26 syyskuu 2022

Kaakkois-Aasian ensimmäinen helikopterilento uusiutuvalla lentopolttoaineella lennettiin Seletarin lentoasemalta Singaporesta

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 26.9.2022 klo 11

Nesteen, Bellin ja Safranin delegaatiot

Bellin uuden sukupolven viisipaikkainen Bell 505 -helikopteri lähti tänään Seletarin lentoasemalta Singaporesta esittelylennolle, jolla käytettiin Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta. Kyseessä oli Kaakkois-Aasian kaikkien aikojen ensimmäinen helikopterilento uusiutuvalla lentopolttoaineella.

Tämä merkittävä etappi saavutettiin tiiviissä yhteistyössä Bellin, Safran Helicopter Enginesin ja Nesteen välillä Jet Aviationin ja Shell Aviationin paikallisten toimintojen avustaessa uusiutuvaa lentopolttoainetta sisältävän sekoituksen tankkaamisessa Seletarin lentoasemalla. Liikelennot ovat olennainen osa ilmailualaa, ja esittelylento on osoitus kyseisen sektorin sitoutumisesta ilmailualan kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin ja uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoon, jolla on keskeinen rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan käyttää sekoitettuna tavanomaiseen lentopolttoaineeseen niin, että uusiutuvan polttoaineen osuus on jopa 50 %. Safranin helikopterimoottorit on jo sertifioitu toimimaan tällaisella polttoainesekoituksella.

”Bell on toiminut Kaakkois-Aasiassa yli 40 vuoden ajan. Olemme ylpeitä siitä, että ensimmäinen uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttänyt helikopterilento lennettiin täällä Bell 505 -helikopterillamme”, sanoo Bellin Aasian ja Tyynenmeren alueen toimitusjohtaja Jacinto Monge. ”Tämänpäiväinen lento on osoitus sitoumuksestamme ottaa uusiutuva lentopolttoaine käyttöön asiakkaille esittelyyn tarkoitetussa kalustossamme maailmanlaajuisesti. Tämä tukee Textronin Achieve 2025 Sustainable Footprint -tavoitetta vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 20 %.”

”Uskomme vahvasti uusiutuvaan lentopolttoaineeseen, sillä sen avulla hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää merkittävästi. Kaikki Arrius 2R -helikopterimoottorimme on jo sertifioitu käyttämään polttoaineseosta, josta jopa 50 % on uusiutuvaa lentopolttoainetta. Olemme täysin valmiita auttamaan kaikkia Bell 505 -käyttäjiä maailmanlaajuisesti siirtymään tavanomaisista fossiilisista polttoaineista uusiutuvaan lentopolttoaineeseen. Olemme ylpeitä siitä, että tuotteidemme avulla voimme olla aktiivisesti mukana päästövähennyshankkeiden kehittämisessä Aasian ja Tyynenmeren alueella”, sanoo Valerie Patuel, Managing Director, Safran Helicopter Engines Asia ja CEO & Country General Delegate, Safran Singapore.

”Ilmailualan kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa vain uusiutuvan lentopolttoaineen laajamittaisella käyttöönotolla sekä ilmailualan sidosryhmien välisellä yhteistyöllä. Tämänpäiväisellä lennolla osoitimme, että uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan käyttää turvallisesti ja helposti myös helikopteritoiminnassa. Lisäksi olen ylpeä siitä, että tämä merkkipaalu saavutettiin Singaporessa. Singaporen jalostamomme laajennusprojektin ja Rotterdamin jalostamollamme käynnissä olevan muutostyön valmistuttua saavutamme jopa 1,5 miljoonan tonnin vuosittaisen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetin vuoden 2023 loppuun mennessä. Tällä kapasiteetilla voimme tukea ilmailualaa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella että maailmanlaajuisesti”, sanoo Sami Jauhiainen, Vice President APAC, Renewable Aviation, Neste.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine on yhtä suorituskykyinen kuin tavanomainen lentopolttoaine, mutta sen elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti vastuullisesti tuotetuista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine on tämän päivän ratkaisu, joka on kaupallisesti saatavilla ja käytössä maailmanlaajuisesti.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Bell: Eugene Tan, Senior Communications Strategist, Asia Pacific, tel. +65 8798 0183 / ytan@bellflight.com

Safran Helicopter Engines: Please contact François Julian: francois.julian@safrangroup.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Bell

Thinking above and beyond is what we do. For more than 80 years, we’ve been reimagining the experience of flight – and where it can take us.

We are pioneers. We were the first to break the sound barrier and to certify a commercial helicopter. We were aboard NASA’s first lunar mission and brought advanced tiltrotor systems to market. Today, we’re defining the future of on-demand mobility.

Headquartered in Fort Worth, Texas – as a wholly-owned subsidiary of Textron Inc., – we have strategic locations around the globe. And with nearly one quarter of our workforce having served, helping our military achieve their missions is a passion of ours.

Above all, our breakthrough innovations deliver exceptional experiences to our customers. Efficiently. Reliably. And always, with safety at the forefront.

About Safran Helicopter Engines

Safran is an international high-technology group, operating in the aviation (propulsion, equipment and interiors), defense and space markets. Its core purpose is to contribute to a safer, more sustainable world, where air transport is more environmentally friendly, comfortable and accessible. Safran has a global presence, with 76,800 employees and sales of 15.3 billion euros in 2021, and holds, alone or in partnership, world or regional leadership positions in its core markets.

Safran is listed on the Euronext Paris stock exchange and is part of the CAC 40 and Euro Stoxx 50 indices.

Safran Helicopter Engines is the world’s leading manufacturer of helicopter engines, with more than 75,000 produced since being founded. It offers the widest range of helicopter turboshafts in the world and has more than 2,500 customers in 155 countries.

Safran supports its customers in Southeast Asia through its Singapore-based subsidiary Safran Helicopter Engines Asia since 1991. The new facility features capacity for the maintenance of Safran helicopter engines operated in the region and houses a qualified technical training center.