1 Maaliskuu 2022

Neste perustaa yhteisyrityksen uusiutuvien polttoaineiden tuotantoon Yhdysvaltoihin yhdessä Marathon Petroleumin kanssa

Neste Oyj, Pörssitiedote / Sisäpiiritieto, 1.3.2022 klo 23.05

Neste Oyj on allekirjoittanut lopulliset sopimukset perustaakseen yhdysvaltalaisen Marathon Petroleumin (Marathon) kanssa 50/50 yhteisyrityksen. Yhteisyritys tulee tuottamaan uusiutuvaa dieseliä Marathonin Martinezissa, Kaliforniassa sijaitsevan jalostamon konversioprojektin (Martinez Renewable Fuels -projekti) valmistuttua. Yhteisyrityksen toteutuminen edellyttää tavanomaisten kaupan ehtojen täyttymistä sekä viranomaisten hyväksyntää, mukaan lukien vaadittavien lupien saamista, joka riippuu lopullisen ympäristövaikutusraportin (Environmental Impact Report) sertifioinnista.

Nesteen investoinnin suuruus on noin 0,9 miljardia euroa (1,0 miljardia Yhdysvaltain dollaria), joka sisältää puolet projektin arvioiduista kokonaiskehityskustannuksista projektin loppuun saattamiseen saakka. Sen odotetaan kasvattavan Nesteen vuosittaista uusiutuvien tuotteiden kapasiteettia hieman yli 1 miljoonalla tonnilla (365 miljoonalla Yhdysvaltain gallonalla). Uusiutuvan dieselin tuotannon odotetaan käynnistyvän vuoden 2022 toisella vuosipuoliskolla. Tuotantolaitoksen suunnitellaan saavuttavan täyden 2,1 miljoonan tonnin (730 miljoonan Yhdysvaltain gallonan) vuosittaisen nimelliskapasiteettinsa vuoden 2023 loppuun mennessä.

“Tämä on erittäin tärkeä askel uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiamme toteutuksessa. Tuotantolaitos sijaitsee keskellä kasvavaa uusiutuvan polttoaineen markkinaa Kaliforniassa. Yhteistyö vahvistaa entisestään asemaamme Yhdysvalloissa, sillä sen myötä meillä on kattava arvoketju raaka-aineiden hankinnasta uusiutuvien tuotteiden tuotantoon ja myyntiin Yhdysvalloissa. Odotamme yhteistyötä Marathonin kanssa suurella innolla, sillä molempia yhtiöitä yhdistää halu tarjota enemmän korkealaatuisia, vähäpäästöisempiä uusiutuvia tuotteita ja siten auttaa asiakkaita saavuttamaan vastuullisuustavoitteensa”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

“Olemme sitoutuneet auttamaan asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla CO2e tonnilla vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Tämä yhteisyritys auttaa meitä ylittämään tämän sitoumuksen, sillä se tuo huomattavan määrän uusiutuvaa dieseliä asiakkaillemme Yhdysvalloissa. Käynnissä oleva Singaporen laajennusprojektimme ja tämä yhteisyritys kasvattavat uusiutuvien tuotteiden kokonaistuotantokapasiteettimme 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä, ja meistä tulee ainoa maailmanlaajuinen uusiutuvien tuotteiden tuottaja, jolla on tuotantoa Pohjois-Amerikassa, Aasiassa ja Euroopassa. Kuten Nesteen tilinpäätöstiedotteessa 2021 ilmoitettiin, hanke mahdollisesta seuraavasta maailmanluokan uusiutuvien tuotteiden jalostamostamme Rotterdamissa on suunnitteluvaiheessa, ja lähestymme valmiutta tehdä lopullinen investointipäätös seuraavien kuukausien aikana”, Vanacker jatkaa.

Yhteisyrityksen kautta Neste hankkii 50 prosentin osuuden Martinez Renewables Fuels -projektista. Laitoksessa tuotettavat tuotteet jaetaan tasan yhteisyrityksen kumppaneiden välillä, ja kumpikin osapuoli on vastuussa tuotteiden myynnistä omalla brändillään ja vastuillaan. Laitoksen operoinnista vastaa Marathon, jolla on pitkä kokemus johtavana jalostamo-operaattorina ja merkittävien investointihankkeiden toteuttamisesta Yhdysvalloissa. Sekä Neste että Marathon ovat vastuussa yhteisyrityksen raaka-ainehankinnasta.

Nesteen alueellinen pääkonttori Pohjois-Amerikassa sijaitsee Houstonissa, Teksasissa, ja yhtiön palveluksessa työskentelee yli 500 henkilöä eri puolilla Yhdysvaltoja. Nesteen uusiutuvien jätteiden ja tähteiden hankintaan Yhdysvalloissa kuuluvat yhtiön täysin omistamat Mahoney Environmental, johtava käytetyn paistorasvan keräys- ja kierrätysyhtiö, ja Agri Trading, yksi Yhdysvaltain suurimmista itsenäisistä uusiutuvien jätteiden sekä rasva- ja öljytähteiden toimittajista.

Kutsu tiedotusvälineiden edustajille ja sijoittajille ja analyytikoille:

Neste järjestää kaksi virtuaalista englanninkielistä tiedotustilaisuutta tiedotusvälineiden edustajille ja sijoittajille ja analyytikoille tästä aiheesta 2.3.2022.

Virtuaalinen tilaisuus tiedotusvälineiden edustajille järjestetään 2.3. klo 9.00 Suomen aikaa. Tilaisuudessa esiintyvät Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker, Renewables Platform -yksikön johtaja Matti Lehmus ja vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Minna Aila. Pyydämme ystävällisesti toimittajia ilmoittautumaan tilaisuuteen etukäteen lähettämällä osallistujan nimen, sähköpostiosoitteen sekä tiedotusvälineen nimen sähköpostiosoitteeseen media@neste.com, josta lähetetään internet-linkki tilaisuuteen osallistumiseksi. Virtuaalisen tiedotustilaisuuden kesto on enintään 45 minuuttia.

Virtuaalinen tilaisuus sijoittajille ja analyytikoille järjestetään 2.3 klo 11.00 Suomen aikaa. Tilaisuudessa esiintyvät Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sekä Renewables Platform -yksikön johtaja Matti Lehmus ja sijoittajasuhdejohtaja Juha-Pekka Kekäläinen. Pyydämme ystävällisesti sijoittajia ja analyytikoita ilmoittautumaan tilaisuuteen etukäteen lähettämällä osallistujan nimen, sähköpostiosoitteen sekä edustamansa yrityksen nimen osoitteeseen investors@neste.com, josta lähetetään internet-linkki tilaisuuteen osallistumiseksi. Virtuaalisen tilaisuuden kesto on enintään 45 minuuttia.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. +358 50 458 5076 / media@neste.com (2.3. klo 7.30–16.00)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi