25 Kesäkuu 2021

Kölnin-Bonnin lentoasema tarjoaa Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta lentoyhtiöille kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 25.6.2021 klo 15

Neste, maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja, on aloittanut Neste MY Uusiutuvan Lentopolttoaineen™ toimittamisen käytettäväksi Kölnin-Bonnin lentokentällä Saksassa. Nesteen toimitukset auttavat vastaamaan lentorahdin toimittajien ja yritysasiakkaiden kasvavaan kysyntään Kölnin-Bonnin lentoasemalla. AFS, Saksan johtava lentopolttoaineiden toimittaja, tukee Nesteen polttoainetoimituksia Saksan markkinoilla. ASL Airlinesin operoima Amazonin rahtilento oli ensimmäinen Kölnin-Bonnin lentokentällä Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta tankannut lento.

Vastuullisuuden edelläkävijänä Kölnin-Bonnin lentoasema on yksi Saksan ensimmäisistä Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta kaikille lentoyhtiöille tarjoavista lentokentistä. Köln on keskeinen lentokenttä rahtilentoliikenteelle Saksassa, ja uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuus tarjoaa maailmanlaajuisesti toimiville rahtiyhtiöille mahdollisuuden vähentää lentokuljetusten aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.

"Olemme ylpeitä voidessamme tarjota lentoyhtiöillemme uusiutuvia, vaihtoehtoisia lentopolttoaineita. Käytämme jo nyt useita teknisiä innovaatioita Kölnin-Bonnin lentokentällä aurinkopaneeleista ja LED-teknologioista innovatiivisiin rakennusratkaisuihin, minkä lisäksi lentoasemalla on vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja ja laitteita. Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönotto on tärkeä askel kohti pitkän aikavälin tavoitettamme saavuttaa hiilineutraalius lennoilla", sanoo Johan Vanneste, Flughafen Köln/Bonn GmbH:n toimitusjohtaja.

"Haastavasta liiketoimintaympäristöstä huolimatta ilmailuala ja erityisesti rahtilentoliikenteen ala ovat osoittaneet entistä vankempaa sitoutuneisuutta uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön tarjotakseen asiakkailleen vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja", sanoo Jonathan Wood, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja. "Olemme erittäin iloisia voidessamme toivottaa Kölnin-Bonnin lentokentän tervetulleeksi kasvavaan uusiutuvaa lentopolttoainetta jakelevaan lentoasemien verkostoomme, ja edistämme innolla ilmailualaan liittyvien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä."

Lisätietoja: Ota yhteyttä Nesteen mediapalveluun, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00 EET).

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista uusiutuvaa alkuperää olevista jätteistä ja tähteistä. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine vähentää sellaisenaan käytettynä elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna (laskettu käyttämällä vakiintuneita elinkaariarvioinnin menetelmiä, esim. EU RED ja CORSIA). Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta voidaan käyttää drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentokenttien infrastruktuureissa ilman niihin tehtäviä lisäinvestointeja. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan ennen käyttöä fossiilisen lentopolttoaineen kanssa ja sertifioidaan ASTM:n lentopolttoainetta koskevien standardien mukaisesti. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Investoinnit Singaporen ja Rotterdamin jalostamoihin kasvattavat Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuisen tuotantokapasiteetin noin 1,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä. Neste tekee kumppaniensa kanssa yhteistyötä koko toimitusketjussa parantaakseen uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuutta ilmailualalla maailmanlaajuisesti. Polttoaine on jo saatavilla ja käytössä markkinoilla. Sitä toimitetaan useille kaupallisille lentoyhtiöille ja liikelentoasiakkaille, ja se on käytettävissä useilla lentokentillä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa sekä Japanissa, Aasiassa.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

Cologne Bonn Airport in brief

Cologne Bonn Airport is one of the most important commercial airports in Germany and the 8th largest European cargo airport. Geographically, it is located in one of the most densely populated and one of the largest import and export regions in Europe. About 16 million people live and work within a 100-kilometer radius of the airport. With passenger traffic and air cargo, Cologne Bonn operates two almost equally large business segments. The Airport is the center of mobility and logistics and is of outstanding importance for the people and companies in North Rhine-Westphalia. Visit www.cologne-bonn-airport.com and www.cologne-bonn-cargo.com.