3 Marraskuu 2020

Neste ostaa Bungen Rotterdamissa toimivan jalostamon kasvattaakseen uusiutuvan raaka-aineen esikäsittelykapasiteettiaan uusiutuvien tuotteiden tuotantoa varten

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 3.11.2020 klo 12

Kuva: Bunge Loders Croklaan Rotterdamin jalostamo

Neste, maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja, on sopinut ostavansa Alankomaissa Rotterdamissa toimivan Bunge Loders Croklaan -yhtiön jalostamon 258 miljoonalla eurolla. Laitos sijaitsee Nesteen olemassa olevan biojalostamon vieressä ja se koostuu esikäsittelylaitoksesta, säiliöalueesta ja laitureista. Sillä on myös putkilinjayhteys Nesteen jalostamon alueelle. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä sekä viranomaisten hyväksyntää. Siirtymäkausi toteutetaan vaiheittain ja laitoksen koko esikäsittelykapasiteetti tulee olemaan Nesteen käytössä uusiutuvan raaka-aineen esikäsittelyyn vuoden 2024 loppuun mennessä.

“Jalostamon hankinta tukee globaalia kasvustrategiaamme uusiutuvissa tuotteissa. Yritysosto nopeuttaa uusiutuvan raaka-aineen esikäsittelykapasiteettimme kasvattamista, mikä on tärkeä ajuri jäte- ja tähderaaka-aineiden määrän sekä raaka-ainejoustavuuden lisäämiselle. Olemme sitoutuneet lisäämään jätteiden ja tähteiden osuutta uusiutuvien raaka-ainepohjassamme 100 %:iin vuoteen 2025 mennessä, ja kasvattamaan uusiutuvien tuotteidemme tuotantoa niin, että voimme vähentää asiakkaidemme kasvihuonekaasupäästöjä vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä”, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.

Neste keskittyy rakentamaan globaalia uusiutuvien tuotteiden raaka-aineiden hankintaa ja tuotantokokonaisuutta vastatakseen uusiutuvan dieselin, lentopolttoaineen ja kemianteollisuuden raaka-aineen kasvavaan kysyntään. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteettiaan 3,2 miljoonasta tonnista 4,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 ensimmäiseen kvartaaliin mennessä. Singaporen laitoksen laajennuksen osuus kasvutavoitteesta on 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Nyt hankitun jalostamon myötä Neste saa lisää esikäsittelykapasiteettia ja terminaaleissa käytettävää infrastruktuuria yhä vaativampien jäte- ja tähderaaka-aineiden käsittelyyn. Yritysosto tukee näin ollen myös tulevaa tuotannon kasvua vuoden 2023 jälkeen.

Neste on toiminut Alankomaissa vuodesta 2011 lähtien, jolloin Rotterdamin uusiutuvien tuotteiden laitos aloitti tuotantonsa. Nesteen Rotterdamin ja Singaporen jalostamot ovat maailman suurimmat ja kehittyneimmät uusiutuvan polttoaineen jalostamot. Nesteen Sluiskilin laitos vastaa uusiutuvien raaka-aineiden varastoinnista ja esikäsittelystä, ja Neste Demeter B.V. toimittaa raaka-aineita yhtiön uusiutuvia valmistavaan jalostamoon. Aiemmin vuonna 2020 Neste osti myös Rotterdamista terminaalin, jossa säilytetään, jalostetaan ja sekoitetaan uusiutuvia jäte- ja tähdepohjaisia raaka-aineita. Vuonna 2019 Neste avasi Hoofddorpiin Amsterdamin alueelle uuden toimiston, joka toimii muun muassa kasvavan Renewable Aviation -liiketoimintayksikön kansainvälisenä keskuksena. Uusiutuvista raaka-aineista valmistettua Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta on tällä hetkellä saatavana yli 100 jakeluasemalta ympäri Alankomaita.

Lisätietoja: Matti Lehmus, Renewables Platform -yksikön johtaja, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

About Bunge Limited

Bunge (www.bunge.com,NYSE: BG) is a world leader in sourcing, processing and supplying oilseed and grain products and ingredients. Founded in 1818, Bunge's expansive network feeds and fuels a growing world, creating sustainable products and opportunities for more than 70,000 farmers and the consumers they serve across the globe. The company is headquartered in St. Louis, Missouri and has almost 25,000 employees worldwide who stand behind more than 350 port terminals, oilseed processing plants, grain facilities, and food and ingredient production and packaging facilities around the world.