25 Lokakuu 2022

Neste toimittaa Air France-KLM Groupille yli miljoona tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 25.10.2022 klo 16.30

• Neste toimittaa Air France-KLM Groupille yli 1 000 000 tonnia (noin 1,26 miljardia litraa) Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta kahdeksan vuoden aikana vuodesta 2023 alkaen.
  • Sopimus on yksi ilmailualan suurimmista uusiutuvaa lentopolttoainetta koskevista sopimuksista, ja se tukee Air France-KLM Groupin sitoutumista vastuullisempaan ilmailuun.
  • Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiilisen polttoaineen käyttöön verrattuna.

Air France-KLM Group (AF-KLM) ja Neste laajentavat yhteistyötään uudella strategisella kumppanuudella Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteen toimittamiseksi Air France-KLM Groupille. Tämä kahdeksan vuoden sopimus on yksi ilmailualan suurimmista uusiutuvaa lentopolttoainetta koskevista sopimuksista.

Air France-KLM Group on sitoutunut vähentämään ympäristövaikutustaan. Sen tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia lentoasiakaskilometriä kohti vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2019 lähtötasoon. Tavoite on osa tieteeseen perustuvia ilmastotavoitteita (SBTi, Science Based Targets initiative). Air France-KLM Group vähentää päästöjään sisällyttämällä lentopolttoaineeseen 10 prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2030 mennessä sekä uudistamalla kalustoa ja lentämällä entistä ekologisemmin. Sopimus Nesteen kanssa on osa pitkäaikaisten toimitussopimusten ensimmäistä sarjaa, ja se edistää Air France-KLM Groupin vuodelle 2030 asettaman 10 prosentin tavoitteen saavuttamista.

”Neste on täysin sitoutunut auttamaan ilmailualaa saavuttamaan tavoitteen nettonollapäästöistä vuoteen 2050 mennessä, ja uusiutuva lentopolttoaine on tässä keskeinen tekijä. Tämänpäiväinen ilmoitus on merkittävä edistysaskel yhteistyössämme Air France-KLM Groupin kanssa, ja se korostaa jatkuvaa tukeamme yrityksille kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Nesteen tavoitteena on auttaa asiakkaita vähentämään päästöjä ainakin 20 miljoonalla CO2-ekvivalenttitonnilla vuodessa vuoteen 2030 mennessä Nesteen uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen avulla”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lehmus.

“Tämä merkittävä kumppanuus Nesteen kanssa on tärkeä ja konkreettinen askel toimintojemme hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tämä sopimus ilmentää pitkäaikaista sitoutumistamme uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetin kehittämiseen ympäri maailmaa koko ilmailualan hyödyksi”, sanoo Fatima Gloria de Soussa, Director Sustainability, Air France-KLM Group.

Sopimus on jatkoa uusiutuvan lentopolttoaineen toimituksille Air France-KLM Groupille. Toimitukset alkoivat vuonna 2019, mutta yhtiöt ovat tehneet yhteistyötä jo monien vuosien ajan. KLM oli ensimmäisiä lentoyhtiöitä, jotka alkoivat käyttää Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta.

”Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen tuottajana autamme ilmailualaa rakentamaan vastuullisempaa tulevaisuutta jo tänään. Pitkäaikainen yhteistyömme Air France-KLM Groupin kanssa on osoitus siitä, että työskentelemme yhdessä monella eri alueella. Ensi vuoden loppuun mennessä Nesteen vuotuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti on 1,5 miljoonaa tonnia. Olemme valmiita tukemaan Air France-KLM Groupia ja muita lentoyhtiöitä Euroopassa ja kaikkialla maailmassa”, sanoo Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön johtaja.

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine on jo saatavilla oleva ratkaisu. Sitä voidaan käyttää niin sanottuna drop-in-polttoaineena nykyisissä moottoreissa ja lentoasemien polttoaineiden jakelujärjestelmissä ilman niihin tehtäviä uusia investointeja. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti vastuullisesti hankituista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.

*) Puhtaassa muodossa käytettynä. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA)

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00).

Air France-KLM Group: Air France-KLM Press Office, +33 1 41 56 56 00 - mail.mediarelations@airfranceklm.com - @AirFranceKLM - https://airfranceklm.com/

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Air France-KLM

A global player with a strong European base, the Air France-KLM Group’s main areas of business are passenger transport, cargo transport and aeronautical maintenance.
Air France-KLM is a leading airline Group in terms of international traffic on departure from Europe. It offers its customers access to a worldwide network, covering over 310 destinations thanks to Air France, KLM Royal Dutch Airlines and Transavia, mainly from its hubs at Paris-Charles de Gaulle and Amsterdam-Schiphol.

Its Flying Blue frequent flyer programme is one of the leaders in Europe with over 17 million members.

Together with its partners Delta Air Lines and Virgin Atlantic, Air France-KLM operates the largest transatlantic joint venture, with more than 340 daily flights in 2019.
Air France-KLM is also a member of the SkyTeam, the alliance dedicated to providing passengers with a more seamless travel experience at every step of their journey 18 member airlines working together across an extensive global network.

Recognized for 18 years as an industry leader in sustainable development, the Air France-KLM Group is determined to accelerate the transition to more sustainable aviation. Since 2003, the Air France-KLM Group has been a member of the United Nations Global Compact. The aim is to make a significant contribution to the UN Sustainable Development Goals in connection with the Group’s activities.

airfranceklm.com
@AirFranceKLM