23 Tammikuu 2024

Nesteen palvelut jatkuvat Keskon suunnitellessa vetäytymistä Neste K -liikenneasemien operoinnista

Neste Oyj, Uutinen, 23.1.2024

Kuva: Nesteen laadukkaat palvelut jatkuvat Suomen kattavimmassa asemaverkostossa. Lähde: Neste

Neste palvelee tiellä liikkujien tarpeita maan kattavimmalla, yhteensä noin 720 aseman verkostollaan ja laadukkailla palveluillaan. Verkosto muodostuu Neste- ja Neste K -asemista, miehittämättömistä Neste Express- sekä raskaan liikenteen Neste Truck -asemista. Kesko suunnittelee vetäytymistä Neste K -liikenneasemien operoinnista vuoden 2024 aikana. Neste K -liikenneasemia on yhteensä 64. Suunnitellussa muutoksessa tavoitteena on, että polttoainemyynnin lisäksi asemien palvelut jatkuvat Nesteen palveluna ja Plussa-ohjelma jatkuu. Muutoksella ei ole vaikutuksia Nesteen muuhun asemaverkostoon ja palveluihin.

“Nesteen laaja asemaverkosto palveluineen vastaa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin jatkossakin. Suunnitellun muutoksen kohteena olevien Neste K -asemien laadukkaiden polttoaineiden ja Easy Fill -lasinpesunesteen myynti jatkuvat normaalisti. Muutos ei vaikuta Neste-liikenneasemiin ja siellä tarjottaviin palveluihin, sähköautojen Neste MY Uusiutuva Lataus -palveluun, Neste Express- tai raskaan liikenteen Neste Truck -asemiin”, sanoo Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen.

Kesko vastaa tällä hetkellä Neste K -asemien päivittäistavarakaupasta sekä oheispalveluista, jotka ovat osa K-ryhmän päivittäistavarakaupan kokonaisuutta.

“Suunnitellun muutoksen syynä on päivittäistavarakaupan muuttunut rooli Neste K -liikenneasemilla. Päivittäistavaramyynnin osuus liikenneasemilla on pienentynyt vuonna 2016 voimaan astuneen vähittäiskauppojen aukioloaikauudistuksen jälkeen ja toiminta on painottunut ravintola- ja kahvilapalveluihin. Tämän seurauksena Neste K -ketjun liiketoiminta on muodostunut eri tyyppiseksi verrattuna muihin Keskon ruokakauppaketjuihin ja synergiahyödyt jäävät aiempaa pienemmiksi. Keskittyminen ydinliiketoimintaan on ollut osa Keskon kasvustrategiaa viime vuosina, ja suunnitelma liikenneasematoiminnasta luopumisesta jatkaa tätä kehitystä”, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

K-ryhmä: Viestinnän päivystys (ark. klo 9–16), puh. 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

K-ryhmä lyhyesti

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on noin 16 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 12 miljardia euroa ja Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.kesko.fi