2 Lokakuu 2019

Neste ja Lufthansa yhteistyössä kohti kestävämpää lentoliikennettä

Lufthansan kuvapankki: Jens Görlich / Mo CGI

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 2.10.2019 klo 9 (EET)

Maailman johtava uusiutuvien polttoaineiden valmistaja Neste ja Euroopan menestyneimpiin lentoyhtiöihin kuuluva Lufthansa vahvistavat yhteistyötään, joka koskee lentoliikenteen uusiutuvien ratkaisujen kehittämistä. Osana yhteistyötä Lufthansa käyttää Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen ja fossiilisen lentopolttoaineen sekoitusta Frankfurtista lähtevillä lennoillaan. Ensimmäinen erä uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitettiin Lufthansalle aiemmin tänä vuonna.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että yhteistyö Lufthansan kanssa jatkuu. Yhtiö on vuosikymmenten ajan ajanut vastuullisia toimintatapoja ja on toiminut uusiutuvan lentopolttoaineen testauksen edelläkävijänä. Yhteinen päämäärämme on lisätä lentoliikenteen vastuullisuutta ja tarjota ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme saavuttamaan hiilijalanjäljen pienentämiseen liittyvät tavoitteet”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Nesteen ja Lufthansan välinen yhteistyö alkoi jo vuonna 2011. Silloin Lufthansa testasi menestyksekkäästi Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta yhteensä 1 187 lennolla Frankfurtin ja Hampurin välillä. Lufthansa oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka koekäytti vaihtoehtoista polttoainetta säännöllisissä lentotoiminnoissaan noin kuuden kuukauden ajan BurnFair-yhteistyöhankkeessa.

Lentoliikenteellä on myönteinen vaikutus ihmisten elämänlaatuun, ja se tukee yritysten ja talouden kasvua. Kuitenkin samalla ilmailualan osuus ihmisten toiminnasta aiheutuvista CO2-päästöistä maailmassa on noin 3 prosenttia. Ilmailualalla on jo asetettu kunnianhimoisia tavoitteita lentoliikenteeseen liittyvien päästöjen vähentämiseksi, ja vastuullisesti tuotettu uusiutuva lentopolttoaine on tärkeä osa ratkaisua.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten jätteistä ja tähteistä. Uusiutuvalla lentopolttoaineella on kuljetukset mukaan lukien jopa 80 prosenttia pienempi hiilijalanjälki koko elinkaarensa ajalta kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Se on täysin yhteensopivaa nykyisen lentokonemoottoriteknologian ja polttoaineen jakeluinfrastruktuurin kanssa, kun sitä sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen. Yhdysvalloissa ja Euroopassa yhtiön vuotuinen uusiutuvan polttoaineen tuotanto on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Singaporen jalostamon valmistuttua vuoteen 2022 mennessä Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti on yli miljoona tonnia.

Vt. viestintäjohtaja

Lisätietoja: Nesteen mediapuhelin, p. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com