15 elokuu 2023

ScanOcean tuo Nesteen laivapolttoaineen ensimmäisenä Ruotsin markkinoille merenkulkualan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

Neste Oyj, Uutinen, 15.8.2023

Kuva: Neste Marine™ 0.1 Co-processed -laivapolttoaineen avulla merenkulkuala, kuten varustamot sekä rahti- ja charter-yhtiöt, voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Lähde: Neste

Neste ja ScanOcean ovat tuoneet Ruotsin markkinoille laivapolttoaineen, jonka avulla merenkulkuala voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Ensimmäinen lähes 600 000 litran (500 tonnin) toimitus on nyt saatavilla Södertäljen terminaalissa sekä Tukholman alueella tankkaaville että Mälarenjärvelle kulkeville aluksille.

Neste Marine™ 0.1 Co-processed auttaa merenkulkualaa vähentämään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, sillä osa Nesteen laivapolttoaineesta on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Polttoaineen tuotannossa raakaöljy korvataan osittain uusiutuvilla raaka-aineilla.

“Olen ylpeä, että meillä on nyt ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi myös Nesteen laivapolttoainevalikoimassa. Olemme erittäin tyytyväisiä, että pitkäaikainen kumppanimme ScanOcean tarjoaa vähäpäästöisempää laivapolttoainettamme Ruotsissa tankkaaville varustamoille”, sanoo Nesteen laivapolttoaineista ja palveluista vastaava Sveta Ukkonen.

“Meillä on jo useita kiinnostuneita asiakkaita, ja odotamme jo pääsevämme toimittamaan yhteisprosessoitua DMA*:ta, jonka tuotannossa raakaöljyä on osittain korvattu uusiutuvilla raaka-aineilla. Tämä on yksi monista keskeisistä askelista, joilla ScanOcean rakentaa vastuullisten tuotteiden ja palvelujen valikoimaansa. Uusi vähäpäästöisempi DMA on siksi erittäin houkutteleva polttoaine”, sanoo Jonatan Karlström, Managing Director, ScanOcean.

Kohti vastuullisempaa merenkulkua vähäpäästöisemmillä ratkaisuilla

Neste Marine™ 0.1 Co-processed on vähäpäästöisempi DMA-laivapolttoaine merenkulkualalle, kuten varustamoille sekä rahti- ja charter-yhtiöille. Polttoaineen tuotannossa raakaöljy korvataan osittain uusiutuvilla raaka-aineilla, minkä johdosta laivapolttoaineessa on sekä fossiilista että uusiutuvaa sisältöä. Neste Marine™ 0.1 Co-processed -laivapolttoaineen uusiutuvalla osuudella voidaan saavuttaa jopa 80 %** pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren ajalta laskettuna fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Neste Marine 0.1 Co-processed täyttää ISO 8217 -standardin vaatimukset ja se on ISCC PLUS -sertifioitu***.

Ruotsin markkinoiden lisäksi Neste Marine™ 0.1 Co-processed -laivapolttoainetta on saatavilla Tanskassa ja Suomessa. Neste Marine™ 0.1 Co-processed -laivapolttoaineella on samanlainen koostumus ja suorituskyky kuin perinteisillä laivapolttoaineilla.

*) Neste Marine™ 0.1 -tuoteryhmässä on vähärikkisiä laivapolttoaineita (Neste MGO DMA ja Neste MDO DMB), joiden rikkipitoisuus on alle 0.1 %.

**) Polttoaineen biopohjaisen osuuden päästövähennys polttoaineen elinkaaren aikana fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna. Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähennysten laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan RED II -direktiivin (EU) 2018/2001 mukainen.

***) Neste Marine 0.1 Co-processed -laivapolttoaineen vastuullisuusominaisuudet on sertifioitu kansainvälisen ISCC PLUS (ja vuodesta 2025 alkaen ISCC EU) -sertifikaatin massatasemenetelmän mukaisesti.

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

ScanOcean: Jonatan Karlstrom, Managing Director, ScanOcean AB, jonatan.karlstrom@scanocean.se, tel. +46 8 555 726 06 or ScanOcean AB sales desk, bunker@scanocean.se, tel. +46 8 555 726 50.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

ScanOcean in brief

ScanOcean is an international marine fuels company functioning as both a bunker trader and a physical supplier in Sweden. The company distributes various marine fuels by truck, ex-pipe and barge. The company’s office is located in Stockholm, Sweden and consists of an experienced team with first-class connections in the global energy sector. ScanOcean AB was established in 2013 but the roots of the company date much longer back, functioning as a purchasing organization of marine fuels for several Scandinavian ship-owners. For more information please visit www.scanocean.se.