Liikenne
9.09.2021

Miksi raskas liikenne sähköistyy hitaammin? Nämä 5 tekijää ratkaisevat logistiikkayrityksen matkalla kohti kaluston sähköistämistä

Raskaan ammattiliikenteen päästöjen vähentäminen on jäänyt pienemmälle huomiolle verrattuna yksityisautoiluun. Nesteen myyntijohtaja Tuomas Kulola sekä Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi ja liiketoimintapäällikkö Ville Häyrynen haluavat rohkaista logistiikkayrityksiä ilmastotyöhön listaamalla viisi keskeisintä asiaa raskaan liikenteen sähköistämisessä.

1. Oikeat työkalut oikeaan tarkoitukseen – sähköautot soveltuvat moneen mutta eivät vielä kaikkeen

Sähköautojen etuina ovat hiljainen ja mukava ajo sekä matalat käyttökustannukset niin huoltojen kuin käyttövoiman eli sähkön hinnankin suhteen, muutto- ja logistiikkapalveluita tarjoavan Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi listaa. Pullonkaulana ammattiliikenteessä on tällä hetkellä toimintasäde.

Niemen kirkkaanpunaiset sähköautot liikkuvat muuttokuljetuksissa pääasiassa pääkaupunkiseudulla, jossa autot pääsevät yöksi Helsingin Konalassa sijaitsevalle varikolle lataamaan akkujaan. Rajallinen toimintasäde vaatii jonkin verran huomioimista työsuunnitelmia tehtäessä, Niemi Palveluiden liiketoimintapäällikkö Ville Häyrynen kertoo.

”Tarvittaessa lataaminen onnistuu myös tien päällä esimerkiksi lounastauolla, mutta pitkän matkan ajoon suosimme uusiutuvaa dieseliä tai biokaasua. Tärkeintä on, että oikeaan tilanteeseen valitaan oikeanlainen kalusto ja käyttövoima”, Häyrynen sanoo.

Toistaiseksi Niemi Palveluiden käytössä olevat sähköautot ovat paketti- ja henkilöautojen kokoluokkaa, mutta keskustelut ovat käynnissä useamman eri valmistajan kanssa myös raskaiden kuorma-autojen hankinnasta, Juha Niemi paljastaa.

Tällä hetkellä Niemi Palveluiden kalusto käsittää 167 ajoneuvoa, joista 120 kulkee uusiutuvalla dieselillä, 39 biokaasulla ja kahdeksan sähköllä. 

”Olemme olleet jo pitkään etulinjassa vähentämässä liikenteen päästöjä, ja kiristimme juuri tavoitettamme saavuttaa kaluston nollapäästöisyys vuoteen 2030 mennessä. Sähkö yhdessä uusiutuvan dieselin ja biokaasun kanssa on tässä tärkeässä roolissa”, Niemi kertoo.

“Eri käyttövoimilla on omat vahvuutensa, ja valinta kannattaakin tehdä jokaisen tarpeen perusteella erikseen. Vaikka sähköistymisestä puhutaan juuri nyt paljon, kaikkia käyttövoimia tullaan tarvitsemaan vielä pitkälle tulevaisuuteen. Mikään yksittäinen ratkaisu ei riitä taklaamaan ilmastohaastetta”, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola kertoo.

2. Latauspisteitä tarvitaan lisää ‒ ja sijainnillakin on väliä

Sekä Juha Niemen että Ville Häyrysen viesti on, että sähköautojen latausinfra ei ole nykyisellään riittävän kattava ammattiliikenteen tarpeisiin. Latauspisteiden verkosto on sirpaloitunut erilaisten toimijoiden käsiin. Esimerkiksi kauppakeskukset houkuttelevat asiakkaita mahdollisuudella ladata sähköautoa.

”18-tonnisella kuorma-autolla ei kauppakeskuksen parkkihalliin edes pääse”, Niemi naurahtaa.

Käytännössä logistiikkayhtiön ainoaksi vaihtoehdoksi jää rakentaa latauspiste omiin tiloihin. Näin toimittiin myös Niemi Palveluiden varikolla, jossa Neste on pilotoinut kesäkuun 2021 alusta lähtien ensimmäistä omaa logistiikka-alan yrityksille suunnattua sähkölatauspalvelua. 

Pilottihankkeen myötä Niemi voi ladata useampaa sähköllä kulkevaa muuttoautoa vuorokaudessa omassa toimipisteessään 22 kilowatin (kW) AC-latauslaitteiden sekä 180 kW:n DC-pikalatauslaitteen avulla.

Palvelu on tarkoitus lanseerata asiakkaille loppuvuoden 2021 aikana, Nesteen Kulola kertoo.

”Meillä on kattava yritysasiakaskunta, jolle toimitamme uusiutuvaa dieseliä, ja joka on tottunut toimimaan kanssamme. Sähköautojen latauspalvelun voi hankkia vaivatta osaksi nykyistä palvelukokonaisuutta, eikä asiakkaan tarvitse hankkia esimerkiksi uusia maksuvälineitä”, Kulola sanoo.

Hän korostaa, että hyvän asiakaskokemuksen rakentaminen ja varmistaminen ovat osa Nesteen strategiaa.

”Haluamme olla yhdessä asiakkaidemme kanssa vähentämässä päästöjä ja osaltamme mukana ratkaisemassa ilmastohaastetta. Sen sijaan, että asiakkaan pitäisi mennä esimerkiksi kauempana sijaitsevalle asemalle lataamaan sähköautoa, sähkölatauksen saa meiltä helppokäyttöisenä palveluna, esimerkiksi omalle varikolle asennettuna. Haluamme tällä samalla minimoida asiakkaan turhat lataustarpeesta syntyvät ajokilometrit.”

3. Excelin rivit suoriksi – missä menee kannattavuuden raja?

Raskaan liikenteen sähköistymisen tiellä on osittain sama hidaste kuin henkilöautojenkin kohdalla: vaadittava alkuinvestointi on suuri. Raskaan kaluston osalta hankintakustannus on noin kaksin–kolminkertainen verrattuna dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin, Juha Niemi arvioi.

Lisäksi raskaiden ajoneuvojen tarvitseman latausaseman rakentaminen voi olla kymmenien tuhansien eurojen investointi. Laitteiston hinnan lisäksi asentaminen saattaa vaatia muutoksia kiinteistön sähköinfraan sekä maanrakennus- tai muita pohjatöitä tontilla.

Niemi Palveluiden Ville Häyrynen kehottaakin kaluston sähköistämistä suunnittelevan logistiikkayhtiön selvittämään tarkasti omat tarpeensa sekä investoinnin takaisinmaksuajan. Osa kustannuksista on kuitenkin sähköä käytettäessä pienempiä, hän muistuttaa.

”Huolto-ohjelma on huomattavasti kevyempi, sillä sähkömoottorit ovat käytännössä huoltovapaita. Käyttökustannukset kilometriä kohden ovat myös merkittävästi pienemmät, noin neljäsosa verrattuna dieseliin.”

Nesteen uusi pilottivaiheessa oleva sähkölatauspalvelu on suunniteltu osaltaan helpottamaan alkuinvestointia. Asiakas maksaa latauspalvelun käytöstä kuukausihintaa, ja Neste huolehtii latauspisteen rakentamisesta. Asiakkaan kertainvestoinniksi jää kiinteistön sähköinfran muutokset sekä maanrakennustyöt, joissa Nesteen kumppanit voivat auttaa.

4. Päätä ei voi laittaa pensaaseen – asiakkaat odottavat vastuullisuutta

Kun Niemi Palvelut ja Neste julkistivat latauspalvelun pilottihankkeen, Juha Niemelle alkoi ropista positiivista palautetta yhteistyökumppaneilta ja asiakkailta.

”Asiakkaiden viesti oli, että on upea juttu, miten olemme tässäkin asiassa eturintamassa. Oli kyseessä sitten biokaasu, uusiutuva diesel tai sähkö, olemme aina mielellämme ottamassa uusia päästöjä vähentäviä ratkaisuja käyttöön”, Niemi sanoo.

”Yhteistyö Nesteen kanssa on kestänyt koko yrityksemme 40-vuotisen historian ajan. On todella hienoa, että olemme saaneet olla Nesteen mukana ottamassa tätäkin uutta askelta.”

5. Keppiä vai porkkanaa? Lainsäädäntö ja ohjaus muuttavat markkinaa nopeasti

Sekä Niemi Palveluilla että Nesteellä ollaan yhtä mieltä siitä, että EU-direktiivit, kotimainen lainsäädäntö ja erilaiset ohjausmekanismit, kuten verotus ja hankintatuet, mullistavat sähköautojen markkinaa nopeasti.

Nesteen Tuomas Kulola mainitsee esimerkkinä EU:n puhtaita julkisia ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin, joka tuli voimaan elokuussa 2021. Se vaikuttaa osaltaan radikaalisti julkisten ajoneuvohankintojen ja logistiikkapalveluiden kilpailutukseen.

Vuodesta 2026 eteenpäin kaikkien julkiselle sektorille hankittavien ajoneuvojen ja logistiikkapalveluiden tulee olla päästöttömiä. Henkilö- ja pakettiautojen kohdalla tämä tarkoittaa käytännössä täyssähköautoja, raskaan liikenteen osalta biopolttoaineella, sähköllä, kaasulla tai vedyllä kulkevia ajoneuvoja.

”Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Jotta siihen tavoitteeseen päästään, niin yhtä lailla muutos koskee raskasta liikennettä”, Kulola sanoo.

”Viiden vuoden kuluttua voidaan olla jo hyvässä vauhdissa kohti tätä tavoitetta, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan. Kevyen kaluston henkilö- ja ammattiiikenne tulee sähköistymään, se on selvää. Raskaan liikenteen osalta uusiutuva diesel säilyy kuitenkin käyttövoimana hyvin pitkälle tulevaisuuteen.”

Niemi Palveluiden kaltaiset yritykset, jotka ovat panostaneet voimakkaasti päästöjen vähentämiseen jo pitkään ilman määräyksiäkin, ovat uudessa tilanteessa vahvoilla.

”Kukaan ei enää pääse ilmastoasioita karkuun”, Juha Niemi päättää.