20 Joulukuu 2023

Nesteen Porvoon öljynjalostamo muutetaan asteittain uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 20.12.2023 klo 9

Nesteen strateginen selvitys, joka käynnistettiin syyskuussa 2022, on valmistunut ja yhtiö aloittaa Porvoon öljynjalostamon asteittaisen muuttamisen johtavaksi uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi. Suunniteltu muutos etenee vaiheittain ja vaatii useita erillisiä investointipäätöksiä seuraavan vuosikymmenen aikana ennen muutosohjelman tavoitteena olevaa 2030-luvun puoliväliä.

Yhtiö arvioi pitkän aikavälin kapasiteettipotentiaalin muutoksen jälkeen olevan noin 3 miljoonaa tonnia uusiutuvia ja kiertotaloustuotteita, kuten uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta sekä uusiutuvia että kierrätettyjä syöttöaineita polymeeri- ja kemian teollisuudelle. Muutosohjelman arvioitu kokonaisinvestointi on noin 2,5 miljardia euroa.

“COP28-julistus on vahva signaali meille kaikille, ja haluamme olla eturintamassa edistämässä vihreää siirtymää uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme. Porvoon jalostamon pitkän aikavälin muutos on keskeinen osa uusiutuvien tuotteiden kasvustrategiaamme, ja valmistuessaan se saattaa päätökseen Nesteen muutosmatkan 100-prosenttiseksi uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen toimittajaksi. Se myös vahvistaa entisestään kykyämme vastata asiakkaidemme tuleviin tarpeisiin”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lehmus.

“Fossiilisten polttoaineiden kysyntä on laskussa perinteisillä markkinoillamme uusiutuvien polttoaineiden ja sähköistymisen kasvavan osuuden vuoksi. Olen innoissani voidessani aloittaa muutossuunnitelman toteuttamisen, jonka avulla luomme Porvoon jalostamolle kestävän tulevaisuuden. Vuosikymmenien jalostuskokemuksemme, erityisosaamisemme haastavien raaka-aineiden jalostamisessa sekä ammattitaitoinen henkilöstömme mahdollistavat tämän muutoksen”, sanoo Markku Korvenranta, Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja.

Porvoon suunniteltu muutos edesauttaa Nesteen ilmastositoumusten toteutumista. Lopulliseen ajoitukseen raakaöljystä uusiutuviin ja kierrätettyihin raaka-aineisiin siirtymiselle vaikuttavat polttoainemarkkinoiden kysynnän kehittyminen, lainsäädännön kehitys ja muutosohjelman edistyminen.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi