tuotteiden laitoksen myötä uusiutuvan lentopolttoaineen määrä kasvaa merkittävästi vuoteen 2022 mennessä.

Green Hub -ratkaisun avulla Neste aikoo jatkaa työtään ilmailun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja tukea kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n tavoitteita ilmailun hiilineutraalin kasvun saavuttamiseksi vuodesta 2020 lähtien. Neste Green Hub -ratkaisu yhdistää ilmailun sidosryhmiä ja muodostaa koko lentoliikenteelle ekosysteemin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Se tarjoaa alustan, jonka puitteissa lentoasemat, ratkaisujen tarjoajat, lentoyhtiöt, viranomaiset, paikallisyhteisöt ja matkustajat voivat tehdä yhteistyötä edistääkseen kestävämpää lentomatkustamista. Neste MY uusiutuva lentopolttoaine on olennainen osa Green Hub -ratkaisua.

Kaisa Lipponen
Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Lisätietoja antaa:
Kaisa Hietala, Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja, puh. 010 458 4128

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com