13 Lokakuu 2020

Neste laajentaa mobiilimaksamista Baltiaan ‒ Nesteen selvityksen mukaan joka neljäs on tänä vuonna maksanut aktiivisemmin puhelimella

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 13.10.2020 klo 8

Neste laajentaa mobiilimaksamista Baltiaan. Vuonna 2017 Suomen markkinoille lanseerattu mobiilisovellus, Neste-äppi, tuotiin aiemmin tänä vuonna Viroon ja Latviaan. Lokakuun 2020 aikana se tuodaan myös Liettuan autoilijoiden käyttöön.

“Maksamisen helppous on asiakaskokemuksen kannalta yhä keskeisemmässä roolissa tänä päivänä. Esimerkiksi Neste-äpin avulla tankkauksen ja autopesun voi maksaa kätevästi puhelimella nousematta autosta. Mobiilimaksamisen suosio on kasvanut Nesteen asiakkaiden keskuudessa vahvasti vuonna 2020. Käyttäjämäärät kasvoivat tammi-syyskuussa jopa 117 % eli kaksinkertaistuivat viime vuodesta. Neste-äpin käyttäjäkunnasta jo 25 % koostuu Viron ja Latvian autoilijoista. On hienoa, että voimme laajentaa mobiilimaksamisen mahdollisuutta Baltiassa, sillä maksamisen helppouden rinnalla myös turvallisuus- ja hygieniatekijät ovat erityisesti tänä vuonna kasvattaneet merkitystään”, sanoo Nesteen Marketing & Services- liiketoimintayksikön mobiilikehityksestä vastaava päällikkö Dennis Stolt.

Koronatilanteella on vaikutusta ‒ joka neljäs suomalainen käyttää mobiilimaksamista aktiivisemmin

Neste teetti syyskuussa 2020 kyselyn* tuhannelle suomalaiselle. Tulosten mukaan lähes 40 % käyttää arjessaan mobiilimaksamista, esimerkiksi verkko-ostoksissa tai rahan siirrossa. Yleistyneeseen mobiilimaksamiseen alle 35-vuotiaiden keskuudessa vaikuttaa eniten helppous. Vallitseva koronatilanne on myös lisännyt puhelimella maksamista.

“Kyselyymme vastanneista mobiilimaksutapaa käyttävistä jopa 27 % kertoi koronatilanteen vaikuttaneen joko merkittävästi tai jonkin verran useammin puhelimen valitsemiseen ensisijaisena maksutapana. Auton tankkauksen mobiilisti maksavista 42 % käyttää kyseistä maksutapaa aiempaa useammin. Myös tuore globaalin maksamisen tutkimus** kertoo, että digitaalisten maksukanavien käyttö on vallitsevan koronatilanteen vuoksi kasvanut 53 %. Tutkimuksen mukaan yli kolmasosa luottokortin omistajista on lisännyt korttinsa johonkin mobiililompakkoon. Neste-äpin avulla voimme tarjota turvallisen ja helpon maksutavan, jonka myötä kortti- ja käteismaksaminen vähenevät entisestään”, sanoo Stolt.

Neste-äppiin avattiin tänä vuonna myös päästölaskuri, jonka avulla autoilijat voivat seurata oman polttoainekulutuksensa hiilijalanjälkeä ja verrata uusiutuvan dieselin kasvihuonekaasupäästöjä fossiilisen dieselin päästöihin. Nesteen alkuvuodesta 2020 toteuttaman kyselyn*** mukaan jopa 59 % Neste-äpin käyttäjistä seuraa tai on kiinnostunut seuraamaan autoilusta syntyviä päästöjä.

*) IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus toteutettiin valtakunnallisena kuluttajapaneelina aikavälillä 22.-30.9.2020. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti 1 000 suomalaista kuluttajaa.

**) Capgemini, World Payments Report 2020, vastaajamäärä 8 604 kuluttajaa globaalisti: https://worldpaymentsreport.com/

***) Kysely toteutettiin Nesteen mobiilisovelluksen käyttäjille aikavälillä 25.2-4.3.2020. Kyselyyn vastasi 419 autoilevaa Neste-äpin käyttäjää.

Lisätietoa: Dennis Stolt, mobiilikehityksestä vastaava päällikkö, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi