30 Lokakuu 2019

Neste julkaisee Nolla-mökin piirustukset rohkaistakseen ihmisiä kestävämpään elämäntapaan

Neste Oyj, Uutinen, 30.10.2019

Nesteen kehittämä ja Robin Falckin suunnittelema Nolla-kesämökki rakennettiin vuonna 2018 testaamaan tulevaisuuden nollapäästöistä mökkielämää. Nyt Neste järjestää kilpailun, jonka avulla 12 onnekasta voivat voittaa alkuperäisen prototyypin piirustukset ja rakentaa omat Nolla-mökkinsä.

Nolla-mökki suunniteltiin siten, että sen ympäristövaikutukset olisivat mahdollisimman vähäiset. A-kehyksinen prototyyppi rakennettiin idylliseen Vallisaareen. Nesteen tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka nykyaikaisten luksuskokemusten ei tarvitse kuluttaa ympäristöä. Siksi myös mökin energiansaannista tehtiin täysin uusiutuvaa: sähkö tuotetaan aurinkopaneelien avulla, kun taas lämmitykseen ja ruoanlaittoon varattu Wallas-liesi toimii kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistetulla Neste MY™ uusiutuvalla dieselillä, jolla käyttäjä voi pienentää hiilijalanjälkeään keskimäärin 90 % fossiiliseen polttoaineeseen verrattuna.

“Projekti oli menestys, ja loi globaalia kiinnostusta kestäviä elämäntapoja ja vaihtoehtoisia majoituksia kohtaan. Neste näki tämän tilaisuutena jatkaa keskustelua ekologisista ajanviettomahdollisuuksista ja matkustustavoista sekä parantaa Nolla-mökin tunnettuutta maailmanlaajuisesti. Neste järjestää nyt kilpailun, jonka avulla 12 ihmistä voivat rakentaa omat Nolla-mökkinsä”, kertoo Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi.

Nolla-mökin päästötön maailmankiertue

Ihmisten tai mökin kuljettaminen on vastoin Nolla-mökin alkuperäisajatusta. Sen sijaan, että ihmisiä tuodaan mökin luokse, Neste antaa nyt ihmisille mahdollisuuden rakentaa omat mökkinsä.

“Matkustustavoillamme on suora vaikutus päästöihin ja kestävään kehitykseen. Piirustusten jakaminen on kestävä tapa tuoda malli suurelle yleisölle”, sanoo Nolla-mökin suunnittelija Robin Falck.

Mökin piirustukset ovat kilpailun palkinto, ja voittajan tulee järjestää itse materiaalit ja rakennustyö. Kilpailun tarkoituksena on todistaa, että Nolla-mökki sopii kaikkiin ympäristöihin, ja että se voidaan rakentaa paikallisista materiaaleista. Kilpailuun osallistujien tarvitsee vain julkaista kuva ihanteellisesta Nolla-miljööstään omalla Instagram-tilillään käyttäen hashtagia #mynolla sekä lisätä kuvan yhteyteen lyhyt selitys siitä, mihin tarkoitukseen mökkiä käyttäisi. Parhaat osallistumiskuvat julkaistaan osoitteessa neste.com/journeytozero/zerotravel

Voittajaprojekteja seurataan niiden edetessä. Nolla-mökin rakennusaika on 2–7 päivää.

KATSO VIDEO

LATAA MEDIAPAKETTI

Lisätietoja: Sirpa Tuomi, markkinointijohtaja, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Lue lisää: neste.com/journeytozero/zerotravel

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com