2 Kesäkuu 2023

Neste tukee Rio Tinton U.S. Boraxin kaivoksen siirtymistä uusiutuvan dieselin käyttöön

Neste Oyj, Uutinen, 2.6.2023

Kuva: Rio Tinton U.S. Boraxin kaivos Boronissa, Kaliforniassa. Lähde: Rio Tinto

Neste tekee yhteistyötä kaivosyhtiö Rio Tinton kanssa yhtiön siirtyessä käyttämään Kalifornian Boronissa sijaitsevan U.S. Boraxin kaivoksen raskaassa kalustossa uusiutuvaa dieseliä fossiilisen dieselin sijaan. Kumppanuus auttaa Rio Tintoa pienentämään yhtiön kaluston hiilijalanjälkeä ja näyttää esimerkkiä muille toimijoille kaivosteollisuuden alalla.

Rio Tinto testasi uusiutuvan dieselin käyttöä fossiilisen dieselin sijaan kiviautoissaan vuonna 2022 yhteistyössä Nesteen ja Rolls-Roycen kanssa. Rio Tinton U.S. Boraxin kaivoksessa käytettiin kokeilun aikana Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta. Vastuullisesti hankituista ja sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä valmistetun Neste MY Uusiutuvan Dieselin käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 75-95 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen dieselin käyttöön verrattuna. Testikäytön tulokset osoittivat, että Rolls-Roycen mtu-moottorilla varustettu raskas ajoneuvo, jonka polttoaineena käytettiin Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä, vastasi suorituskyvyltään ja luotettavuudeltaan fossiilista dieseliä käyttävää raskasta kalustoa.

Hyvien tulosten myötä Rio Tinto jatkoi yhteistyötä Rolls-Roycen, Nesteen, Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston ja Kalifornian osavaltion kanssa siirtyäkseen käyttämään Boronissa U.S. Boraxin kaivoksen raskaassa kalustossa vain uusiutuvaa dieseliä toukokuun 2023 lopusta alkaen. Mukana on kaivosalueen koko raskas kalusto kiviautoista kuormaimiin ja jopa räjäytyslaitteistoihin.

“Raskaiden teollisuudenalojen kuten kaivosteollisuuden kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on ollut haasteellista, mutta yhteistyömme osoittaa, että uusiutuvan dieselin käytöllä teollisuuden raskaan kaluston hiilijalanjälkeä voidaan pienentää, suorituskyvystä ja luotettavuudesta tinkimättä", sanoo Carrie Song, Vice President Sales, Americas, Nesteen Renewable Road Transportation -liiketoimintayksiköstä. “Toivomme, että kumppanuutemme innostaa muita alan toimijoita harkitsemaan uusiutuvaa dieseliä, ottamaan sen käyttöön sekä kannustavan myös muita sen käyttöönottoon ilmastonmuutosta hillitsevänä ratkaisuna.”

“Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten sisäiset ja ulkoiset kumppanit tekevät yhteistyötä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Kalifornian osavaltion tuki on ollut erittäin tärkeää, sillä ilman heidän visiotaan tämä ei olisi ollut mahdollista", sanoo Sinead Kaufman, Chief Executive, Minerals, Rio Tinto. “Uusiutuvan dieselin käyttöönotto Boronissa on tärkeä ensiaskel ja johtaa epäilemättä uusiin mahdollisuuksiin vähentää globaalien toimintojemme päästöjä. Uusiutuva diesel on yksi monista vastuullisuusratkaisuista, joilla Rio Tinto uudistaa liiketoimintojaan.”

Yhteistyö Nesteen kanssa uusiutuvaan dieseliin siirtymiseksi tukee Rio Tinton maailmanlaajuisia päästövähennystavoitteita. Niihin kuuluvat Scope 1- ja Scope 2 -päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä sekä sitoutuminen nettonollapäästötavoitteen saavuttamiseen vuoteen 2050 mennessä. Siirtymää tukee myös Nesteen Kaliforniassa toimiva polttoainejakelukumppani TACenergy, joka on viime vuosikymmenen aikana kehittänyt määrätietoisesti testikäyttöohjelmia, joilla osoitetaan uusiutuvan dieselin hyötyjä, sekä auttanut kaupunkeja ja Rio Tinton kaltaisia yhtiöitä ottamaan käyttöön tämän vähäpäästöisemmän ja vastuullisemman polttoaineen.

Nesteen Singaporen jalostamon laajennushanke ja yhteisyritys Marathonin kanssa Kalifornian Martinezissa kasvattavat Nesteen uusiutuvien tuotteiden kokonaistuotantokapasiteetin maailmanlaajuisesti 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2024 alussa. Nesteestä tulee samalla ainoa globaali uusiutuvan dieselin, uusiutuvan lentopolttoaineen sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitetun uusiutuvan raaka-aineen toimittaja, jolla on tuotantoa kolmella mantereella.

*) Kasvihuonekaasupäästöjen vähennysprosentti vaihtelee laskelmien menetelmän määräävän aluekohtaisen lainsäädännön (esim. EU RED II 2018/2001/EU Euroopassa ja Yhdysvaltain Kalifornian LCFS Yhdysvalloissa) ja tuotteen kullekin markkinalle valmistamiseen käytetyn raaka-ainesekoituksen mukaan.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi