29 Tammikuu 2024

Neste ja PVG mahdollistavat eurooppalaisten kotien lämmityksen vähäpäästöisemmällä polttonesteellä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 29.1.2024 klo 9

Kuva: Vähäpäästöisempi polttoneste on ratkaisu kotitalouksille, jotka haluavat pienentää lämmityksen hiilijalanjälkeä. Lähde: PVG.

• PVG:n uusi, sisätilanlämmittimiin tarkoitettu vähäpäästöisempi polttoneste tarjoaa eurooppalaisille kuluttajille vastuullisemman vaihtoehdon
  • Neste toimittaa PVG:lle hajutonta kerosiinia, joka on tuotettu yhteisprosessointimenetelmällä ja jolla voidaan korvata yleisesti lämmittimissä käytetty perinteinen fossiilinen kerosiini

Neste on tuonut markkinoille uuden yhteisprosessointimenetelmällä valmistetun hajuttoman kerosiinin, joka on vähäpäästöisempi polttoneste liikuteltaviin sisätilanlämmittimiin. Ensimmäinen tilaus toimitettiin vuodenvaihteessa PVG:lle, joka on Euroopan markkinajohtaja kotitalouksien sisäilmaratkaisuissa ja jolla on oma nestemäisten tuotteiden tuotantolaitos Belgian Gentissä. PVG tuo liikuteltavien lämmitinten polttonesteen kuluttajamarkkinoille ensi talvena vuoden 2024 lopussa.

PVG:n seuraavan sukupolven polttoneste perustuu Nesteen valmistamaan hajuttomaan kerosiiniin. Se palvelee kuluttajia Euroopassa ja on vastuullisempi vaihtoehto lämmittimissä käytettäville fossiilisille polttonesteille, koska sen tuotannossa fossiilisia raaka-aineita korvataan uusiutuvilla raaka-aineilla. Vähäpäästöisempi polttoneste on ratkaisu kotitalouksille, jotka haluavat pienentää lämmityksen hiilijalanjälkeä.

“Seuraavan sukupolven sisätilanlämmittimiin tarkoitetut polttonesteet tarjoavat kuluttajille parasta laatua, minkä lisäksi ne ovat turvallisia, tehokkaita, hajuttomia ja myös vastuullisempia kuin fossiiliset polttonesteet. Olen iloinen ja ylpeä, että PVG siirtyy Qlima-lämmityspolttoaineiden osalta kohti vastuullisempaa tulevaisuutta”, sanoo PVG:n toimitusjohtaja Kristin Gehre.

“Neste haluaa tukea asiakkaitaan ratkaisuilla, jotka auttavat heitä saavuttamaan vastuullisuustavoitteensa ja kehittämään vastuullisempia tuotteita omille asiakkailleen. Olemme kehittäneet monenlaisia vähäpäästöisempiä ratkaisuja jo vuosikymmenien ajan, ja tämä on uusin lisä tuotevalikoimaamme”, sanoo Ari Vouti Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksiköstä.

Nesteen uuden vähäpäästöisemmän kerosiinin kemiallinen koostumus ja suorituskyky vastaavat sisätilanlämmittimissä perinteisesti käytettyjä polttonesteitä. Se sopii kaikkiin nestemäisellä polttoaineella toimiviin liikuteltaviin kodin lämmittimiin sellaisenaan.

Nesteen yhteisprosessoidut tuotteet vähentävät riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista

Uusiutuvien raaka-aineiden prosessointi yhdessä fossiilisten raaka-aineiden kanssa on yksi ratkaisu ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja fossiilisten luonnonvarojen riippuvuudesta irtautumiseksi. PVG:n vähäpäästöisempään polttonesteeseen käytetyn Nesteen tuottaman hajuttoman kerosiinin avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää 50-85 prosenttia* tuotteen koko elinkaaren aikana verrattuna fossiilisen tuotteen käyttöön**, sillä sen valmistuksessa käytetään uusiutuvia raaka-aineita massatasemenetelmän mukaisesti.

Nesteen yhteisprosessoitu kerosiini on ISCC PLUS -sertifioitu tuote. Uusiutuva raaka-aine allokoidaan yhteisprosessoituun tuotteeseen ISCC PLUS -massatasemenetelmän mukaisesti.

*) Sertifioidun tuotteen tarkka kasvihuonekaasupäästöjen vähennysprosentti määräytyy tuotteen valmistuksessa käytettyjen raaka-aineiden perusteella.

**) Kasvihuonekaasupäästölaskelmat Nesteen yhteisprosessoidulle hajuttomalle kerosiinille kattavat päästöt raaka-aineen tuotannosta, kerosiinin jalostuksesta, kaikesta toimitusketjun raaka-aine- ja tuotelogistiikasta sekä kerosiinin polttamisesta käytön aikana. Muita jatkojalostus- ja käyttövaiheen päästöjä ei ole otettu huomioon. EU:n RED II -direktiivin mukaisesti kasvihuonekaasupäästöjen laskennassa kerosiinin käytöstä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt ovat nolla, koska poltettaessa vapautuvan biopohjaisen hiilidioksidin määrä on yhtä suuri kuin uusiutuvien raaka-aineiden aiemmin sitoma määrä. Fossiilinen tuote: Fossiilinen nafta, Euroopan keskiarvo. LCA-tietokannoista valittu vähimmäisarvo (Sphera 2023.1 ja Ecoinvent 3.9.1). GWP-arvo kattaa koko naftan toimitusketjun alkulähteeltä (jalostamon) portille. Lisäksi arvoon sisältyy teoreettinen CO2-päästö tuotteen elinkaaren lopussa, joka perustuu tuotteen hiilipitoisuuteen. Fossiilisen tuotteen elinkaaren loppuvaiheen fossiiliset päästöt otetaan huomioon, jotta se on vertailukelpoinen uusiutuvan tuotteen kanssa. Huomaa, että fossiilinen viitearvo ei sisällä tuotteen kuljetusta, jatkojalostusta tai käyttövaiheen päästöjä.

Viestintä- ja brändijohtaja (vt.)

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About PVG

PVG is an internationally operating family business and the European market leader in climate and comfort solutions for homes with over 40 years of experience. Headquartered in the Netherlands, PVG maintains organizations in France, Belgium, Italy, and Spain, with 180 employees in the group. Committed to sustainability and innovation, PVG aims to continuously improve and grow, leading the transition towards a greener and more sustainable future. By introducing the next generation of green fuel, PVG aspires to be a leader in the energy transition.