7 syyskuu 2021

Neste ostaa yhdysvaltalaisen Agri Tradingin vahvistaakseen uusiutuvien raaka-aineiden kaupankäyntiä ja hankintaa sekä vastatakseen uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen kasvavaan kysyntään

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Kiertotalous

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 7.9.2021 klo 17.05

Neste on sopinut ostavansa kokonaan Agri Tradingin ja sen rinnakkaisyhtiöt. Agri Trading on yksi Yhdysvaltojen suurimmista itsenäisistä uusiutuvien jätteiden sekä rasva- ja öljytähteiden toimittajista. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä sekä viranomaishyväksynnän saamista.

“Tämä yrityskauppa tukee uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiaamme ja vahvistaa entisestään globaalia uusiutuvien raaka-aineiden hankintaamme sekä toimintaamme Yhdysvalloissa. Agri Trading täydentää aiempaa Mahoney Environmentalin yritysostoamme Yhdysvalloissa laajalla uusiutuvien raaka-aineiden hankintaverkostollaan ja tehokkaalla logistiikallaan. Olen iloinen voidessani toivottaa Agri Tradingin tervetulleeksi mukaan yhteiselle matkallemme, jonka tavoitteena on luoda elinvoimaisempi maapallo lapsillemme”, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.

“Ilmastonmuutoksen torjunta on Yhdysvalloissa ensisijaisen tärkeää, ja uusiutuvat tuotteet ovat olennainen osa ratkaisua, koska ne mahdollistavat ilmastotoimet nyt”, sanoo Jeremy Baines, Neste US:n toimitusjohtaja. “Tämän kaupan avulla Neste hankkii entistä enemmän paikallisia raaka-aineita ja valmistaa niistä uusiutuvia tuotteita, jotka tulevat amerikkalaisen kuljetusjärjestelmän käyttöön, leikkaavat päästöjä sekä estävät uusien kasvihuonekaasujen syntymisen.”

Neste jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Tämän mahdollistaa Nesteen ainutlaatuinen NEXBTL-teknologia, jonka avulla se voi jalostaa laajan valikoiman uusiutuvia jätteitä, tähteitä ja öljyjä huippuluokan polttoaineiksi ja muiksi tuotteiksi.

Agri Trading sijaitsee Minnesotassa, Yhdysvalloissa, ja on perustettu 1977. Se on noussut johtavaksi toimijaksi eläinrasvajätteen, käytetyn paistorasvan, teknisen maissiöljyn ja muiden kasviöljyjen kaupassa Yhdysvaltojen 48 osavaltiossa sekä Kanadassa, Meksikossa ja Euroopassa. Yhtiön hallinnassa ovat kaikki osat sen kuljetuksissa, logistiikassa, uudelleen lastauksessa ja vientipalveluissa, mikä mahdollistaa oikea-aikaiset raaka-aineiden noudot ja jakelun.

Yrityskauppa auttaa Nestettä rakentamaan vahvaa, kestävää ja joustavaa globaalia jäte- ja tähderaaka-aineiden hankintaa, jonka avulla pystymme vastaamaan kasvavaan uusiutuvien tuotteiden kysyntään. Yhdessä aiemmin julkistettujen hollantilaisten IH Demeterin, Bunge Loders Croklaanin ja Count Terminalin sekä yhdysvaltalaisen Mahoney Environmentalin yrityskauppojen kanssa Agri Trading parantaa myös kilpailukykyämme globaaleilla jäte- ja tähderaaka-ainemarkkinoilla.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi