Usko tulevaisuuteen vaati ympäristötekoja

Sami Mäkinen luottaa yrityksensä toiminnan jatkumiseen ja panostaa siksi myös ympä- ristöasioihin. Tulevaisuuden takeina ovat monipuolinen asiakaskunta ja taito keksiä uusia toimintatapoja.

Turkulainen kuljetusyrittäjä Sami Mäkinen määrittelee itsensä vanhoja arvoja kunnioittavaksi: ”Teen usein niin kuin on ennenkin tehty”. Toisaalta hän tekee rohkeita kalusto-ostoja ja valitsi polttoaineeksi jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin.

Sami on perinyt yrittäjän elämäntavan edellisiltä sukupolvilta. Jatkuvuuttakin on tiedossa, koska toinen omista pojista ja veljenpoika ovat jo yrityksessä kuljettajina ja ajojärjestelyihin perehtymässä. Sami hoitaa johtamisen ja operatiiviset toiminnot sekä taloushallinnon itse. Vaimo huolehtii noin parinkymmenen kuljettajan palkanmaksusta.

Perinteiden ohjaamana

Samin pappa Artturi aloitti kuljettamisen 1920-luvulla ja jätti molemmille pojilleen aikanaan yhden kuorma-auton ja yhden taksin. Harry-isän lopetettua autoilun Sami keskittyi kuorma-autokuljetuksiin ja hänen veljensä taksiajoihin. Samin eväinä yrittäjyyteen olivat 3-vuotinen raskaan kaluston asentajalinja, puolustusvoimien autokomppania ja kuljettaja-aika isän ja veljen yrityksissä. Raskaan liikenteen Sami aloitti yhdellä kuorma-autolla vuonna 1989 ja rohkaistui jo muutaman vuoden kuluttua ostamaan toisen auton.

– Nykyisin saatan innostua teettämään erikoisrakenteisen auton ja mietin vasta jälkeenpäin tarkemmin mistä löydän sille kuljetuksia. Onneksi asiakaskuntani on todella monipuolinen, Sami virnistää.

Puhtaampi tulevaisuus

Yrityksen tulevaisuutta ja tulevien sukupolvien mahdollisuuksia pohtiessaan Sami ajattelee myös luonnon säilyttämistä. Myös pitkäaikainen yhteistyö kierrätysjäteyritysten kanssa on lisännyt halua toimia itse puhtaamman ympäristön puolesta. Siksi Samin kaikissa autoissa käytetään nykyisin Neste MY™ uusiutuvaa dieseliä. Tällä ratkaisulla hän vaikuttaa yrityksensä päästöjen vähentämiseen. Samin mainitsema vanhanaikaisuus ilmenee siinä, että polttoaineiden kulutusta, päästöjä ja kustannuksia seurataan yrityksessä perinteisillä manuaalisilla menetelmillä.

– Laskin, että kalustoni käyttää noin 200 000 litraa dieseliä vuodessa. Siitä syntyy 6 000 tonnia kasvihuonepäästö- jä. Siirtymällä Neste MY uusiutuvaan dieseliin yrityksen päästöt vähenivät 60 tonniin. Samalla otin käyttöön kuljettajia helpottavan kortittoman mobiilitankkauksen.

Pitkäaikainen yhteistyö kierrätysjäteyritysten kanssa on lisännyt halua toimia puhtaamman ympäristön puolesta.

Samille valinta oli vaivaton, koska Turun alueella on jo kolme Neste-asemaa, joista saa Neste MY:tä. Lähin on aivan yrityksen hallin vieressä. Neste MY maksaa Samille kuukaudessa 4 000 euroa enemmän, kuin aiemmin käytetty polttoaine. Siksi Sami toivookin, että valtio tulisi vastaan tukemalla uusiutuvaa polttoainetta verotuksellisin keinoin. Ympäristöasiat ovat monille Samin asiakkaista niin tärkeitä, että he ovat ottaneet kuljetusten hinnankorotukset hyvin vastaan.

– Olen tyytyväinen valintaani, mutta vielä en ole päässyt keräämään kokemuksia Neste MY:n erinomaisiksi mainostetuista kylmäominaisuuksista.

Neste Oyj:n tuotepäällikkö Ari Engman kertoo, että kokemuksia uusiutuvan Neste MY:n kylmäominaisuuksista on kerätty jo vuodesta 2007 saakka, jolloin aloitettiin tuotteen suoratoimitukset asiakkaiden säiliöihin. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Tuotteen vaivaton käyttöönotto ilman kalustoinvestointeja on ehdottomasti kerännyt parhaan asiakaspalautteen. 

Neste MY on tällä hetkellä jakelussa 12 truckasemalla sekä yhdeksällä liikenneasemalla eteläisessä Suomessa. Avaamme tänä vuonna jakeluasemia pohjoisemmaksikin. Meidän toivomuksemme verottajalle on, että kaikkia energiamuotoja kohdeltaisiin tasapuolisesti.

Kuljetukset pääosin Turun alueella

Turun Oriketo on keskeinen Samin yritystoiminnalle ja koko elämälle. Siellä on isoisän 1940-luvun lopulla rakennuttama talo, jonka Sami on vaimonsa kanssa remontoinut taideharrastajien kodiksi. Jokaisesta huoneesta löytyy suoraan taiteilijoilta ostettuja tai huutokaupoista löydettyjä tauluja, taidelasia ja keramiikkaa arvoisessaan ympäristössä.

Orikedon alueella on myös kuljetustoiminnan keskipiste eli vuokrattu halli, johon koko kuljetuskalusto palaa päivän töiden päätyttyä. Lähikaduilla on kaksi omaa hallia, jotka puolestaan ovat vuokralaisia täynnä. Niiden piha-alueilla säilytetään tarvittaessa Samin vaihtolavakalustoa. Kiinteistöjen ostamiseen Sami on perustanut omien poikiensa ja veljenpoikansa Jussi Mäkisen kanssa osakeyhtiön. Markkinointiyhteistyötä hän tekee toisen veljenpoikansa Ville Kotkatvuoren kanssa yhteisillä kuljetukset.fi -nettisivuilla.

– Ajomme ovat pääasiassa Turun kaupungin alueella, joten kuljettajat pääsevät yöksi kotiin. Kuljettajien vaihtuvuus on pientä ja uusia palkkaan pääasiassa suositusten perusteella. Uusimmat tulijat, maahanmuuttajataustaiset irakilaiset ja italialaiset, ovat sopeutuneet hyvin porukkaan.

Taksiliikenteen vapautumisen heinäkuussa tarveharkinnasta arvellaan merkitsevän sitä, että moni nykyinen yrittäjä pistää pillit pussiin. Sami puolestaan aikoo varmistaa heti alkuvuodesta direktiivikoulutuksella, että hänen taksiajolupansa on voimassa. Henkilökuljetuksillakin voi täydentää hiljaisia hetkiä yrityksessä. Nykyisin niitä täyttävät muun muassa sähkölinjojen raivaustyöt.