8 Kesäkuu 2023

Neste-yhteistyön myötä ruotsalaiset Trollhättan-Vänersborgin lentoasema ja Västflyg-lentoyhtiö ottavat ensimmäisinä maailmassa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön kaikilla lennoilla

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 8.6.2023 klo 8

*) Lehdistötiedotetta on päivitetty 20.6.2023 klo 13. Lehdistötiedotteeseen on lisätty lause ja lainaus koskien GKN Aerospacen osallisuutta yhteistyössä.

Kuva: Västflyg-lentoyhtiön lentokone Trollhättan-Vänersborgin lentoasemalla. Lähde: Västflyg

Lounais-Ruotsin Trollhättan-Vänersborgin lentoasemasta tulee maailman ensimmäinen lentoasema, joka tarjoaa vain uusiutuvaa lentopolttoainetta sisältävää polttoaineseosta kaikkien lentokoneiden tankkauksiin ja vähentää näin lähtevien lentojen kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi. Neste toimittaa Trollhättanin lentoasemalle Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta, joka sekoitetaan fossiilisen lentopolttoaineen kanssa. Uusiutuvan lentopolttoaineen osuus sekoitteesta on 30-40 % ja sitä on saatavilla lentoasemalta kesäkuun loppuun mennessä.

Ruotsalainen kaupallinen lentoyhtiö Västflyg on ensimmäinen lentoyhtiö, joka käyttää kyseistä uusiutuvan lentopolttoaineen sekoitusta kaikilla lennoillaan, mukaan lukien Trollhättanin ja Bromman sekä Trollhättanin ja Visbyn väliset säännölliset reittilennot Ruotsissa sekä Västflygin kaikki Trollhättanista lähtevät tilauslennot. Tätä yhteistyötä tukee myös ilmailu- ja avaruusteknologia-alan toimija GKN Aerospace.*

“Uusiutuvaan lentopolttoaineeseen tekemällämme investoinnilla haluamme nopeuttaa siirtymistä vastuullisempaan ilmailuun. Haluamme yhdessä Västflygin ja Nesteen kanssa inspiroida ja näyttää tietä ilmailualan vastuullisempaan tulevaisuuteen”, sanoo Anna Råhnängen, airport manager, Trollhättan-Vänersborg Airport.

“Ilmailuala on olennainen osa hyvin toimivaa yhteiskuntaa. Laskelmien mukaan lentomatkustuksen arvioidaan kuitenkin kaksinkertaistuvan seuraavan 15 vuoden aikana. Tämä tarkoittaa, että myös ilmailuun liittyvät päästöt kasvavat”, sanoo Västflygin toimitusjohtaja Anna Petre. “Tätä 30-40 % uusiutuvaa lentopolttoainetta sisältävää polttoainesekoitusta käyttävien lentojemme kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää välittömästi jopa 30 %.”

“Uusiutuva lentopolttoaine on laajalti tunnustettu keskeiseksi ratkaisuksi ilmailualan päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Trollhättan-Vänersborgin lentoasema ja Västflyg ovat ottaneet suuren ja tärkeän askeleen alkaessaan käyttää vain uusiutuvan lentopolttoaineen sekoitetta kaikkien lähtevien lentojen tankkauksessa. Tämä kertoo sitoutumisesta ilmailun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen ja näyttää esimerkkiä muille lentoasemille ja lentoyhtiöille kaikkialla maailmassa”, sanoo Alexander Kueper, Vice President EMEA, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksiköstä.

“Olemme GKN Aerospacessa työskennelleet aktiivisesti ilmailualan vihreän siirtymän parissa jo useiden vuosien ajan. Västflyg ja Trollhättan-Vänersborgin lentoasema ottavat suuren askeleen kohti ilmastoneutraalia ilmailua ja samalla näyttävät suuntaa myös muiden toimijoiden muutokselle. Uskomme todella, että yhteistyön ja kumppanuuksien avulla voimme saada aikaan suurimman muutoksen, ja olemme erittäin ylpeitä voidessamme tukea Västflygiä ja lentoasemaa tässä aloitteessa”, sanoo Martin Wänblom, VP Site Operations, GKN Aerospace Sweden.*

Kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 %

Uusiutuva lentopolttoaine on vastuullisempi vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle lentopolttoaineelle. Sekoittamattoman Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen käytöllä kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Nykyinen lentopolttoainestandardi rajaa uusiutuvan lentopolttoaineen osuuden maksimissaan 50 %:iin polttoainesekoituksissa. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti tuotetuista, uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.

*) Puhtaassa muodossa (sekoittamattomana) käytettynä. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Västflyg: Anna Petre, CEO, Västflyg, anna.petre@vastflyg.se, +46 733 14 41 13

Trollhättan-Vänersborgs Airport: Anna Råhnängen, CEO Fyrstads Flygplats AB and airport manager Trollhättan-Vänersborgs Airport, anna@fyrstadsflyget.se, +46 739 55 49 11

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Västflyg in brief

Västflyg is a local Swedish airline run by four local entrepreneurs. The airline's vision is a sustainable flight from Trollhättan-Vänersborg airport to strengthen the region. Air travel significantly shortens the travel time between Trollhättan-Vänersborg and thus creates the conditions for viable companies, jobs and a sustainable society also outside of Stockholm.

Trollhättan-Vänersborg Airport in brief

Trollhättan-Vänersborg Airport (commonly referred to as Malöga Airport) is a regional Swedish airport located northeast of Trollhättan and southeast of Vänersborg. The runway crosses the municipal border between the municipalities of Trollhättan and Vänersborg several times, while hangars and terminal buildings are located on the side of the municipality of Vänersborg.