4 Huhtikuu 2022

Neste ja Euroopan ilmasto-, infrastruktuuri- ja ympäristöasioiden toimeenpanovirasto (CINEA) allekirjoittavat EU:n innovaatiorahaston rahoitussopimuksen puhtaan vedyn hankkeesta Porvoon jalostamolla

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Innovaatio

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 4.4.2022 klo 8.00

Neste on saanut päätökseen CINEA:n ja Euroopan komission kanssa rahoitussopimusprosessin, joka käynnistyi aiemmin ilmoitetusta EU:n innovaatiorahaston myönteisestä päätöksestä myöntää 88 miljoonan euron rahoitus Nesteelle puhtaan vedyn hankkeeseen Porvoon jalostamolla. “SHARC”-projektin myötä jalostamolla otettaisiin käyttöön elektrolyysi- ja hiilidioksidin talteenotto ja varastointi (CCS) -ratkaisut, jotka mahdollistavat jalostamon kasvihuonekaasupäästöjen nopean ja tehokkaan vähentämisen. Nesteen projekti on soveltuvuustutkimusvaiheessa eikä lopullista investointipäätöstä ole vielä tehty. Suunniteltu aloitusajankohta sijoittuu 2020-luvun puoliväliin.

Muutosprojektin tuloksena voidaan saavuttaa yli 4 miljoonan hiilidioksiditonnin päästövähennykset ensimmäisten 10 vuoden aikana. Toteutuessaan hanke edistää vahvasti sekä Suomen että EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamista, ja on tärkeä osa Nesteen tuotannon hiilineutraaliustavoitetta 2035.

"Olemme ylpeitä saadessamme olla etujoukoissa kiihdyttämässä eurooppalaista energiamurrosta. SHARC-projektilla Neste on edelläkävijä puhtaan vedyn käytössä teollisessa tuotannossa. Hanke rakentaa myös perustaa hiilidioksidin hyödyntämiselle ja esimerkiksi sähköpolttoaineiden valmistukselle Porvoon jalostamolla tulevaisuudessa”, Nesteen innovaatiojohtaja Lars Peter Lindfors kertoo.

“Tämä hanke on olennainen askel pyrkimyksissämme hiilineutraaliuteen ja kehittää Porvoon jalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Uudistamalla nykyistä vedyntuotantoamme ja ottamalla talteen jalostamon hiilidioksidipäästöjä vaikutamme vahvasti Suomen ilmastotavoitteisin. SHARC on yksi Nesteen tulevan menestyksen kulmakivistä”, Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja Markku Korvenranta sanoo.

"Olemme CINEA:ssa ylpeitä voidessamme allekirjoittaa rahoitussopimuksen SHARC-projektista, joka on yksi EU:n innovaatiorahaston seitsemästä ensimmäisestä laajamittaisesta projektista. Olen varma, että SHARC-projektissa on merkittävää potentiaalia kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, sillä se yhdistää vihreän ja sinisen vedyn tuotannon hiilidioksidin talteenottoteknologiaan. Odotan innolla  tämän projektin kehitystä ja toteutusta tulevaisuudessa", kertoo Dirk Beckers, CINEA:n johtaja.

Kutsu mediatilaisuuteen

Osana rahoitussopimuksen allekirjoitusseremoniaa, Neste ja CINEA järjestävät mediatilaisuuden tänään maanantaina 4.4.2022 klo 10.45.

Tilaisuuden puhujat ovat:

• Markku Korvenranta, Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja, Neste
  • Lars Peter Lindfors, innovaatiojohtaja, Neste
  • Vesa-Pekka Poutanen, talouspoliittinen neuvonantaja, Euroopan komission Suomen-edustusto
  • Roman Doubrava, Head of Innovation Fund Unit at CINEA, European Commission
  • Riku Huttunen, energiaosaston ylijohtaja, työ- ja elinkeinoministeriö

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tilaisuuteen virtuaalisesti. Osallistujia pyydetään lähettämään tietonsa (osallistujan nimi, sähköpostiosoite ja tiedotusvälineen nimi) etukäteen Nesteen mediapalveluun osoitteeseen media@neste.com, joka lähettää liittymislinkin tilaisuuteen.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi