14 syyskuu 2020

Neste suunnittelee Suomen jalostamotoimintojen uudelleenjärjestelyjä ja aloittaa yhteistoimintaneuvottelut

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Öljytuotteet

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 14.9.2020 klo 10

Öljytuotteet-liiketoiminnan kilpailukyvyn varmistamiseksi Neste suunnittelee jalostamotoimintojen uudelleenjärjestelyjä Porvoossa ja Naantalissa. Yhtiö tutkii Naantalin jalostamotoimintojen lakkauttamista ja toiminnan keskittämistä terminaali- ja satamatoimintoihin sekä Porvoon jalostamon kehittämistä kohti uusiutuvien ja kierrätys- raaka-aineiden prosessointia.

Fossiilisten öljytuotteiden kysyntä vähenee ja uusiutuvien energiaratkaisujen osuus kulutuksesta kasvaa seuraavien vuosien aikana. Koronapandemia on vauhdittanut perinteisten öljytuotteiden kysynnän laskua merkittävästi, eikä kysynnän odoteta elpyvän sitä edeltävälle tasolle. Nesteen Öljytuotteet-liiketoiminnan kilpailukyvyn turvaamiseksi tarvitaan näistä syistä perusteellisia muutoksia. Suunnitelluilla toimenpiteillä Neste pyrkii parantamaan tuottavuutta, resurssitehokkuutta ja sopeutumiskykyä markkinoiden muutoksiin. Suunnitellut muutokset eivät vaikuta Suomen polttoainejakelun huoltovarmuuteen.

“Energia-alan muutos tapahtuu oletettua nopeammin. Naantalin jalostamon lähiaikoina edessä olevat käyttö- ja kunnossapitoinvestoinnit eivät olisi järkeviä eivätkä kestäviä tilanteessa, jossa öljynjalostuksessa on globaalisti suurta ylikapasiteettia. Aika tälle uutiselle ei ole paras mahdollinen, ja se on erittäin valitettava monelle meistä. Suunniteltuja toimenpiteitä jalostamojemme toimintojen kehittämiseksi tarvitaan kuitenkin pikaisesti säilyttääksemme jalostustoiminnan ja sen strategiset kyvykkyydet Suomessa ja turvataksemme Öljytuotteet-liiketoiminnan kilpailukyvyn”, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Yhtiö aloittaa muutoksen yhteistoimintaneuvotteluilla henkilöstön edustajien kanssa Öljytuotteet-liiketoimintayksikössä ja sen tukitoiminnoissa Suomessa. Toteutuessaan suunnitelmat tarkoittavat enintään 470 työpaikan vähenemistä, mukaan lukien mahdolliset ulkoistukset. Päätökset toteutettavista toimenpiteistä sekä työpaikkoihin liittyvistä ratkaisuista eri toiminnoissa, henkilöstöryhmissä ja paikkakunnilla tehdään yhteistoimintaneuvotteluiden jälkeen. Suunnitelluilla toimenpiteillä tavoitellaan noin 50 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä kiinteissä kustannuksissa.

"Nesteen tavoitteena on tulla globaaliksi johtajaksi uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa sekä saavuttaa hiilineutraali tuotanto vuoteen 2035 mennessä. Suunniteltu muutos tukee Porvoon jalostamon rakentamista johtavaksi kestävän kehityksen mukaiseksi turvalliseksi ja tehokkaaksi jalostamoksi, jonka innovatiivinen ja osaava henkilöstömme mahdollistaa", Vanacker jatkaa.

Kutsu medialle

Neste järjestää tänään maanantaina 14.9.2020 kaksi mediatilaisuutta: klo 11.15 yhtiön Naantalin jalostamolla ja klo 16 Porvoon jalostamolla Kilpilahdessa. Molempiin mediatilaisuuksiin on mahdollista osallistua myös puhelimella tai verkkoyhteyden kautta. Pyydämme sekä paikalle tulevia että etänä osallistuvia toimittajia ilmoittautumaan etukäteen Nesteen viestintään. Koronarajoitusten vuoksi voimme ottaa jalostamoilla vastaan vain etukäteen ilmoittautuneet median edustajat.

Median ilmoittautumiset: Sanna Hellstedt, Team Lead, Global Publicity and Media,
sanna.hellstedt(at)neste.com / puh. 0504584014.

Kuvia median käyttöön

Viestintäjohtaja (vt.)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com