Liikenne
1.03.2023

Matkan tekeminen sähköautolla on entistä helpompaa ‒ huomioi kuitenkin nämä asiat matkan suunnittelussa

Aleksi Virtapuro
Business Development Specialist, Neste

Seuraan intohimoisesti kehitystä ja ratkaisuja, jotka liittyvät vähäpäästöisempään liikenteeseen. Työskentelen Nesteen sähköautoihin liittyvän palvelukehityksen parissa, jossa kehitämme sähkölataukseen liittyviä ratkaisuja vastataksemme sekä yritysten että kuluttajien tarpeisiin. Tässä kevään blogisarjani ensimmäisessä artikkelissa annan vinkkejä, joiden myötä toivon sähköautoilijoiden matkanteon sujuvan leppoisasti ja turvallisesti.

Nesteen sähköautojen suurteholatauspalvelun ensimmäiset Neste MY Uusiutuva LatausTM -pisteet avattiin vuoden vaihteessa Neste Hankasalmi Jari-Pekka -liikenneasemalla sekä Neste Oulunbaari Maikkulan liikenneasemalla. Kuluttajien ja yritysasiakkaiden tarpeeseen vastaava suurteholatauspalvelu on otettu sähköautoilijoiden parissa hyvin vastaan muun muassa latauspisteiden hyvän sijainnin, lataustehon ja monipuolisten maksutapojen vuoksi. Sähköautojen suurteholataus palvelee kasvavaa sähköautoilijoiden asiakaskuntaa ja se on osa Nesteen monipuolisten ratkaisujen valikoimaa, jolla autamme asiakkaitamme liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. 

Sähköauton todellinen kantama voi vaihdella olosuhteista johtuen merkittävästi ilmoitetusta

Sähköauto on vielä varsin uusi liikkumisen käyttöliittymä, ja sen hankinnan jälkeen autoilu on verrattain edullista ja vähäpäästöisten ajokilometrien osalta myös vastuullista. 

Erityisesti pidempiä ajomatkoja ajatellen sähköautoilijan on hyvä kiinnittää huomio matkan etukäteissuunnitteluun. Auton toimintasäde, kantama, voi matkan aikana vaihdella merkittävästi autonvalmistajan ilmoittamasta. Monen sähköauton kohdalla kantamaksi ilmoitetaan yli 400 km, mutta moottoritiellä ajettaessa latausta saatetaan tarvita hieman yli 200 km välein. Seuraavat kantamaan vaikuttavat asiat on hyvä ottaa huomioon matkaan lähdettäessä.

Ulkolämpötila voi vaikuttaa merkittävästi sähköauton kulutukseen ja siten pienentää kantamaa. Suomessa yleisimpänä haasteena kulutukselle ovat kovat pakkaset. Kylmä ulkolämpötila viilentää akun lämpötilaa ja lisää kulutusta. Pakkaskelillä auton sisälämmitykseen käytettävä energia on myös merkittävä kulutusta lisäävä tekijä.

Mitä kovempaa autolla ajaa, sitä enemmän auto luonnollisesti kuluttaa. Tämä näkyy erityisesti sähköautoilussa. Ilmoitettu kantama alkaa usein lyhenemään, kun auton nopeus ylittää 80 km/h. Erityisesti kantama lyhenee nopeuden lähennellessä 120km/h. On myös hyvä huomioida, että päinvastoin kuin polttomoottoriauto, sähköauto kuluttaa maantieajossa enemmän energiaa kuin kaupunkiajossa.

Reitin suunnittelulla ja latauspisteiden valinnalla voit vaikuttaa matkaan käyttämääsi aikaan

Sähköautojen kantama ilmoitetaan 100 prosentin akun varausasteella, mutta akun käyttöikää ajatellen suositellaan, että lataukset tulisi tehdä 80–90 % varaustasoon asti. Lataustaukojen välistä ajomatkaa suunniteltaessa on hyvä huomioida sekä kantamaan vaikuttavat tekijät että latauspalvelun sijainti ja latauksen teho.

Vaikka sähkölatausverkosto tulee yhä kattavammaksi, kannattaa lataustauot suunnitella etukäteen yllätysten välttämiseksi. Ennakointi on valttia, ja on mukavaa pysähtyä lataamaan ennen kuin akussa on jäljellä varausta vain muutamia prosentteja. Oman mielenrauhan vuoksi lataustaukoja kannattaakin suunnitella mieluummin lyhyemmille kuin pidemmille välimatkoille. Automatka sujuu turvallisemmin, kun huomio kiinnittyy akun varauksen seuraamisen sijaan liikenteeseen ja kun seuraava levähdys- ja latauspaikka on etukäteen tiedossa.

Lataustaukopaikkojen latauslaitteiden määrä vaihtelee. Useissa palvelupisteissä on vain yksi tai kaksi latauslaitetta. Ruuhkaisina päivinä ja erityisesti lomasesonkeina nämä tarjolla olevat muutamat latauspisteet ovat mitä todennäköisemmin varattuja ja lataajia riittää pahimmillaan jonoksi asti. Tällöin suunniteltu pysähdys voi jopa tuplaantua ajallisesti. 

Myös latauspaikan laitteiden latausteho vaikuttaa pysähdyksen pituuteen. Useat vanhemmista latauslaitteista tarjoavat vain 50 kW lataustehon, mutta uudenaikaisilla latauslaitteilla ja jos auto pystyy ottamaan tehokasta latausta vastaan akku saadaan ladutuksi 150 kW latausteholla nopeasti. Matkanteon sujuvuuden ja ajansäästön kannalta hyvä latauspaikka tarjoaakin sekä riittävän määrän latauspaikkoja että suuren lataustehon.

Nesteen asemaverkoston sähköautojen latauspisteet löydät helposti verkkosivuiltamme asemahausta. Sähköautojen suurteholatauksesta, Neste MY Uusiutuva Lataus -pisteistä, saat lisätietoa täältä.

 

Sähköautoilun käytännön vinkkejä -blogin kirjoittaja Aleksi Virtapuro toimii Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikössä sähköautojen latausliiketoiminnan kehittäjänä.