L&T tehostaa jätehuoltoa Suomen suurimmissa hiihtokeskuksissa

Lapin pitkillä välimatkoilla jätteen keräily on hoidettava vähäpäästöisesti, jotta kierrätyksen ympäristöhyödyt eivät katoa logistiikkaan. Neste MY uusiutuva diesel auttaa Lassila & Tikanojaa viemään Länsi-Lapin hiihtokeskusten jätehuollon uudelle tasolle.

Lapin suurimmat hiihtokeskukset Levi ja Ylläs houkuttelevat vuosittain satoja tuhansia talviurheilun ja Lapin eksotiikan ystäviä. Vierailijamäärien tasaisesti kasvaessa myös ympäristövastuullisuus on mennyt harppauksin eteenpäin. Yksi asia on kuitenkin odottanut ratkaisuaan viime aikoihin saakka.

“Pohjoisen hiihtokeskuksissa jätteiden lajittelu ja kierrätys käy useimmiten laittamalla kaikki jätteet samaan laariin biojätteistä ja muoveista lähtien. Asiakkaat ovat alkaneet vaatia tehokkaampaa kierrätystä", kertoo Lassila & Tikanojan ympäristöpalveluiden kalustosta vastaava päällikkö. 

Koskela kertoo, että biojätteen kuten muidenkin jätteiden keräilyssä haasteena ovat olleet pitkät välimatkat.

“Keräyskohteita ja jätevolyymia on oltava riittävästi, jotta keräily ei tuottaisi enemmän päästöjä kuin sillä saavutettavat ympäristöhyödyt.”

Neste MY mahdollistaa keräilyn

Lassila & Tikanoja aloitti tammikuussa 2020 biojätteen keräilyn Länsi-Lapin suurimmissa hiihtokeskuksissa Levillä ja Ylläksellä sekä helmikuusta alkaen myös Oloksella ja Pallaksella.

Vähäpäästöisemmän keräilyn tekee mahdolliseksi Neste MY uusiutuva diesel. 
Jätteistä ja tähteistä valmistettava Neste MY vähentää yrityksen kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90 prosenttia verrattuna fossiiliseen dieseliin.

Jätteiden keräilyreitti kulkee Rovaniemeltä Levin ja Ylläksen lisäksi myös Pallakselle ja Olokselle. Paluumatka käy Pellon kautta Ouluun, jossa biojätteestä jalostetaan liikennekäyttöön päätyvää biokaasua.

“Myös matkan varrelta voidaan kerätä jätettä mukaan. Kierrätykseen voivat osallistua kaikki reitillä olevat yritykset, joiden toiminnasta syntyy biojätettä. Lappilaisten yritysten suuren kierrätyshalukkuuden johdosta olemme laajentamassa kevään tai kesän aikana myös metallin ja lasin keräykseen."

Keräilyn hoitaa Lassila & Tikanojan huomiota herättävä The Kierrätysnaattori -erikoisajoneuvo. Koskela kertoo, että Lapin hiihtokeskusten jätehuoltoa varten Kierrätysnaattorista tehtiin vielä hieman erikoisempi. 

“Ajoneuvoon sovitettiin suurempi tankki, millä varmistuttiin uusiutuvan polttoaineen riittävyydestä koko matkalle.” 

Kierrätysnaattorin virittäminen ja keräilyreitin viilaaminen ovat esimerkkejä teoista, joilla Lassila & Tikanoja on johdonmukaisesti vähentänyt toiminnastaan syntyviä päästöjä. Koskela kertoo, että 2010-luvulla L&T on vähentänyt jätekuljetusten päästöjä erityisesti reittioptimoinneilla ja ajotavan seurannalla. Ajodatan hyödyntämisen lisäksi jätelogistiikan päästöjä on leikannut ajokaluston päivittäminen.

Tällä vuosikymmenellä L&T:n tavoite on vähentää toiminnastaan syntyviä päästöjä 50 prosenttia vuoden 2018 tasoon verrattuna.

“Tämän tavoitteen saavuttamiseen vaikuttaa entistäkin enemmän vähäpäästöisten polttoaineiden suosiminen ja uusiutuvat energiamuodot. Neste MY:n käyttöä tullaan lisäämään L&T:n operaatioissa”, Koskela sanoo.