29 Kesäkuu 2021

IAG Cargo käynnisti yhdessä Kuehne+Nagelin ja Nesteen kanssa ensimmäisen nettonollapäästöisen tilauslentoketjun käyttäen Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 29.6.2021 klo 14

Kuva: IAG Cargo

International Airlines Groupin rahtidivisioona IAG Cargo sai viime viikolla päätökseen ensimmäisen uusiutuvaa lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF) käyttävän tilauslentoketjun, johon sisältyi 16 lentoa Stuttgartista Atlantaan. Yhteistyössä kumppaninsa Kuehne+Nagelin kanssa IAG Cargo hankki Nesteeltä 1,2 miljoonaa litraa Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta™. Yhteistyö mahdollisti ensimmäistä kertaa matkustajia ja rahtia kuljettavien tilauslentojen operoimisen nettonollapäästöillä*.

Viimeinen ketjun British Airwaysin B787-900 -lennoista lähti Stuttgartista 26. kesäkuuta kuljettaen keskimäärin 45 tonnia autojen varaosia ja muita teollisuustuotteita Lontoon Heathrow'n kautta Atlantaan. Kokonaisuudessaan IAG Cargo on nyt toteuttanut yli 300 autoteollisuuden tilauslentoa sen jälkeen, kun se aloitti tilauslentopalvelunsa viime vuonna.

Uusiutuvan lentopolttoaineen lennoille toimitti Neste, joka on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Sellaisenaan käytettynä Nesteen tuottama uusiutuva lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko elinkaarensa ajalta laskettuna jopa 80 % verrattuna fossiilisten polttoaineiden käyttöön**. Uusiutuva lentopolttoaine sekoitettiin fossiiliseen lentopolttoaineeseen lentopolttoaineiden sertifiointistandardien mukaisesti, minkä jälkeen se kuljetettiin Yhdistyneeseen kuningaskuntaan Heathrow'n lentokentälle.

IAG Cargon kaupallinen johtaja John Cheetham kommentoi: "International Airlines Group oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiöryhmä, joka sitoutui lentämään 10 prosenttia lennoistaan uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2030 mennessä. Nämä tilauslennot ovat IAG Cargon ensiaskel tällä matkalla – ja olen uskomattoman ylpeä sitoutumisestamme pitkän aikavälin vastuullisuuteen, joka auttaa vähentämään hiilijalanjälkeä kokonaisuudessaan."

"Etsimme jatkuvasti tapoja, joilla vähennämme ympäristövaikutuksia ja parannamme samalla tarjontaamme asiakkaillemme. Olimme iloisia voidessamme tukea Kuehne+Nagelia hankkimalla Nesteen tuottamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta näiden merkittävien, sarjassaan ensimmäisten tilauslentojen operoimiseksi."

Vastatakseen ympäristöystävällisen logistiikan kasvavaan asiakaskysyntään Kuehne+Nagel laajentaa aktiivisesti vastuullisten palveluiden valikoimaansa innovatiivisilla ja helposti räätälöitävillä toimitusvaihtoehdoilla. Tähänastinen 12,7 miljoonaa litraa käsittävä uusiutuvan lentopolttoaineen sopimus mahdollistaa Kuehne+Nagelin asiakkaille välittömästi saatavilla olevien vaihtoehtoisten polttoaineratkaisuiden hyödyntämisen lentorahtinsa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi maailmanlaajuisesti.

Lentologistiikasta vastaava Kuehne+Nagelin johtoryhmän jäsen Yngve Ruud kommentoi: "Ilmastonmuutos pakottaa meidät etsimään puhtaampia, uusiutuvia polttoaineita, koska ne ovat tällä hetkellä tehokkain tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi toimialallamme. Kuehne+Nagel on sitoutunut lisäämään uusiutuvan lentopolttoaineen tarjontaa osana kunnianhimoista Net Zero Carbon -ohjelmaamme. Yhteistyö toimittajiemme kanssa on tässä ehdottoman tärkeää, ja luotettavilla kumppaneilla kuten IAG Cargolla on keskeinen rooli tavoitteidemme saavuttamisessa ja vastuullisten polttoaineiden käyttöönoton edistämisessä, jotta asiakkaamme voivat toimittaa tuotteitaan hiilineutraalilla tavalla, helposti ja läpinäkyvästi."

Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood sanoi: “Tällä hetkellä saatavilla oleva Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine mahdollistaa välittömät päästövähennykset, ja sillä on keskeinen rooli ilmailualan päästöjen vähentämisessä. Jatkamme toimintamme laajentamista, ja pystymme tuottamaan vuositasolla noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoden 2023 loppuun mennessä.”

Nesteen tavoitteena on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuosittain vuoteen 2030 mennessä.

Uusiutuva lentopolttoaine on tällä hetkellä tehokkain ratkaisu pienentämään kuljetusten ympäristöjalanjälkeä merkittävästi. Päinvastoin kuin fossiilisilla polttoaineilla, jotka vähentävät resursseja ja vapauttavat lisää hiilidioksidipäästöjä, uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten biomassasta tai jäte- ja tähderaaka-aineista, mikä mahdollistaa merkittävän päästövähennyksen.

*) Koska uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö tuottaa edelleen joitain hiilidioksidipäästöjä, hiilineutraalius saavutettiin korvaamalla jokainen käytetty litra lentopolttoaineen kerosiinia 1,25 litralla uusiutuvaa lentopolttoainetta. Aloitteessa korostetaan yhteisten ponnistelujen merkitystä kestävien liikennevalintojen ja -mahdollisuuksien tarjoamiseksi niin, että paikalliset ja maailmanlaajuiset teollisuuden toimijat voivat vähentää rahdin kuljettamisesta aiheutuvia päästöjä lähellä sijaitsevilla lentokentillä.

**) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä, mukaan lukien EU:n uusiutuvaa energiaa koskeva direktiivin ja kansainvälisen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen kasvun hyvittämiseen velvoittavan järjestelmän (CORSIA) mukaiset laskentamenetelmät.

Neste Oyj

Susanna Sieppi
Viestintäjohtaja

Lisätietoja: Ota yhteyttä Nesteen mediapalveluun, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste lyhyesti

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

About IAG Cargo

IAG Cargo is the single business created following the merger of British Airways World Cargo and Iberia Cargo in April 2011. Following the integration of additional airlines into the business, including Aer Lingus, Vueling and Level, IAG Cargo now covers a truly global network. In 2020 IAG Cargo had a commercial revenue of €1,306 million. It has a combined workforce of more than 2,250 people. Its parent company, International Airlines Group, is one of the world's largest airline groups with 533 aircraft on 31st December 2020. 

About Kuehne+Nagel

With over 72,500 employees at 1,400 locations in over 100 countries, the Kuehne+Nagel Group is one of the world's leading logistics companies. Its strong market position lies in sea logistics, air logistics, road logistics and contract logistics, with a clear focus on integrated logistics solutions.

About Kuehne+Nagel Net Zero Carbon Programme 

With Net Zero Carbon programme, Kuehne+Nagel actively contributes to the reduction of CO2 in transport and logistics worldwide. In addition to being CO2 neutral for all own emissions (scope 1-2 of the Greenhouse Gas Protocol – GHG) since the end of 2020, the company has also decided to proactively address the CO2 footprint of the transportation services performed by its suppliers, targeting comprehensive CO2 neutralisation (Scope 3 GHG) by 2030.

Liitetiedostot: