6 syyskuu 2021

Neste laajentaa uusiutuvan polttoöljyn jakelun koko Suomeen

Neste Oyj, Uutinen, 6.9.2021

Neste toi alkuvuodesta 100 %:sti uusiutuvista raaka-aineista valmistetun polttoöljyn Suomen markkinoille. Kaikkiin polttoöljykäyttöisiin koneisiin ja laitteisiin soveltuvan Neste MY Uusiutuva Polttoöljy™ -tuotteen jakelu laajenee nyt kattamaan maantieteellisesti koko Suomen, kun tuotetta jaellaan jatkossa Porvoon lisäksi myös Kemin terminaalilta. Uusiutuva polttoöljy on Nesteelle uusi avaus tieliikennekäytössä tutuksi tulleen uusiutuvan dieselin rinnalle. Se tukee osaltaan Suomen tavoitetta tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä ja edesauttaa päästövähennysten saavuttamista työkone- ja lämmityssektorilla.

“Olemme sitoutuneet vähentämään asiakkaidemme kasvihuonekaasupäästöjä vuosittain 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuva polttoöljy on otettu positiivisesti vastaan Suomessa. Nyt vastaamme asiakkaidemme toiveisiin laajentamalla tuotteen jakelun myös Pohjois-Suomeen. Uusiutuvan polttoöljyn avulla yritykset voivat vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 %* verrattuna fossiilisen polttoöljyn käyttöön, ja tuote soveltuu sellaisenaan olemassa olevaan työkonekalustoon sekä lämmitykseen”, sanoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Esimerkiksi infrarakentamisessa jo useampi suomalaisyritys on kuluneen vuoden aikana korvannut fossiilisen polttoöljyn käyttöä uusiutuvalla vaihtoehdolla. Yritysten lisäksi myös yksityishenkilöt voivat tilata uusiutuvaa polttoöljyä kotilämmityskäyttöön ja pienentää hiilijalanjälkeään pitkälle tulevaisuuteen ilman merkittäviä lisäinvestointeja kodin lämmitysjärjestelmään.

Uusiutuvan polttoöljyn lisäksi myös Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen jakelu laajenee Kemin terminaalille. Uusiutuvan dieselin saatavuus Nesteen asemilla on kasvanut vuoden 2021 aikana jo 148 asemaan, ja muutama uusi jakelupiste avataan vielä loppuvuoden aikana. Nesteen uusiutuvat tuotteet Suomessa kuljetetaan vähäpäästöisesti käyttämällä maantielogistiikassa Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Nesteen uusiutuva polttoöljy vähentää Lumenen tuotannon kasvihuonekaasupäästöjä
Neste ja GRK pienentävät yhdessä työmaiden ilmastopäästöjä ‒ uusiutuva polttoöljy käyttöön ensimmäisillä infratyömailla Suomessa
Peab Asfalt otti kiviurakoinnissa käyttöön uusiutuvan dieselin ja polttoöljyn pääkaupunkiseudulla

Lisätietoa: Joni Pihlström, Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi