3 Lokakuu 2022

Neste, Idemitsu Kosan, CHIMEI Corporation ja Mitsubishi Corporation yhdistävät voimansa muodostaakseen uusiutuvien muovien toimitusketjun

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 3.10.2022 klo 8

Kuva: Uusiutuvien muovien toimitusketju

Neste, Idemitsu Kosan, CHIMEI Corporation ja Mitsubishi Corporation ovat sopineet uusiutuvien muovien toimitusketjun rakentamisesta. Toimitusketjussa käytetään biopohjaisia hiilivetyjä (Neste RE™) styreenimonomeerin (bio-SM) ja sen uusiutuvien muovijohdannaisten (mm. bio-ABS*) tuottamiseksi massatasemenetelmään perustuen. Bio-SM:n tuotanto Japanissa sekä Taiwanissa tapahtuva uusiutuvien muovien tuotanto ovat maissa ensimmäiset laatuaan, ja niiden on suunniteltu alkavan vuoden 2023 alkupuoliskolla.

Neste toimittaa Neste RE -raaka-ainetta Idemitsu Kosanille, joka on styreenimonomeerin suurin valmistaja Japanissa. Neste on maailman johtava uusiutuvista ja kierrätetyistä raaka-aineista valmistettujen polymeeri- ja kemianteollisuuden raaka-aineiden tuottaja. Yhteishankkeessa käytettävä Neste RE tuotetaan täysin uusiutuvista raaka-aineista, kuten jätteistä ja tähteistä, ja sen käytöllä voidaan pienentää kasvihuonekaasupäästöjä huomattavasti perinteisen fossiilisen raaka-aineen käyttöön verrattuna.

Idemitsu Kosan tuottaa Neste RE:stä bio-SM:ää massatasemenetelmään perustuen ja toimittaa materiaalin CHIMEI:lle uusiutuvien muovien tuotantoa varten. CHIMEI on maailman suurin ABS-muovin tuottaja. Mitsubishi Corporation koordinoi arvoketjun toimijoiden yhteistyötä ja kehittää uusiutuvien tuotteiden markkinaa.

Hankkeessa yritykset pyrkivät perinteistä muovien arvoketjua tiiviimpään kumppanuuteen ja yhteistyöhön, minkä myötä yritykset voivat tuoda arvoketjuun uusia uusiutuvia raaka-aineita korvaamaan muovintuotannon fossiilisia raaka-aineita. Yritykset osallistuvat näin osaltaan muoviteollisuuden päästövähennystavoitteiden täyttämiseen ja tukevat siirtymää kohti vähäpäästöistä yhteiskuntaa.

*) ABS-muovi on akryylinitriilistä, butadieenistä ja styreenimonomeeristä koostuva termoplastinen polymeeri. Sitä käytetään eri teollisuudenaloilla, muun muassa auto-, elektroniikka- ja leluteollisuudessa, koska se on kovaa ja iskunkestävää.

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot  Nesteen mediapalveluun, puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

CHIMEI: Media Contact +886-6-2663000 ext.1582 / loreta@mail.chimei.com.tw

Idemitsu Kosan: Public Relations Department Public Relations Section, https://www.idemitsu.com/en/contact/flow/index.html

Mitsubishi Corporation: Inquiry Recipient, tel.+81-3-3210-2171 / facsimile:+81-3-5252-7705

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

CHIMEI

CHIMEI is a Taiwan-based performance materials company that designs and manufactures advanced polymer materials, synthetic rubbers, and specialty chemicals. Companies from around the globe seek out CHIMEI to boost their products' performance and durability, find a breakthrough in aesthetics, raise their production efficiency, and reduce their environmental impact. Discover how CHIMEI helps businesses aim higher, and steps up to its global responsibilities, at www.chimeicorp.com.

Idemitsu Kosan Co.,Ltd.

Headquarters: 2-1, Otemachi 1-chome, Chiyoda-ku, Tokyo 100-8321, Japan
Main Operations: Idemitsu Kosan Co.,Ltd. is a global energy company whose main business is oil refining and sales of petroleum & petrochemical products.
We commit to the security of a stable energy supply, while transforming into a resilient business entity, answering to an ever changing economic and environmental needs of the society, by expanding the following five business segments both domestically and abroad:
Petroleum, Basic Chemicals, Functional Materials, Power & Renewable Energy, and Resources.
Representative: Representative Director & Chief Executive Officer  Shunichi Kito
Year of Establishment: 1940

Mitsubishi Corporation

Headquarters: 2-3-1 Marunouchi, Chiyoda-ku, Tokyo
Main Operations: MC engages in a wide range of businesses spanning multiple industries and overseen by its Industry DX Group and 10 industry-specific Business Groups: Natural Gas, Industrial Materials, Petroleum & Chemicals Solution, Mineral Resources, Industrial Infrastructure, Automotive & Mobility, Food Industry, Consumer Industry, Power Solution, and Urban Development.
Representative: President & CEO Katsuya Nakanishi
Year of Establishment:1954