12 Marraskuu 2019

Neste ja Ravago käynnistävät yhteistyön mahdollistaakseen kemiallisen kierrätyksen vuosittain yli 200 000 tonnille muovijätettä

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Kiertotalous

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 12.11.2019 klo 9

Neste on asettanut tavoitteeksi prosessoida vuosittain yli miljoona tonnia muovijätettä vuodesta 2030 lähtien.

Neste, maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja sekä uusiutuvien drop-in-kemikaaliratkaisujen asiantuntija, ja Ravago, maailman johtava polymeerien jakelija ja kierrättäjä, yhdistävät voimansa. Yritykset kehittävät muovijätteiden kemiallista kierrätystä merkittävän teollisen mittakaavan saavuttamiseksi. Nesteen ja Ravagon yhteisenä tavoitteena on kasvattaa kemiallisen kierrätyksen kapasiteettia voidakseen prosessoida vuosittain yli 200 000 tonnia muovijätettä.

Kemialliseen kierrätykseen keskittyvällä yhteistyöllä Neste ja Ravago haluavat nopeuttaa materiaalien kierrätystä sekä parantaa petrokemian teollisuuden resurssitehokkuutta. Samalla yhtiöt tarjoavat vastuullisempia vaihtoehtoja fossiilisille raaka-aineille. Muovijätteen kemiallinen kierrätys auttaa petrokemian teollisuutta saavuttamaan kierrätystavoitteensa ja kehittämään vastuullisempaa, ilmastoystävällisempää tarjontaa.

”Yhdistämällä Ravagon maantieteellisen ulottuvuuden ja muovinkierrätyksen asiantuntemuksen Nesteen kokemukseen haastavien raaka-aineiden jalostuksesta tarjoamme erinomaisen perustan kemiallisen kierrätyksen testaamiselle ja nopealle kasvattamiselle. Yhteistyö on osa Nesteen kemialliseen kierrätykseen keskittyvän kumppaniverkoston ja infrastruktuurin rakentamista, millä tähtäämme Plastics Pledge -lupauksemme täyttämiseen. Lupauksemme mukaisesti tavoitteenamme on prosessoida vuosittain yli miljoona tonnia muovijätettä vuodesta 2030 lähtien. Tämä määrä auttaisi kasvattamaan kuluttajamuovijätteen kierrätysastetta Euroopassa vuositasolla 25–30 % nykytasosta”, sanoo Nesteen Renewable Polymers & Chemicals -liiketoiminnasta vastaava johtaja Mercedes Alonso.

”Ravagossa jätekysymykset ovat lähellä sydäntämme. Yrityksemme on kierrättänyt polymeerejä mekaanisesti jo melkein 60 vuotta. Nykyisin yhteiskuntamme tarvitsee kuitenkin kemiallisen kierrätyksen tarjoamia vastuullisia ratkaisuja kuluttajajätteiden aiempaa tehokkaampaan hyödyntämiseen. Olemme ylpeitä ja innostuneita yhteistyöstä uusiutuvien ratkaisujen johtavan toimijan Nesteen kanssa. Yhteistyömme mahdollistaa erilaisten tulevaisuuden teknologioiden kehittämisen, mikä puolestaan auttaa koko kemiallisen kierrätyksen teollisuutta lentoon. Haluamme ratkaista muovijäteongelman”, sanoo Ravagon toimitusjohtaja Theo Roussis.

Kemiallisen kierrätyksen avulla yritykset voivat kierrättää jopa värilliset ja useita erilaisia muoveja sisältävät pakkaukset korkealaatuiseksi raaka-aineeksi uusien muovien, kemikaalien ja polttoaineiden valmistukseen. Toisin kuin mekaanisesti kierrätetty muovi, kemiallinen kierrätys mahdollistaa muovijätteen käytön raaka-aineena myös herkemmissä käyttökohteissa, kuten elintarvikepakkauksissa sekä lääketeollisuuden ja terveydenhuollon sovelluksissa.

Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja:

Neste:
Heikki Färkkilä, Vice President, Chemical Recycling, Renewable Polymers and Chemicals. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Jätemuovi korvaamaan raakaöljyä
Nesteen kiertotalousratkaisuja muoveille

Ravago:
Axel Roussis, kaupallinen johtaja Eurooppa, Lähi-itä, Aasia. communication@ravago.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Ravago lyhyesti

Since its foundation in 1961 by Raf Van Gorp, Ravago has been a family-owned, global service provider to the chemical industry. As distributor of polymers and chemicals, logistics service provider and manufacturer of polymers, chemicals and construction materials, we serve nearly 50,000 customers with multiple products and services. Recycling has been our legacy and core since our inception: nowadays, we mechanically recycle over 300,000 metric tons of polymer waste annually with the goal of tripling this volume over the coming 10 years. Our growth has been possible thanks to the 7,000 employees that make up our family, and the values we represent: entrepreneurship, humility, human focus and professionalism.