Rakennusyhtiö Consti mukana kehittämässä tankkaamista

Paljon helpompaa tapaa maksaa ei voisi olla — turvallisuutta ja helppoutta Nesteen mobiilimaksulla

Consti Yhtiöt on yksi Suomen johtavista korjausrakentamiseen ja taloteknisiin palveluihin keskittyneistä yhtiöistä. Konserniin kuuluva Consti Talotekniikka Oy on LVISA –järjestelmiin keskittynyt talotekniikan ammattilainen joka tarjoaa mm. moderneja taloteknisiä ratkaisuja toimisto- ja liiketiloihin sekä asuntojen talotekniikkaremontteihin.

Kun työ on luonteeltaan monimuotoista, Constin päivät ovat liikettä ja vauhtia täynnä. Henkilöstön siirtymisiin käytetään jopa 150 ajoneuvon kalustoa.

“Myyntiväki kulkee henkilöautoilla ympäri Suomen niemeä, ja asiakaskäyntejä kertyy paljon. Vastaavasti hyötyajoneuvoilla tehdään huolto- ja jakelutoimintaa kaupunkiajopainotteisesti”, autokannasta vastaava hankinta- ja kehitysjohtaja Samu Siltala kertoo.

Constin polttoainekumppani on vuosien ajan ollut Neste.

Mobiilitankkaus
“Erilaiset toiminnot menevät yhä enemmän mobiilille alustalle, ja älypuhelimia löytyy joka taskusta. Nesteen mobiilimaksaminen on tässä mielessä hyvää jatkumoa kehitykselle Constilla. Paljon helpompaa tapaa maksaa ei voisi olla”
Samu Siltala, Hankinta- ja kehitysjohtaja

Selkeyttä tankkauksiin

Siltala kertoo, että helppous on kautta linjan ollut tärkeä ominaisuus tankkauksissa. Tästä syystä kesällä 2018 Consti pilotoi ensimmäisten joukossa Nesteen mobiilimaksua. Uusi palvelu on kehitetty yhteistyössä ja testattu kentällä. Pilottihankkeessa on yhteistyössä Constin kanssa tuotu Nesteen edistyksellisiä toiminnallisuuksia uuteen Oma Neste -palveluun.

Neste-Äpissä toimiva mobiilimaksu on palvelu, jossa maksuvälineenä toimii mikä tahansa tunnistautunut ja pääkäyttäjän hyväksymä älypuhelin. Kolmevaiheinen tunnistautuminen tekee tankkauksista turvallisia, jäljitettäviä sekä vähentää väärinkäytösten mahdollisuutta.

Mobiilimaksamisen myötä myös tankkauskuittien säilyttäminen jää historiaan.

“Joskushan on käynyt niinkin, että tankkausautomaatista on paperi loppunut, jolloin kuittia ei ole saanutkaan mukaan. Toisaalta mobiilimaksamisessa voi myös saman tien varmistua siitä, että tankkaustapahtuma on aidosti päättynyt”, Siltala sanoo.

Ajoneuvokannan käytännön hallinnoinnista vastaava talousjohdon assistentti Nina Heroja kertoo, että 150 ajoneuvon kokoisen kaluston tankkauksissa ei aina voida välttyä inhimillisiltä vahingoiltakaan.

“Esimerkiksi PIN-koodit unohtuvat joskus, jolloin niitä kysellään puhelimitse minulta. Kun auto ja työntekijä odottavat tankkausasemalla oikeaa PIN-koodia, työ ei etene.”

Kaikki hallinnointi yhdestä kanavasta

Nesteen mobiilimaksun tukijalka on netissä toimiva hallinnointikanava Oma Neste.

“Käytön helppoutta lisää se, että Oma Nesteen kautta voi tehdä itse kaiken alusta loppuun, maksuvälineiden avaamisesta sulkemiseen”, iloitsee Heroja.

Herojan mukaan suuren organisaation toiminnan näkökulmasta keskeinen ominaisuus on tankkaustilien laskutustietojen vaihtaminen Oma Neste -sivuston kautta. Näin laskujen raportointi helpottuu merkittävästi.

“Näin jää monta välivaihetta ja virheen mahdollisuutta pois, ja resursseja vapautuu muuhun toimintaan.”

Consti Mobiilitankkaus Neste
Kyse on merkittävästä parannuksesta. Kilometrien kyseleminen sähköpostitse on yllättävän työlästä tämänkokoisessa yrityksessä
Nina Heroja, Talousjohdon assistentti

Uudet toimintamallit tarkasteluun

Siltala näkee, että Nesteen mobiilimaksun tuottama data on päänavaus kohti uusia toimintamalleja ja tapoja hallinnoida ajoneuvokalustoa.

Tulevaisuudessa Nesteen mobiilimaksu mahdollistaa myös tarkemmat ostorajoitukset ja kilometrikyselyiden tekemisen. Kilometrilukemia käytetään esimerkiksi leasing-autojen hallinnassa. Jos leasing-sopimuksen mukainen kilometrimäärä on täyttymässä, Consti voi kilometrejä seuraamalla vaihtaa ajoissa auton kustannuspaikkaa vähemmän ajoa vaativalle paikalle.

Siltalalla on runsaasti kokemusta sähköistämisprojekteista, ja hänen mukaansa käyttäjät jäävät helposti paitsioon kehittämisvaiheessa.

“Tässä projektissa oli toisin. Laskutustietojen, kustannuspaikkojen ja käyttäjätietojen hallinta ovat Constille erittäin tervetulleita ominaisuuksia.”

“Täytyy sanoa, että yhteistyö Nesteen kanssa on ollut hyvin helppoa ja sujuvaa”, Heroja vahvistaa.

“Jatkamme uusien ominaisuuksien kehittämistä yhteistyössä Nesteen kanssa”, Siltala päättää