29 Kesäkuu 2022

Marr Contracting aloitti Nesteen uusiutuvan dieselin käytön Australiassa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 29.6.2022 klo 8.30

Kuva: Marr Contractingin luvalla, kuva FilmGenetik.

Marr Contracting ("The Men From Marr's") aloitti Nesteen uusiutuvan dieselin käytön yhtiön Australian kaluston raskaissa vipunostureissa kesäkuussa 2022. Tämä on merkittävä askel Marrin matkalla kohti nettonollapäästöjä ja tukee yhtiön sitoutumista päästöjen ja ympäristövaikutusten vähentämiseen osana sen 2021 Social Value Strategy -ohjelmaa.

Yhtiö otti Nesteen tuottaman uusiutuvan dieselin käyttöön sen jälkeen, kun Marr oli neuvotellut asiakkaidensa ja Australian rakennusteollisuuden johtavien toimijoiden kanssa parhaista ratkaisuista fossiilisista polttoaineista irtautumiseksi. Marrin tutkimus- ja kehitystiimi tutki vaihtoehtoisia energialähteitä ja selvitti huolellisesti käytettävissä olevien vaihtoehtojen haasteita etsiessään parasta ratkaisua maailmalta.

"Olemme tarkastelleet vaihtoehtoja ja uskomme, että tämä polttoaine on vastuullisin saatavilla oleva ratkaisu meidän tarpeeseemme. Uusiutuvan dieselin avulla voimme irtautua fossiilisesta dieselistä ja pitää nosturimme yhtä nopeina, tehokkaina ja luotettavina kuin ennenkin. Näin voimme edistää hankkeidemme tuottavuutta ja kustannustehokkuutta sekä auttaa asiakkaitamme saavuttamaan vastuullisuustavoitteensa", sanoo Simon Marr, Managing Director, Marr Contracting.

"Nesteen uusiutuva diesel on vastuullisempi vaihtoehto fossiiliselle dieselille. Se auttaa käyttäjiä vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia*, kun polttoaineen elinkaaren aikaisia päästöjä verrataan fossiiliseen dieseliin. Nesteen uusiutuvan dieselin avulla Marr vähentää päästöjään merkittävästi aivan hetkessä, yksinkertaisesti vain vaihtamalla polttoainetta", sanoo Nesteen Renewable Road Transportation -liiketoimintayksikön Euroopan ja APAC-alueen myyntijohtaja Peter Zonneveld. "Olemme sitoutuneet tukemaan asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä”, hän jatkaa.

Siirtymällä Nesteen uusiutuvaan dieseliin kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää merkittävästi

Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista. Uusiutuva diesel on niin kutsuttu drop-in polttoaine: se on täysin yhteensopiva kaikkien dieselmoottoreiden kanssa eikä sen käyttö edellytä muutoksia nykyisiin ajoneuvoihin tai polttoaineen jakelujärjestelmiin.

Uusiutuvan dieselin ja muiden uusiutuvien tuotteiden saatavuus paranee

Nesteen maailmanlaajuinen uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä noin 3,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Nesteen käynnissä oleva Singaporen jalostamon laajennusprojekti sekä vielä toteutumistaan odottava yhteisyritys Marathonin kanssa Martinezissa, Kaliforniassa, kasvattavat uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteetin 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä. Nesteestä tulee samalla myös ainoa globaali uusiutuvien polttoaineiden sekä polymeerien ja kemikaalien valmistuksen uusiutuvan raaka-aineen toimittaja, jolla on tuotantoa kolmella mantereella. Nesteen 27.6.2022 julkistama Rotterdamin jalostamon laajennushanke valmistuttuaan kasvattaa yhtiön uusiutuvien tuotteiden kokonaiskapasiteettia 6,8 miljoonaan tonniin vuoden 2026 loppuun mennessä.

*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähennysten laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan RED II -direktiivin (EU) 2018/2001 mukainen.

Lisätiedot: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Marr Contracting in brief

Marr Contracting (‘The Men From Marr’s’) are world leaders in the design and delivery of heavy lift luffing tower cranes and heavy lifting services. With almost 100 years’ experience working on large-scale construction projects in Australia and around the world, their expertise spans the large-scale construction, mining, oil and gas, power, nuclear, major transport infrastructure, technology and marine sectors. Not just a crew and cranes for hire, they’re big thinkers and problem solvers who love a challenge with a string of ‘world firsts’ to their name – including the design of the world’s largest capacity tower crane, the Marr 2480D Heavy Lift Luffing (HLL) crane. Read more: www.marr.com.au