18 Lokakuu 2021

Neste ja Hesburger aloittavat merkittävän kiertotalousyhteistyön ‒ yli 300 ravintolan paistoöljy uusiutuvaksi dieseliksi

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 18.10.2021 klo 8

Kuva: Heikki Salonen

Neste ja kotimainen Hesburger-ravintolaketju aloittavat merkittävän kiertotalousyhteistyön. Jatkossa yli 300 Hesburger-ravintolasta Suomessa ja Baltiassa kerättävä käytetty paistoöljy kierrätetään uusiutuvaksi dieseliksi. Yhteistyön myötä Hesburger siirtyy käyttämään Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta valtaosassa kuljetuksiaan Suomessa ja vähentää näissä elintarvikekuljetuksissa kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %* verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.

“Pienennämme päästöjämme panostamalla esimerkiksi kasviproteiinituotteisiin ja energiatehokkuuteen sekä suunnittelemalla kuljetukset järkevästi. Myös kierrätys ja kiertotalous ovat olleet pitkään tärkeitä painopisteitä toimintamme kehittämisessä, ja kiertotalousyhteistyö kumppanimme Nesteen kanssa on oiva jatkumo sille. Suomen, Viron, Latvian sekä Liettuan ravintoloistamme kertyy vuositasolla jopa 420 tonnia käytettyä paistoöljyä, joka kerätään ja kuljetetaan mahdollisimman ilmastoystävällisesti. Neste valmistaa käytetystä paistoöljystä ja muista uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista uusiutuvaa dieseliä, jota käytetään myös Hesburgerin kuorma-autoissa. Öljyn kerääminen tehdään paluukuorman mukana, joten se ei aiheuta lisää ajokilometrejä”, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

Nesteen uusiutuvan dieselin käyttöön siirtyvät Hesburgerin raaka-aineita kuljettavat ajoneuvot ajavat yhteensä vuosittain noin 680 000 kilometriä. Korvaamalla fossiilisen dieselin Nesteen uusiutuvalla dieselillä vuotuinen kasvihuonekaasupäästövähennysten määrä vastaa jopa 350 henkilöauton poistamista Suomen tieliikenteestä vuodeksi.

Vain 6 % suomalaisista kokee ilmastoteot helppoina oman kodin ulkopuolella

Neste ja Hesburger toteuttivat syyskuussa 2021 ilmastotekoja koskevan kuluttajatutkimuksen** tuhannelle suomalaiselle. Vastaajista 52 % oli sitä mieltä, että ilmastoon liittyvät arjen teot ovat helpompia omaan kotiin ja asumiseen liittyvissä asioissa. Kodin ulkopuolella, esimerkiksi liikkuessa, matkustaessa tai ravintolassa syödessä, ilmastoteot koetaan huomattavasti vaikeampina. Vastaajista 65 % oli sitä mieltä, että yritykset ja kuluttajat jakavat vastuun ilmastoteoista.

“Konkreettisia tekoja ja tiivistä yhteistyötä yritysten välillä tarvitaan ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Kiertotalousyhteistyö Hesburgerin kanssa on konkreettinen esimerkki siitä, mitä yhteistyöllä voidaan saada aikaan vastuullisuuden edistämiseksi. Ilmastotekomme luo samalla myös arvoa Hesburgerissa asioiville kuluttajille, kun ravintolasta ostettujen ranskanperunoiden valmistuksessa käytetty paistoöljy hyödynnetään uudelleen uusiutuvan dieselin raaka-aineena kuljetusten päästöjen pienentämiseksi. Näin voimme samalla tarjota mahdollisuuden vastuullisempiin ostopäätöksiin kuluttajien arjessa sekä Suomessa että Baltiassa”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

**) Nesteen ja Hesburgerin kyselytutkimus toteutettiin valtakunnallisena kuluttajapaneelina IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen välityksellä, aikavälillä 21.‒29.9.2021. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti 1 000 suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoa: Heidi Peltonen, Tiimipäällikkö, Vastuulliset kumppanuudet, Marketing & Services, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Heini Santos, Viestintäpäällikkö, Hesburger. Yhteydenotot heini.santos@hesburger.fi / puh. 050 310 3054.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

Hesburger lyhyesti

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2020 verollinen myynti Suomessa oli 217 miljoonaa euroa ja ulkomailla 107 miljoonaa euroa. Lue lisää: www.hesburger.fi