1 Joulukuu 2023

Neste ja Eppendorf solmivat strategisen kumppanuuden uusiutuvien laboratoriomuovien tuotesarjan kehittämiseksi

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 1.12.2023 klo 9

Kuva: Biotieteiden alalla käytettyjen materiaalien laatuvaatimukset ovat korkeat. Lähde: Neste

• Eppendorfin uuden kulutustarvikkeiden tuotesarjan valmistuksessa on vähennetty fossiilisen öljyn käyttöä laboratoriomuovien raaka-aineena, minkä myötä laboratorioille on tarjolla aiempaa vastuullisempia vaihtoehtoja
  • Nesteen uusiutuvalla Neste RE™ -tuotteella voidaan korvata fossiiliset raaka-aineet laboratoriomuovien tuotannossa

Neste on yhdistänyt voimansa johtavan laboratoriotuotteiden valmistajan ja toimittajan Eppendorfin kanssa edistääkseen uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen laboratoriotuotteiden kehittämistä. Strategisen kumppanuuden tuloksena on kehitetty uusiutuvista muoveista valmistettavien laboratoriotarvikkeiden tuotesarja Eppendorf Consumables BioBased. Tuotesarjan tarvikkeita, esimerkiksi näyteputket, valmistetaan Neste RE™ -tuotteesta, joka puolestaan valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta. Uusi tuotesarja on vastuullinen vaihtoehto laboratorioille, jotka pyrkivät pienentämään hiilijalanjälkeään korvaamalla fossiilisen raakaöljyn käyttöä arvoketjussaan. Sarjan ensimmäisten tuotteiden lanseeraus edistää merkittävästi biotieteiden alan siirtymistä kohti vastuullisempaa tulevaisuutta.

Biotieteiden alalla kulutetaan paljon kertakäyttömuoveja, ja maailman ympäristöhaasteiden kasvaessa Eppendorf ja Neste ovat tunnistaneet kiireellisen tarpeen vastuullisemmille ratkaisuille. Eppendorfin BioBased-tuotteet vastaavat täysin fossiilisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita ja täyttävät tiukat vaatimukset tieteellisissä kokeissa käytettäville tarvikkeille. Tuotevalikoimasta löytyy jo kierrekorkilliset Eppendorf Tubes® -putket ja epT.I.P.S.® BioBased -suodatinpipettikärjet, jotka on tehty uusiutuvista raaka-aineista valmistetusta sertifioidusta polypropeenista. Nyt laboratorioputkien valmistukseen käytetään Nesteen uusiutuvaa Neste RE -tuotetta, ja kierrekorkit ja pipettikärjet valmistetaan yhteistyössä muiden toimittajien kanssa. Uusiutuva sisältö allokoidaan tuotteisiin massatasemenetelmän mukaisesti.

Ensimmäisen Eppendorf Consumables BioBased -tuotevalikoiman onnistuneen lanseerauksen jälkeen yhteistyön tavoitteena on jatkaa innovointia ja ohjata vastuullisten materiaalien käyttöönottoa laboratorio- ja tutkimussektoreilla. Eppendorfilla on vankkaa kokemusta tieteellisten kulutustarvikkeiden valmistajana ja Nesteellä on asiantuntemusta uusiutuvista tuotteista. Nämä luovat hyvän pohjan koko arvoketjun vastuullisuushaasteiden ratkaisemiseen tähtäävälle työlle, aina uusiutuvista raaka-aineista lopputuotteen valmistukseen asti. Uusiutuvien materiaalien lisäksi Eppendorf ja Neste myös arvioivat mahdollisuuksia hyödyntää muovien kemiallista kierrätystä sekä Eppendorfin laboratoriotarvikkeiden kierrättämiseksi että kierrätetyn materiaalin hyödyntämiseksi kulutustarvikkeiden tuotannossa.

“Olemme innoissamme voidessamme yhdistää voimamme Nesteen kanssa uusiutuvien muovien tuomiseksi laboratorioon”, sanoo Brigitte Klose, Global Marketing Manager for Consumables, Eppendorf. “Me Eppendorfilla olemme sitoutuneet tukemaan asiakkaitamme heidän vastuullisuustavoitteidensa saavuttamiseksi. Yhdistämällä asiantuntemuksemme Nesteen asiantuntemukseen voimme tarjota korkealaatuisia vastuullisesti tuotettuja muoviin perustuvia kulutustarvikkeita, jotka voivat auttaa tiedeyhteisöä pienentämään hiilijalanjälkeään. Yhteistyö Nesteen kanssa on merkittävä askel kohti vastuullisuuspyrkimyksiämme, ja odotamme innolla uraauurtavan yhteistyön jatkumista uusiutuvien vaihtoehtojen kehittämiseksi.”

“Laboratoriotarvikkeiden materiaalien laatuvaatimukset ovat korkeat”, sanoo Maria Carcolé, Head of Brand Owner Management Nesteen Renewable Polymers and Chemicals -liiketoimintayksiköstä. “Yhteistyö Eppendorfin kanssa osoittaa, että näistä vaatimuksista huolimatta vastuullisempiin materiaaleihin siirtyminen on jo mahdollista. Siihen tarvitaan vain tahtoa ja yhteistyötä.”

Käyttämällä uusiutuvista materiaaleista valmistettuja muovituotteita laboratoriot ja yritykset voivat pienentää ilmastovaikutustaan ja edetä kohti vastuullisempaa tulevaisuutta. Jatkamalla vastuullisempien laboratoriomuovivaihtoehtojen tutkimista ja kehittämistä Eppendorf ja Neste pyrkivät tarjoamaan tutkijoille käytännön ratkaisuja vastuullisuuden edistämiseksi ja auttamaan biotieteiden alaa vähentämään päästöjä.

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Eppendorf: Bettina Grochulla, puh. +49 40 692106268 / grochulla.b@eppendorf.de

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä.  Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Eppendorf in brief

Eppendorf is a leading international life science company that develops, manufactures, and distributes instruments, consumables, and services for use in laboratories around the world.

The product portfolio of the business units Liquid Handling, Consumables, Separation & Instrumentation and Bioprocess includes, for example, pipettes, pipette tips, centrifuges, mixers, ultra-freezers and bioreactors for cell and gene research. In addition, Eppendorf offers a wide range of high-quality consumables. In fiscal year 2022, the Eppendorf Group generated €1.23 billion in sales and invested €76 million in research and development (R&D).

Eppendorf products are used in academic and industrial research laboratories, for example in companies in the pharmaceutical, biotech, chemical and food industries. But Eppendorf products are also used in clinical or environmental analysis laboratories, in forensics and in industrial laboratories for process analysis, production, and quality assurance.

Eppendorf was founded in 1945, is headquartered in Hamburg, Germany, operates production and R&D sites in Europe, Asia and North America and has subsidiaries in 33 countries. Today, the Group employs more than 5,000 people worldwide. They all act in accordance with the purpose of the company's founders: to improve human living conditions. Read more: www.eppendorf.com