Uusiutuvat ratkaisut
24.02.2021

Vastuullisen polttoaineen pioneeri Germ Wiersma

Eva Amsen

Epävarmoina aikoina yrityksillä on houkutus tinkiä vastuullisuustavoitteistaan. Future Fuelsin toimitusjohtaja, viidennen sukupolven polttoainekauppias Germ Wiersma sen sijaan on aina tiennyt, kuinka asiakkaat vakuutetaan vastuullisista valinnoista. Onhan hänen perheensä tehnyt juuri tätä jo 150 vuotta.

Jokin aika sitten Germ Wiersma osti erikoisen rakennuksen, josta moni ei olisi kiinnostunut: vanhan puisen varaston Friisinmaan provinssista Hollannista.
 
Sijainti veden äärellä on hieno. Kylminä talvina voisi jopa nähdä tuhansien luistelijoiden liukuvan ohi, sillä varasto on kuuluisan Elfstedentocht-luistelukilpailun liki 200 kilometriä pitkän reitin varrella. 
 
Germ Wiersman isoisän isä rakensi varastorakennuksen vesiväylien verkoston varteen, sillä nämä vesiväylät olivat Wiersman perheen polttoainebisneksen alkuperäinen kauppareitti. Perhe on myynyt polttoaineita maanviljelijöille ja muille asiakkaille aina vuodesta 1871. Alkuaikoina kuljetus hoidettiin purjeveneillä.
 
Vähältä piti, että Wiersma olisi valinnut toisen urapolun, mutta nyt hän on Future Fuels -tukkuliikkeen toimitusjohtaja ja viidennen sukupolven polttoainekauppias. Jälleen kerran vastuullisuus on bisneksen tärkein tekijä. Vuonna 2015 perustettu yritys keskittyy yksinomaan uusiutuvaan dieseliin.
 
Wiersman matka tähän pisteeseen on kiehtova katsaus polttoaineiden historiaan Alankomaissa – maassa, joka on viitoittanut vastuullisempien polttoaineiden avulla tietä ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

Viisi sukupolvea vastuullisuudesta kiinnostuneita johtajia

“Kaikki alkoi Pake Haitzesta,” keroo Germ Wiersma.
 
Pake on friisin kieltä ja tarkoittaa isoisää.
 
“Hän aloitti perheyrityksemme toiminnan ostamalla maa-ainesta terpeneiltä ja myymällä sen maanviljelijöille näiden maita varten.”
 
Terpenit ovat tulvia varten rakennettuja kukkuloita, joille alueen maanviljelijät ja kyläläiset aikoinaan pakenivat tulvan tullen. Ne olivat käytössä 1500-luvulle asti. Nykyään Alankomaita suojaavat tulvilta padot ja muut rakennelmat, joista esimerkkiä ottavat tulva-alttiit alueet ympäri maailman aina Ison-Britannian Cambridgestä New Orleansiin Yhdysvalloissa.
 
Kun terpenit menettivät merkityksensä tulvasuojina, maata alettiin myydä lannoitteena. Vuonna 1871 Wiersman Pake Haitze ja neljä muuta yrittäjää kaivoivat kukkuloiden maata lapiopelillä, lastasivat sen veneisiin ja veivät lannoitusta tarvitseville alueille.
 
Terpeneistä Wiersmat siirtyivät myymään turvetta energiaksi, ja siitä lähtien heidän kauppatavaraansa ovat olleet monenlaiset polttoaineet. Vuonna 1992 Germ Wiersmasta tuli viides sukupolvi Wiersma Olie & Techniek -perheyritykseen. Hänen tekemänsä siirto uusiutuvan dieselin tarjontaan on tehnyt yrityksestä menestyneemmän kuin koskaan.
 
Alun perin Wiersma kuitenkin suunnitteli valitsevansa aivan toisen polun.

Rekkakuskista konsultiksi

“Kun olin nuori, isäni ymmärsi, että öljykattilat olivat katoamassa, ja hän neuvoi minua keskittymään keskuslämmityslaitteiden asennuksiin ja korjauksiin”, Wiersma muistelee.
 
Germ otti neuvosta vaarin. Tutkinnon jälkeen veri kuitenkin veti töihin perheyritykseen. Hän päätti, että ajaisi mieluummin tankkiautoa kuljettaen dieseliä maatalousasiakkaille.
 
”Me muut saamme polttoainetta bensa-asemalta, mutta maatiloilla on usein oma säiliö traktoreiden tankkaamista varten”, Wiersma sanoo.
 
Tankkiautollaan hän haki dieseliä polttoaineen tukkukauppiaalta ja vei sen sitten asiakkailleen. Se oli mukavaa, mutta ei erityisen tuottoisaa hommaa. Niinpä Wiersma ryhtyi myyjäksi perheyrityksessä.
 
”Se oli minusta mitä kamalin työ, mutta vaihtoehtoa ei ollut, koska emme tulleet toimeen kuljettajan palkallani.”

 

Mitä enemmän Wiersma oppi, sitä selvemmäksi kävi, että polttoaineteollisuuden olisi muututtava dramaattisesti.

 

Myyjän työ kouli Wiersmasta sen tarinankertojan, joka hän nykyään on. Pian hän kuitenkin huomasi, että käyttäisi uudet viestintätaitonsa myynnin sijaan mieluummin vastuullisten polttoaineratkaisujen konsultoimiseen. 
 
Ollaakseen hyvä konsultti oli kuitenkin ensin oltava dieselin ja siihen liittyvien tuotteiden asiantuntija.
 
“Luin voiteluöljyistä ja polttoaineista, suoritin laborantin tutkinnon ja suoritin kursseja tuotekehityksestä”, Wiersma sanoo.
 
Mitä enemmän hän oppi, sitä selvemmäksi kävi, että polttoaineteollisuuden on muututtava dramaattisesti.

Planeetastamme huolehtiva polttoainekauppias 

Ilmastonmuutos oli kasvava huolenaihe 1990-luvulla. Se on todellinen ja akuutti uhka kaikkialla, mutta etenkin Alankomaissa, ja erityisesti Friisinmaan kaltaisilla alueilla.
 
Kun maailmankuulut tulvavallit aikoinaan riittivät suojaamaan maata tulvilta, nykyisin hollantilaiset etsivät myös muita keinoja vastata globaaliin merenpinnan nousuun.
 
Yksi muoto tästä on aktiivinen rooli hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Hollannin ilmastolaki on asettanut tavoitteeksi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä radikaalisti, jopa 49 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Vuosisadan puoliväliin mennessä vähennyksen pitäisi olla niinkin korkea kuin 95 prosenttia.

 

Koen, että meillä on vastuu huolehtia planeetastamme

 

Se, päästäänkö näihin tavoitteisiin, riippuu paljolti uusien polttoaineiden käyttöönotosta. Biopolttoaineiden kulutus on kasvanut muutamana viime vuonna, ja Alankomaat on biopolttoaineita tuottavien maiden top 3:ssa Euroopassa. Paljon on silti vielä tehtävää – ja polttoainekauppiailla on merkittävä rooli tässä.
 
Wiersma on tarttunut haasteeseen.
 
”Kristittynä koen, että ihmisillä on vastuu huolehtia planeetastamme”, hän sanoo.  Hän lainaa hollantilaista sanontaa, joka on saanut alkunsa pari vuosikymmentä sitten julkisesta kampanjasta: ”Parempi ympäristö alkaa sinusta itsestäsi.”
 
Wiersma pohti tarkoin, mitä voisi muuttaa omassa työssään ja alkoi tarjota asiakkailleen uutta polttoainevaihtoehtoa.

Asiakkaiden vakuuttamisen ammattilainen

Wiersma tutki uusimpia ja vastuullisimpia polttoainevaihtoehtoja. Vuonna 1992, yhtenä ensimmäisistä polttoainekauppiaista Hollannissa, Wiersma tutustutti asiakkaansa biodieseliin.
 
Aluksi kyse oli niin sanotusta ensimmäisen sukupolven biodieselistä, kunnes ruokakasvien käyttö polttoaineen raaka-aineena nousi ilmeiseksi ongelmaksi. Jotta viljelymaata ei käytettäisi polttoainetuotantoon, yritys tutki hetken maakaasusta nesteyttämällä tehtyä dieselpolttoainetta. Mutta sen haitta on erittäin korkeat hiilidioksidipäästöt.
 
”Seuraamme aina uusinta kehitystä polttoaineissa”, Wiersma sanoo. ”Ja niinpä päädyimme vuonna 2012 Nesteen puheille.”
 
Wiersma kumppaneineen oli tutkinut Nesteen työtä ja oivaltanut, että Neste MY uusiutuvan dieselin käyttäminen vähentäisi päästöjä vaarantamatta mahdollisten ruokakasvien tuotantoa. Neste MY valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista. Se vähentää autoilijan omia kasvihuonekaasupäästöjä koko tuotteen  elinkaaren aikana jopa 90 prosenttia verrattuna fossiiliseen  dieseliin.
 
”Lisäksi Nesteen arvot olivat linjassa meidän arvojemme kanssa”, Wiersma sanoo.
 
”Olemme paljon pienempiä, mutta meillä on sama DNA.”

 

Wiersma oli oppinut vakuuttamaan asiakkaat, jotta he vaihtavat ilmastoystävällisempään polttoaineeseen.

 

Nesteen kiinnostuksen herättäminen vaati kuitenkin hieman vakuuttelua, sillä Alankomaissa ei ollut tuolloin käytännössä lainkaan kysyntää biopolttoaineille, Wiersma sanoo. Onneksi Wiersmalla oli 20 vuoden kokemus biopolttoaineen myymisestä. Hän oli oppinut vakuuttamaan hollantilaiset asiakkaat vaihtamaan edullisemmasta polttoaineesta ilmastoystävällisempään.
 
Wiersman etuna oli, että hän edusti perheyritystä, jonka juuret ovat monessa sukupolvessa. Wiersman perhe kokee kunnia-asiakseen henkilökohtaiset ja rehelliset suhteet asiakkaisiin. Tärkeää on myös pysyä kartalla viimeisimmistä innovaatioista.
 
“Mietimme jo, mikä on seuraava suuri askel polttoaineteknologiassa.”
 
Wiersma pitää silmänsä auki Power-to-X:n kaltaisten tulevaisuuden ratkaisujen varalta, mutta tällä hetkellä fokus on Neste MY uusiutuvassa dieselissä.

Tulevaisuudenvisioita seuraaville sukupolville

Kun Neste MY uusiutuvan dieselin kysyntä kasvoi, perheyritys päätti perustaa Wiersma Olie & Techniekin alle oman tukkumyynnin yksikön, Future Fuelsin.
 
Yrityksessä on kolmaskin haara, Wiersma Trading, joka keskittyy kansainväliseen vientiin. Kaikki kolme kuitenkin pysyvät perheyrityksinä, ja niitä pyörittää sama 26 hengen henkilöstö. Jopa koiralla, Dieselillä, on yhtiön verkkosivuilla oma kuva ja virallinen titteli turvallisuuspäällikkönä.

 

Wiersmalle planeetan ja hänen perheensä tulevaisuudesta huolehtiminen kulkevat käsi kädessä.

 

Vuonna 2021 perheyritys täyttää 150 vuotta ja Wiersma odottaa jo nyt vuosipäivän juhlistamista myöhemmin tänä vuonna.
 
”Tulemme edustamaan neljännen, viidennen, kuudennen ja seitsemännen sukupolven voimin.”
 
Sitten hän huomaa kiirehtineensä asioiden edelle.
 
”Jaa, jää nähtäväksi, haluaako seitsemäs polvi pitää yrityksen toiminnassa.”
 
Tällä hetkellä Future Fuels emoyrityksineen on kuitenkin iskussa. Wiersman tavoite on olla vieläkin vastuullisempi. Hänelle planeetan ja hänen perheensä tulevaisuudesta huolehtiminen kulkevat tiukasti käsi kädessä.
 
Sitä paitsi, paljasjalkaiselle friisiläiselle ilmastonmuutos osuu pelottavan lähellä kotia.
 
Vaikka Wiersman ostama varastorakennus on Elfstedentochtin luistelureitin varrella, tapahtumaa ei ole järjestetty sitten vuoden 1997. Kukaan ei tiedä, koska – jos milloinkaan – se järjestetään uudelleen.
 
Yksikään menneistä 23 talvesta ei ole ollut riittävän kylmä, jotta jää olisi kestänyt kaikkien näiden luistelijoiden painon. Ja ajan kuluessa jäätymisen todennäköisyys pienenee. Hollantilaisille Elfstedentochtin katoaminen on selvä ilmastonmuutoksen merkki. Se muistuttaa, että toimiin on ryhdyttävä, jotta voidaan välttää vielä suuremmat ongelmat.
 
Kuten Wiersma hyvin tietää, Friisinmaa ja monet muut Alankomaiden alueet ovat uhanalaista maata, jos merenpinta nousee liikaa. Rakennettiinhan hänen perheyrityksensä myymällä maata kukkuloilta, jotka kerran suojelivat asukkaita tulvilta.
 
Parantumattomana tarinankertojana hän vitsailee asiasta.
 
“Jonain päivänä meidän pitää ehkä ostaa takaisin terpenit, jotka perheeni myi. Saatamme tarvita niitä jälleen.”
  
Eva Amsen on tiedetoimittaja ja -viestijä, jonka artikkeleita ovat julkaisseet esimerkiksi Forbes, Nautilus ja The Scientist.