21 Maaliskuu 2022

Neste ja DHL Express julkistivat yhden kaikkien aikojen suurimmista uusiutuvan lentopolttoaineen sopimuksista

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 21.3.2022 klo 11

Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön johtaja ja Frank Appel, Deutsche Post DHL Groupin toimitusjohtaja. Kuva: Deutsche Post DHL Group

DHL Express ja Neste ottavat merkittävän askeleen lentokuljetusten päästöjen vähentämisessä laajentamalla nykyistä yhteistyötään uudella strategisella yhteistyöllä. Viiden seuraavan vuoden aikana Nesteen on tarkoitus toimittaa DHL:lle noin 320 000 tonnia (400 miljoonaa litraa) Neste MY Uusiutuva LentopolttoaineTM -tuotetta. Sopimus on Nesteen tähän mennessä suurin uusiutuvaa lentopolttoainetta koskeva sopimus ja yksi ilmailualan kaikkien aikojen suurimmista uusiutuvan lentopolttoaineen sopimuksista.

Neste ja DHL ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2020, jolloin Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta alettiin käyttää DHL:n toiminnoissa. DHL Express aloitti ensimmäisenä rahtiyrityksenä vuonna 2020 Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen käytön San Franciscon kansainväliseltä lentoasemalta ja Amsterdamin lentoasemalta lähtevillä lennoilla. Seuraavana vuonna DHL ja Neste laajensivat yhteistyötään Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen toimituksiin DHL Express:n rahtikeskukseen East Midlandsin lentoasemalle Isoon-Britanniaan.

”Tämä uraauurtava sopimus on kaikkien aikojen suurin uusiutuvaa lentopolttoainetta koskeva sopimuksemme. Se korostaa kasvavaa ja pakottavaa tarvetta ilmailuun liittyvien päästöjen vähentämiseen sekä sitoutumistamme tähän työhön. Olemme iloisia merkittävästä askeleesta DHL:n kanssa. Se on osoitus yhteisistä tavoitteistamme ja edistää työtämme luoda elinvoimaisempi maapallo lapsillemme”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

”Tämänpäiväinen ilmoitus kuvastaa myös sitä, miten autamme konkreettisesti asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vuosittain vähintään 20 miljoonalla CO2-ekvivalenttitonnilla vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuva lentopolttoaine on keskeinen tekijä nettonollapäästöjen saavuttamisessa ilmailualalla vuoteen 2050 mennessä. Tavoite edellyttää yhteisiä toimia ilmailun koko arvoketjussa kaikkien sidosryhmien kanssa, ja sen saavuttamiseksi on käytettävä kaikkia saatavilla olevia raaka-aineita ja ratkaisuja.”

”Maailman johtavana logistiikan toimittajana olemme sitoutuneet tarjoamaan ympäristöystävällisiä, vastuullisempia ratkaisuja asiakkaillemme. Uraauurtava uusiutuvan lentopolttoaineen sopimus Nesteen kanssa on merkittävä askel koko ilmailualalla, ja se vahvistaa vastuullisuusohjelmaamme”, sanoo Deutsche Post DHL Groupin toimitusjohtaja Frank Appel. ”Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö on tällä hetkellä ilmailualan keskeisimpiä keinoja vähentää CO2-päästöjä polttoaineen elinkaaren aikana nykyisillä lentokonetyypeillä.”

Vastuullisuusohjelmansa mukaisesti Deutsche Post DHL Group on sitoutunut käyttämään kaikissa lentokuljetuksissa vuoteen 2030 mennessä polttoainesekoitusta, josta 30 % on uusiutuvaa lentopolttoainetta. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä. Puhtaassa muodossa se voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Siten se pienentää DP-DHL:n hiilijalanjälkeä merkittävästi.

”Jokaisen uusiutuvan lentopolttoaineen sopimuksen myötä tiedostamme yhä vahvemmin valtavan tehtävän, joka meillä on vielä edessämme vaihtoehtoisten, vastuullisten ratkaisujen hyödyntämisessä asiakkaidemme auttamiseksi. Asiakkaamme kysyvät meiltä päivittäin vähäpäästöisistä logistiikkaratkaisuista ja kumppanuuksista kestävämmän tulevaisuuden luomiseksi”, sanoo DHL Expressin toimitusjohtaja John Pearson. ”Uusi sopimus Nesteen kanssa on virstanpylväs tällä matkalla. Haluamme kannustaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimittajia kasvattamaan toimitusmääriä. Samalla kehotamme poliittisia päättäjiä nopeuttamaan uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoa EU:ssa ja maailmanlaajuisesti kehittämällä muun muassa laskentamekanismeja, joiden avulla uusiutuvaa lentopolttoainetta voisi ostaa ja käyttää aiempaa joustavammin.”

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine on jo saatavilla oleva ratkaisu. Sitä voidaan käyttää ns. drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentoasemien infrastruktuureissa ilman niihin tehtäviä lisäinvestointeja. Käynnissä olevat investoinnit Nesteen Singaporen ja Rotterdamin jalostamoihin kasvattavat Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuisen tuotantokapasiteetin 1,5 miljoonaan tonniin (noin 1,875 miljardiin litraan) vuoden 2023 loppuun mennessä.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin (LCA) menetelmillä, kuten CORSIA-metodologialla.

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Deutsche Post DHL Group: Media Relations, Sabine Hartmann, Phone: +49 228 182-9944, E-mail: pressestelle@dpdhl.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

DHL – The logistics company for the world

DHL is the leading global brand in the logistics industry. Our DHL divisions offer an unrivalled portfolio of logistics services ranging from national and international parcel delivery, e-commerce shipping and fulfillment solutions, international express, road, air and ocean transport to industrial supply chain management. With about 380,000 employees in more than 220 countries and territories worldwide, DHL connects people and businesses securely and reliably, enabling global sustainable trade flows. With specialized solutions for growth markets and industries including technology, life sciences and healthcare, engineering, manufacturing & energy, auto-mobility and retail, DHL is decisively positioned as “The logistics company for the world”. DHL is part of Deutsche Post DHL Group. The Group generated revenues of more than 81 billion euros in 2021. With sustainable business practices and a commitment to society and the environment, the Group makes a positive contribution to the world. Deutsche Post DHL Group aims to achieve zero-emissions logistics by 2050.