17 Joulukuu 2021

Nesteen ja PETRONASin yhteistyö mahdollistaa Malaysia Airlinesille Malesian ensimmäisen lennon uusiutuvalla lentopolttoaineella – merkittävä etappi maan kansalliselle lentoyhtiölle ja ilmailualalle

Kuva: Martijn Gijsbertsen

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 17.12.2021 klo 9

Malesian kansallinen lentoyhtiö Malaysia Airlines teki tänään ensimmäisen lentonsa uusiutuvalla lentopolttoaineella yhteistyössä PETRONAS Dagangan Berhadin (PDB) ja Nesteen kanssa. Lento on osoitus Malaysia Airlinesin sitoumuksesta ottaa uusiutuva lentopolttoaine käyttöön puhtaampana energianlähteenä säännöllisille lennoilleen vuoteen 2025 mennessä.

Historiallinen MH7979-lento Airbus 330-200 -koneella lähti Schipholin lentoasemalta Amsterdamista kello 12.55 paikallista aikaa ja saapui Kuala Lumpurin kansainväliselle lentoasemalle kello 9.00 paikallista aikaa. Polttoaineena oli sekoitus muun muassa  käytetystä paistorasvasta tuotettua uusiutuvaa lentopolttoainetta (noin 38 %) ja perinteistä lentopolttoainetta.

Onnistuneen lennon mahdollisti PETCO Trading (UK) Ltd:n ja Nesteen välinen sopimus polttoainetoimituksesta. PETCO Trading (UK) Ltd on PETRONASin markkinointiin ja kaupallisiin toimintoihin Euroopassa keskittynyt yksikkö, ja Neste puolestaan on maailman johtava uusiutuvan dieselin ja jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja.

Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetään maailmanlaajuisesti keskeisimpänä ratkaisuna ilmailun päästöjen vähentämiseksi lyhyellä aikavälillä. Neste MY Uusiutuva LentopolttoaineTM valmistetaan vastuullisesti hankituista, sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Sellaisenaan käytettynä  Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna jopa 80 %* fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

Malaysia Airlinesin emoyhtiö Malaysia Aviation Group (MAG) solmi hiljattain kumppanuuden PDB:n kanssa. Yhtiöt kartoittavat yhteistyömahdollisuuksia, jotka edistävät kestävää kehitystä, kuten uusiutuvan lentopolttoaineen kehittämistä ja käyttöönottoa. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta kestävästä kehityksestä ilmailualalla hiilidioksidipäästöjen vähentämistä koskevalla yhteisellä viestinnällä ja edunvalvonnan  strategialla.

Uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisäksi lentoon valmistauduttiin GE Digitalin FlightPulse® and Fuel Insight -sovelluksen avulla. Sovellus auttaa lentomiehistöä suunnittelemaan, miten polttoaine käytetään tehokkaasti lennon aikana. Lennolla kerätyt tiedot käsitellään ja analysoidaan paremman käsityksen saamiseksi entistä vastuullisempien lentojen mahdollisuuksista.

”Olemme ylpeitä tästä historiallisesta lennosta, jolla käytettiin uusiutuvaa lentopolttoainetta ensimmäistä kertaa Malesiassa”, sanoo MAG:n toimitusjohtaja Izham Ismail. ”Tämä on jatkoa aiemmin tänä vuonna tekemällemme sitoumukselle nettonollapäästöjen saavuttamiseen. Tästä eteenpäin odotamme uusiutuvan lentopolttoaineen olevan keskeinen osa strategiaamme tarjota asiakkaillemme vastuullisempia matkustuskokemuksia. Tänään otimme merkittävän ensimmäisen askeleen, ja sen myötä olemme sitoutuneet rakentamaan uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjua Malesiaan. Uskomme, että strateginen yhteistyö ja sidosryhmiemme tuki ovat ainoita tapoja saavuttaa tämä tavoite.”

"Olemme saavuttaneet tänään merkittävän etapin kahden vuosikymmenen mittaisessa yhteistyössämme Malaysia Airlinesin kanssa. PETRONAS tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä, ja tämän tavoitteen mukaisesti jatkamme töitä parantaaksemme vastuullisten vaihtoehtojen saatavuutta. Tarjoamme puhtaampia energiaratkaisuja, kuten sähköautojen latauslaitteita, nesteytettyä maakaasua (LNG), aurinkovoimaan perustuvia ratkaisuja ja muita uusiutuvia energiamuotoja tukeaksemme kumppaneitamme ja asiakkaitamme heidän päästötavoitteidensa saavuttamisessa. Uusiutuva lentopolttoaine on osoittautunut soveltuvaksi vaihtoehdoksi kaupallisille lennoille, ja jatkamme innolla tätä matkaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi", sanoo PDB:n toimitusjohtaja Azrul Osman Rani.

”Neste on sitoutunut auttamaan ilmailualaa saavuttamaan päästövähennystavoitteensa. Olemme iloisia yhteistyöstä Malaysia Airlinesin ja PETRONASin kanssa Malesian ensimmäisellä lennolla, jolla käytettiin uusiutuvaa lentopolttoainetta”, sanoo Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön johtaja. ”Nesteen uusiutuva lentopolttoaine vähentää päästöjä välittömästi, ja sitä on jo nyt saatavilla. Sillä onkin keskeinen rooli ilmailualan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Jatkamme toimintojemme laajentamista, ja pystymme vuoden 2023 loppuun mennessä valmistamaan noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuodessa.”

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA)

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Malaysia Airlines: Please contact Malaysia Airlines media service, media@malaysiaairlines.com

PETRONAS: Please contact Esha Lim Hwee Nee, eshalim.hweenee@petronas.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

About Malaysia Airlines

Malaysia Airlines is the national carrier of Malaysia, offering the best way to fly to, from and around Malaysia. Malaysia Airlines carries up to 40,000 guests daily on memorable journeys inspired by Malaysia’s diverse richness. Malaysia Airlines embodies the incredible diversity of Malaysia, capturing its rich traditions, cultures and cuisines via its inimitable Malaysian Hospitality across all customer touch points.

Since September 2015, the airline has been owned and operated by Malaysia Airlines Berhad. It is part of the Malaysia Aviation Group (MAG), a global aviation organisation that comprises different aviation business portfolios aimed at serving Malaysian air travel needs. Via our alliance with oneworld®, Malaysia Airlines offers superior connectivity with seamless journeys to 1,000 destinations across 150 plus countries, and access to over 650 airport lounges worldwide. For more information, please visit http://www.malaysiaairlines.com

About Petroliam Nasional Berhad

We are a dynamic global energy group with presence in over 50 countries. We produce and deliver energy and solutions that power society’s progress in a responsible and sustainable manner.

We seek energy potential across the globe, optimising value through our integrated business model. Our portfolio includes cleaner conventional and renewable resources and a ready range of advanced products and adaptive solutions.

Sustainability is at the core of what we do as we harness the good in energy to elevate and enrich lives. People are our strength and partners for growth, driving our passion for innovation to progress towards the future of energy sustainability.