16 Helmikuu 2022

Neste ja ITOCHU laajentavat kumppanuuttaan kasvattaakseen uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuutta Japanissa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 16.2.2022 klo 12

Kuvassa Thorsten Lange Renewable Aviation liiketoimintayksikst vastaava johtaja Neste ja Tatsuya Tanaka toimitusjohtaja  ITOCHU Petroleum Co Singapore Pte Ltd

Kuva: Thorsten Lange, Renewable Aviation -liiketoimintayksiköstä vastaava johtaja, Neste ja Tatsuya Tanaka, toimitusjohtaja, ITOCHU Petroleum Co., (Singapore) Pte. Ltd.

Neste ja ITOCHU ovat laajentaneet kumppanuuttaan kasvattaakseen uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuutta Japanissa. Laajentuneen kumppanuuden myötä ITOCHU jakelee Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta™ Japanissa. Kumppanuuden myötä Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta on aluksi saatavilla Japanin kahdella suurimmalla kansainvälisellä lentoasemalla: Tokion Hanedassa ja Naritassa.

Neste, ITOCHU ja All Nippon Airways aloittivat  yhteistyön jo vuonna 2020. Yritykset perustivat Japaniin uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjun, jonka kautta Neste toimitti uusiutuvaa lentopolttoainetta ensimmäistä kertaa Aasiaan. Laajennetun kumppanuutensa myötä Neste ja ITOCHU voivat tukea japanilaisia ja kansainvälisiä lentoyhtiöitä sekä muita polttoainetoimittajia Hanedan ja Naritan kansainvälisillä lentoasemilla Japanissa.

”Neste ja ITOCHU aloittivat yhteistyönsä 2010-luvun alussa uusiutuvaan dieseliin liittyvässä liiketoiminnassa Kaliforniassa. Olemme iloisia siitä, että kumppanuutemme syvenee entisestään. Ilmailuala on yksi hiilijalanjäljen pienentämisen edelläkävijöistä. Voimme tukea tätä työtä lisäämällä uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuutta Japanissa yhdessä Nesteen kanssa”, sanoo ITOCHUn Petroleum Trading -osaston johtaja Tsuyoshi Matsumoto.

”Tämä kumppanuus on merkittävä edistysaskel uusiutuvan lentopolttoaineemme saatavuudessa Japanin markkinoilla. Se korostaa sitoumustamme yhteistyöhön ilmailualan kanssa päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Pyrimme saavuttamaan 1,5 miljoonan tonnin uusiutuvan lentopolttoaineen vuosittaisen tuotantokapasiteetin maailmanlaajuisesti vuoden 2023 loppuun mennessä. Osana tätä kasvatamme uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteettia jopa miljoonaan tonniin Singaporen jalostamollamme, kun jalostamon tuotantokapasiteetin laajennus on määrä ottaa käyttöön vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä. Näin pystymme entistä paremmin tukemaan Japanin sekä laajemmin Aasian ja Tyynenmeren alueen ilmailumarkkinoita päästöjen vähentämisessä”, sanoo Sami Jauhiainen, Vice President APAC, Renewable Aviation, Neste.

Japanin maa-, infrastruktuuri-, liikenne- ja matkailuministeriö sai äskettäin valmiiksi suunnitelman lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Ministeriö suosittelee, että japanilaisten lentoyhtiöiden käyttämästä lentopolttoaineesta 10 % korvataan uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2030 mennessä. Neste ja ITOCHU ovat sitoutuneet tukemaan ilmailualan ja Japanin ilmastopäästöjen vähennystavoitteita ja edistämään niiden saavuttamista kumppanuudellaan.

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine vähentää lentoliikenteestä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä välittömästi. Puhtaassa muodossa Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Nesteen tuottama uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä. Sitä voidaan käyttää drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentoasemien infrastruktuureissa ilman niihin tehtäviä lisäinvestointeja.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. +358 50 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

ITOCHU: Yhteydenotot: https://www.itochu.co.jp/en/inquiry/product/input

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

ITOCHU Corporation in brief

The history of ITOCHU Corporation dates back to 1858 when the Company's founder Chubei Itoh commenced linen trading operations. Since then, ITOCHU Corporation has evolved and grown over 160 years. With approximately 100 bases in 62 countries, ITOCHU Corporation, one of the leading sogo shosha, is engaging in domestic trading, import/export, and overseas trading of various products such as textile, machinery, metals, minerals, energy, chemicals, food, general products, realty, information and communications technology, and finance, as well as business investment in Japan and overseas.