18 Toukokuu 2019

Neste ja Air BP toimittavat uusiutuvaa lentopolttoainetta Caenin lentoasemalle Ranskaan

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 18.5.2019 klo 10

Neste ja Air BP tukevat lentoalan SAJF-aloitetta (Sustainable Alternative Jet Fuel) vastuullisesta vaihtoehtoisesta lentopolttoaineesta ja auttavat alan toimijoita ja lentokonevalmistajia sen käyttöönotossa. Genevessä järjestetään 21.–23. toukokuuta 2019 Euroopan liikelentoalan vuosikokous ja -näyttely EBACE. Euroopan liikelentoyhteisö voi tankata siellä vieraillessaan uusiutuvaa lentopolttoainetta Caenin lentoasemalla Ranskassa.

Polttoaineen on valmistanut uusiutuvien polttoaineiden johtava valmistaja Neste, ja Caenin Carpiquet’n lentoasemalle (CFR/LFRK) sen on toimittanut Air BP. Nesteen vastuullinen lentopolttoaine valmistetaan uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista, eikä siinä käytetä palmuöljyä. Se voi vähentää elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia tavanomaiseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

”Ilmailualan kunnianhimoiset hiilidioksidin vähennystavoitteet saavutetaan vain koko toimitusketjun tuella. Tällaisten aloitteiden avulla vastuullinen lentopolttoaine tuodaan suoraan lentoyhtiöiden saataville ja helpotetaan siten sen käyttöönottoa. Air BP:n mielestä on tärkeää työskennellä yhteistyössä toimittajien, asiakkaiden ja kumppanien kanssa sekä hyödyntää maailmanlaajuisen BP-organisaation asiantuntemusta. Näin voidaan tukea vastuullisen lentopolttoaineen saamista markkinoille”, toteaa Air BP:n ilmailun maailmanlaajuisen myynnin ja markkinoinnin johtaja Irene Lores.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme tarjota uusiutuvaa lentopolttoainetta liikelentoyhteisölle. Kun halutaan vähentää ilmailun päästöjä, jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva lentopolttoaine on heti toteutettavissa oleva drop-in-vaihtoehto lentokoneissa käytettävälle fossiiliselle polttoaineelle. Tekemällä yhteistyötä Air BP:n kanssa pystymme löytämään parhaat keinot sellaisten luotettavien toimitusketjujen kehittämiseen, joilla varmistetaan, että uusiutuvaa lentopolttoainetta on entistä laajemmin asiakkaiden saatavilla”, toteaa Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Mahdollisuus vastuulliseen ilmailuun Arlandan ja Caenin lentoasemilla on jatkoa aiemmalle yhteistyölle. Lokakuussa 2018 allekirjoitetun yhteistyösopimuksen mukaan Air BP ja Neste ovat valmiita toimittamaan vastuullista vaihtoehtoista polttoainetta lentoyhtiö- ja lentoasema-asiakkailleen Ruotsissa.

Air BP on toimittanut vastuullista lentopolttoainettaan lentoyhtiöasiakkaille yli kymmenelle lentoasemalle, muun muassa Oslon lentoasemalle Norjassa. Siellä se toimitti Nesteen kanssa ensimmäisenä vastuullista lentopolttoainetta lentoaseman käytössä olevan tankkausinfrastruktuurin kautta. Vuonna 2018 Bombardierin esittelykoneisiin tankattiin BP:n biopolttoainetta Tukholman Arlandan lentoasemalla matkalla EBACE-näyttelyyn. Air BP on toimittanut polttoainetta lentoasemille myös tarvittaessa, muun muassa Tukholman Brommaan (BMA/ESSB), Karlstadiin (KSD/ESOK) ja Göteborgin Landvetteriin (GOT/ESGG).

Neste aikoo kasvattaa uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantomääriä huomattavasti lähivuosina. Parhaillaan Neste on nostamassa Yhdysvaltojen ja Euroopan kapasiteettia 100 000 tonniin vuodessa. Suunnitellun Singaporen jalostamon laajennuksen myötä Nesteen vähäpäästöisen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti nousee miljoonaan tonniin vuoteen 2022 mennessä.

Kaisa Lipponen, viestintäjohtaja

Lisätiedustelut:

Emerald Media, +44 1420 560094, liz.danner(at)emeraldmedia.co.uk

Neste: + 358 59 458415, susanna.sieppi(at)neste.com

Air BP lyhyesti

Air BP on BP:n ilmailualan divisioona ja maailman johtavia lentopolttoainetuotteiden ja -palvelujen toimittajia. Olemme tehneet investointeja ilmailuteollisuuteen yli 90 vuoden ajan varmistaaksemme, että ihmiset voivat lentää turvallisesti kaikkialla maailmassa. Toimitamme noin 6,6 miljardia gallonaa lentopolttoainetta vuodessa. Polttoaineellamme lennetään yli 6 000 lentoa päivässä yli 800 paikassa yli 55 maassa. Se tekee enemmän kuin neljä lentokonetta minuutissa.

Asiakkaina on liikelentoyhtiöitä, armeijoita, lentokoneita omistavia yrityksiä ja yksityishenkilöitä, lentoasemia ja lentokenttien toimijoita. Meillä on laaja palveluvalikoima, jolla tuemme polttoainetoimituksiamme. Palveluihimme kuuluvat tankkauslaitosten suunnittelu, rakentaminen ja operointi, tekninen konsultointi ja koulutus, vähähiiliset ratkaisut, Sterling Card ilma-alusten tehokkaaseen tankkaamiseen sekä innovatiiviset digitaaliset alustat, joilla lisätään tehokkuutta ja vähennetään riskejä.

Lisätietoa on sivustolla www.airbp.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com