22 Helmikuu 2023

Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Wizz Airille

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 22.2.2023 klo 11

The picture shows a white airplane as the main focus, with hints of purple and blue colours in the plane's tail. The photo is taken from the front, giving a clear view of the entire plane.

Kuva: Wizz Air

Neste ja Wizz Air ovat sopineet Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteen toimituksesta vuodesta 2025 eteenpäin. Sopimuksen myötä Wizz Air voi ostaa Nesteen tuottamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta 36 000 tonnia vuodessa kolmen vuoden ajan. Wizz Air käyttää polttoainetta Euroopan ja Ison-Britannian reiteillään.

Ostettava uusiutuva lentopolttoaine on keskeinen osa Wizz Airin ympäristöstrategiaa, jonka mukaan lentoyhtiö pyrkii pienentämään hiilidioksidipäästöintensiteettiään 25 prosenttia matkustajakilometriä kohti vuoteen 2030 mennessä ja saavuttamaan nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä. Wizz Air pääsi vuonna 2022 vuositasolla kaikkien aikojen alhaisimpaan hiilidioksidipäästöintensiteettiin, joka oli 55,2 grammaa matkustajakilometriä kohti. Lentoyhtiö on hankkinut jatkuvasti uusia Airbus A321neo -koneita ja korvannut vanhempia koneita. Uusia koneita voidaan lentää polttoainesekoitteella, jossa uusiutuvan polttoaineen osuus voi tällä hetkellä olla jopa 50 prosenttia.

“Wizz Air investoi jatkuvasti innovatiiviseen teknologiaan, ja mielestämme uusiutuva lentopolttoaine on yksi keskeisistä ratkaisuista ilmailualan päästöjen vähentämiseksi. Yhteistyömme maailman johtavan uusiutuvan lentopolttoaineen toimittajan Nesteen kanssa varmistaa, että pystymme entisestään vähentämään hiilidioksidipäästöintensiteettiämme, joka on jo nyt yksi maailman pienimmistä. Yhteistyön myötä edistämme uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa koko verkostossamme ja toimimme ilmailun vastuullisemman tulevaisuuden hyväksi”, sanoo Ian Malin, Executive Vice President ja Group Chief Financial Officer, Wizz Air.

“Neste on sitoutunut auttamaan ilmailualaa siirtymään kohti kestävämpää tulevaisuutta. Wizz Air on alan edelläkävijöitä vastuullisuudessa, ja tämä sopimus osoittaa, kuinka tarjoamme lentoyhtiöille mahdollisuuden käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta reittiverkostoissaan. Meillä on ilo tehdä yhteistyötä Wizz Airin kanssa yhtiön hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, kun samalla kasvatamme uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuista tuotantokapasiteettiamme 1,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä”, sanoo Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation, Neste.

Uusiutuva lentopolttoaine
Uusiutuva lentopolttoaine on uuden sukupolven polttoaine, joka on vastuullisempi vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle lentopolttoaineelle. Se on laajalti tunnustettu keskeiseksi ratkaisuksi ilmailualan päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteen käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien polttoaineiden jakelujärjestelmien ja lentokoneiden moottorien kanssa.

*) Puhtaassa muodossa käytettynä. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Wizz Air Group: please contact Daria Sergeeva, daria.sergeeva@wizzair.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Wizz Air

Wizz Air, the fastest growing European ultra-low-cost airline, operates a fleet of 177 Airbus A320 and A321 aircraft. A team of dedicated aviation professionals delivers superior service and very low fares, making Wizz Air the preferred choice of 27.1 million passengers in the Financial Year F22 ending 31 March 2022. Wizz Air is listed on the London Stock Exchange under the ticker WIZZ. The company was recently named one of the world's top ten safest airlines by airlineratings.com, the world's only safety and product rating agency, and 2020 Airline of the Year by ATW, the most coveted honour an airline or individual can receive, recognising individuals and organisations that have distinguished themselves through outstanding performance, innovation, and superior service. Wizz Air has also been recognised as the „Most Sustainable Low-Cost Airline” within the World Finance Sustainability Awards 2022 and the „Global Environmental Sustainability Airline Group of the Year” by the CAPA-Centre for Aviation Awards for Excellence 2022.