4 Maaliskuu 2019

Neste: Ruotsi esittää kunnianhimoisen tavoitteen ilmailun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

Neste Oyj lehdistötiedote, 4.3.2019 klo 17.00

Ruotsilla on kunnianhimoinen tavoite olla riippumaton fossiilisista polttoaineista vuoteen 2045 mennessä. Tänään osana tätä tavoitetta julkistettiin ehdotus Ruotsin ilmailualan päästöjen vähentämiseksi ja sen mukaan Ruotsissa otettaisiin käyttöön kasvihuonekaasupäästöjen vähennysvelvoite. Vähentämistavoite olisi 0,8 % vuonna 2021 ja se nousisi 27 %:iin vuonna 2030. Tavoite saavutettaisiin sekoittamalla uusiutuvaa lentopolttoainetta 1 % (11 000 tonnia) vuodesta 2021 eteenpäin, 5 % (56 000 tonnia) vuodesta 2025 eteenpäin ja lopulta 30 % (340 000 tonnia) vuodesta 2030 eteenpäin. Tämän ehdotuksen myötä Ruotsista tulee selkeä johtaja lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä.

”Tarvitsemme edelläkävijöitä ja rohkeita maita, jotka toimivat ilmailun kestävän kasvun suunnannäyttäjinä. Haluan onnitella Ruotsia siitä, että se on asettanut riman erittäin korkealle lentoliikenteen päästövähennysten suhteen päätöksellään käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta. Tavoite on selkeä ja rohkea. Se osoittaa suunnan, jota kohti lentoliikenteen pitää edetä saavuttaakseen päästöjen vähennystavoitteet. Se myös antaa tarvittavaa kysynnän ennakoitavuutta Nesteelle ja muille uusiutuvan lentopolttoaineen tuottajille biopolttoaineiden tuotannon kasvattamisen investointeihin”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Myös Norja on ilmoittanut velvoittavansa lentopolttoaineen toimittajat lisäämään polttoaineeseen vähintään 0,5 prosenttia biopolttoainetta vuodesta 2020 lähtien. Markkinoiden kapasiteetti riittää siihen, että Ruotsiin ja Norjaan voidaan toimittaa ennakoitu määrä uusiutuvaa lentopolttoainetta. Neste on tuottanut jätteistä ja tähteistä valmistettua Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisessa mittakaavassa ja aikoo kasvattaa tuotantovolyymia tulevia vuosina. Neste on ilmoittanut investoivansa uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteettiin. Tämän myötä uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto nousee vuositasolla jopa miljoonaan tonniin vuonna 2022.

Maailman lentoliikenne aikoo kunnianhimoisesti vähentää kasvihuonekaasupäästöjään siten, että vuodesta 2020 alkaen kasvu on hiilineutraalia. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen hiilidioksidin nettopäästöjä on määrä vähentää 50 prosenttia. Näihin tavoitteisiin pääsemiseksi ilmailualalla tarvitaan useita ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Tällä hetkellä uusiutuva lentopolttoaine on ainoa realistinen vaihtoehto fossiilisille nestepolttoaineille lentoliikenteessä.

Kaisa Lipponen

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Lisätietoja: Henrik Erämetsä, Head of Aviation Regulation, Neste, puh. 050 458 4482

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com