8 Joulukuu 2020

Neste edelläkävijöiden joukossa CDP:n Climate Change -arvioinnissa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 8.12.2020, klo 14

Neste on saavuttanut Leadership-luokan ja “A-” -luokituksen ilmastotoiminnastaan Climate Disclosure Project (CDP) -ohjelmassa. Yritys on saavuttanut parhaan mahdollisen tason (A tai A-) siitä lähtien, kun nykyinen arviointijärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2016.

CDP:n 8.12.2020 julkaisemassa arvioinnissa Neste kuuluu muutamiin valittuihin climate leadership -luokkaan yltäneisiin pohjoismaisiin yrityksiin. “A-” -luokitus pohjautuu Nesteen ilmastoon liittyvään vastuullisuussuoritukseen vuonna 2019. CDP Climate Change -ohjelma keskittyy arvioimaan yritysten tekemiä toimenpiteitä ilmastoriskien torjumiseksi ja sitä, miten yritykset hyödyntävät vähäpäästöisten tuotteiden ja palveluiden tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia.

”Olemme tyytyväisiä CDP Climate Change -ohjelman tuloksesta. On rohkaisevaa saada tunnustusta ilmastokriisin torjumiseen liittyvistä, pitkän aikavälin vastuullisuuspyrkimyksistämme ja vahvasta suorituksestamme eri kriteerien osalta. Yhden aikamme suurimman haasteen ratkaisemiseksi on tehtävä vielä paljon töitä ja kehitämme jatkuvasti tapoja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Neste on raportoinut ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen tähtäävistä toimistaan CDP:ssä 14 vuoden ajan. Tätä sijoitusta varten CDP keräsi tuhansilta yrityksiltä tietoja niiden ympäristövaikutuksista, riskeistä ja mahdollisuuksista riippumattomassa arvioinnissa ja pisteytysmenetelmänsä perusteella. Arvioinnin tarkoituksena on tunnistaa yritysten rooli kansainvälisten ilmastosopimusten tavoitteiden saavuttamisessa.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi