6 Kesäkuu 2023

Neste MY Uusiutuva Polttoöljy™ -pilotti Neste Truck Tampere Takahuhti -asemalla tukee työtä kohti päästövähennystavoitteita Tampereen seudulla

Neste Oyj, Uutinen, 6.6.2023

Kuva: Neste MY Uusiutuva Polttoöljy soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin sellaisenaan. Lähde: Neste

Neste testaa Neste MY Uusiutuva Polttoöljy™ -tuotteen asemamyyntiä Tampereen Takahuhdin Neste Truck -asemalla. Pilotti tuo aikaisemmin ainoastaan suoratoimitustuotteena myydyn polttoaineen myyntiin Neste Truck -asemalle. Polttoaineen saatavuuden parantumisen toivotaan tuovan joustavuutta seudun työkoneasiakkaiden hankkeisiin. Kesäkuussa käynnistyvästä pilotista saadun kokemuksen ja asiakaspalautteen perusteella päätetään Neste MY Uusiutuvan Polttoöljyn asemamyynnin laajentamisesta Suomessa.

“Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä Nesteen uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuilla vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Toivomme Neste MY Uusiutuva Polttoöljy -pilottimme vastaavan asiakkaidemme tarpeisiin ja laajentavan niiden ratkaisujen valikoimaa, joilla työkonevaltaiset ja polttoaineintensiiviset infrahankkeet voivat pienentää päästöjään. Neste MY Hiiljalanjälki -palvelun avulla asiakkaamme voivat seurata liikenne- ja työkonekalustonsa energiankulutusta sekä raportoida kasvihuonekaasupäästönsä ja Neste MY Uusiutuvalla Dieselillä ja Neste MY Uusiutuvalla Polttoöljyllä saavutetut päästövähenemät halutulta ajanjaksolta”, Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström kertoo.

Työkonekäyttöön tarkoitettu, Suomen markkinalle 100 %:sesti jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY Uusiutuva Polttoöljy pienentää kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90%* polttoaineen koko elinkaaren aikana verrattuna fossiiliseen polttoöljyyn. Erityisesti vanhemmissa työkoneissa Neste MY Uusiutuvan Polttoöljyn avulla voidaan pienentää myös lähipäästöjä, millä voidaan parantaa työmaan ilmanlaatua.

Jatkossa asiakkaat voivat tankata Neste Truck Tampere Takahuhti -asemalta seuraavia tuotteita: Neste MY Uusiutuvaa Polttoöljyä, Neste Futura Dieseliä, Neste Pro Moottoripolttoöljyä ja AdBlue®-urealiuosta.

*) Keskimäärin 90 % pienempi hiilijalanjälki koko polttoaineen elinkaaren ajalta, kun päästöjä verrataan fossiiliseen polttoöljyyn. Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi