17 Marraskuu 2022

Neste ostaa käytetyn paistorasvan keräys- ja hankintaliiketoiminnan Crimson Renewable Energyltä Yhdysvalloissa vahvistaakseen uusiutuvien raaka-aineiden hankintaansa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 17.11.2022 klo 15

Maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja Neste on sopinut ostavansa käytetyn paistorasvan keräys- ja hankintaliiketoiminnan ja siihen liittyvän omaisuuden Yhdysvalloissa Crimson Renewable Energy Holdings LLC:ltä. Kauppaan sisältyvät SeQuential Environmental Services, LLC:n ja Pure, LLC:n osakkeet sekä käytetyn paistorasvan käsittelylaitos Salemissa, Oregonissa. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten kaupan ehtojen täyttymistä sekä viranomaishyväksynnän saamista.

”Tämä yritysosto vahvistaa entisestään Nesteen asemaa ja toimintaa Yhdysvalloissa. Jatkamme uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiamme toteuttamista laajentamalla uusiutuvien raaka-aineiden hankintaamme Yhdysvaltojen länsirannikolle. Kalifornian Martinezissa tulee toimimaan myös uusiutuvaa dieseliä tuottava yhteisyrityksemme, ja alue  on meille keskeinen markkina asiakkaidemme palvelemisessa. Yhdessä Mahoney Environmentalin kanssa tämä liiketoiminta muodostaa valtakunnallisen käytetyn paistorasvan keräys- ja hankintaverkoston. Toivotan ammattitaitoisen tiimin ja korkealaatuiset toiminnot lämpimästi tervetulleeksi vahvistamaan Nesteen toimintaa Pohjois-Amerikassa”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lehmus.

”Haluan kiittää SeQuential-liiketoimintamme henkilöstöä heidän korvaamattomasta panoksestaan Yhdysvaltojen länsirannikon johtavan käytetyn paistorasvan keräily- ja hankintaliiketoiminnan rakentamisessa. Nesteen omistukseen siirtyminen antaa tälle tiimille erinomaisen mahdollisuuden jatkaa UCO-liiketoimintansa ja toimintojensa kehittämistä uusiutuvien polttoaineiden johtavan valmistajan kanssa”, sanoo Harry Simpson, Crimson Renewable Energy Holdingsin toimitusjohtaja.

Kaupan myötä Neste hankkii Yhdysvaltojen länsirannikolla sijaitsevan johtavan käytetyn paistorasvan keräys- ja hankintaliiketoiminnan, johon kuuluvat käytetyn paistorasvan keräys, logistiikka ja varastointi Kaliforniassa, Oregonissa ja Washingtonissa. Yhdessä aiempien yrityskauppojen kanssa (Mahoney Environmental ja Agri Trading Yhdysvalloissa, IH Demeter Alankomaissa ja Walco Foods Irlannissa) tämä yritysosto vahvistaa edelleen Nesteen globaalia raaka-aineiden hankintaa ja tukee Nesteen tavoitetta palvella asiakkaita uusiutuvien tuotteiden kysynnän kasvaessa maailmanlaajuisesti.

Nesteen uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen kapasiteetti kasvaa

Nesteen uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 3,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Nesteen ja Marathon Petroleumin uusiutuvaa dieseliä tuottavan 50-50-yhteisyrityksen, Martinez Renewablesin, tuotannon Kalifornian Martinezissa arvioidaan käynnistyvän vuoden 2023 alussa. Esikäsittelylaitoksen toiminnan arvioidaan käynnistyvän vuoden 2023 toisella puoliskolla, ja valmistuttuaan Martinez Renewablesin arvioidaan kasvattavan Nesteen vuosittaista uusiutuvien tuotteiden kapasiteettia hieman yli 1 miljoonalla tonnilla (365 miljoonalla Yhdysvaltain gallonalla).

Nesteen käynnissä oleva Singaporen jalostamon laajennushanke ja Martinez Renewables -yhteisyritys kasvattavat Nesteen uusiutuvien tuotteiden kokonaistuotantokapasiteetin 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä. Kun Nesteen Rotterdamin jalostamon laajennushanke Alankomaissa saadaan päätökseen, se kasvattaa yhtiön uusiutuvien tuotteiden kokonaistuotantokapasiteetin 6,8 miljoonaan tonniin vuoden 2026 loppuun mennessä.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Crimson Renewable Energy

Crimson Renewable Energy Holdings, LLC and its SeQuential subsidiaries are the largest producers of ultra-low carbon biodiesel in the western United States and one the largest used cooking oil and grease trap collection companies on the West Coast. Crimson is one of only a handful companies in the U.S. that operates the process from beginning to end on a large scale: collecting used cooking oil and other waste oils, refining it into biodiesel and refuelling fleets, fuel stations and various equipment in our local and regional communities. Accordingly, Crimson and its SeQuential subsidiaries help deliver critical environmental and economic benefits to the communities and regions where they operate.