Olet täällä

6 autoilun myyttiä ja usein kysyttyä kysymystä – Varo vääriä käsityksiä, jotka voivat johtaa kalliisiin remontteihin

Voiko dieselin sekaan laittaa bensiiniä? Pitääkö auton jäähdytysnesteen olla samanväristä kuin aiemman nesteen? Autoiluun liittyy monia yleisiä käsityksiä, joista jotkut ovat sitkeästi eläviä myyttejä. Lue vääristä käsityksistä, jotka voivat olla jopa vahingollisia.

1. Voiko dieselin sekaan laittaa jonkin verran bensiiniä?

Ei voi. Pienikin määrä bensiiniä dieselin seassa voi johtaa moottorivaurioon.

Tämä myytti elää sitkeästi kahdesta syystä. Ensinnäkin aiempina vuosikymmeninä dieselin sekaan pystyi tankkaamaan jonkin verran bensiiniä, koska moottorit olivat erilaisia. Toiseksi moottorivauriota ei välttämättä aina tapahdu tai vaurio näkyy vasta viiveellä.

Miksi moderni dieselmoottori ei kestä bensiiniä? Suurin syy on korkeapainepumpussa, joka syöttää polttoainetta moottoriin jopa 2 000 barin paineella. Dieselpolttoaine voitelee pumppua, mutta bensiinissä voiteluominaisuutta ei ole. Jos dieselin sekaan päätyy bensiiniä, voitelu heikkenee. Korkeapainepumppu saattaa leikata kiinni tai kulua tavallista enemmän, jolloin pumpun elinkaari lyhenee. Bensiini muuttaa myös dieselin leimahduspistettä, mikä voi johtaa moottorin käyntihäiriöihin.

Mitä tehdä, jos tankkaa vahingossa bensiiniä dieselautoon? Moottoria ei saa käynnistää vaan auto tulee viedä esimerkiksi korjaamoon, jossa polttoaine poistetaan tankista. Vähäinenkin bensiinin määrä tankissa aiheuttaa riskin kalliista moottorivauriosta. 

2. Voiko autossa käyttää mitä tahansa jäähdytysnestettä – tai pitääkö sen olla saman väristä kuin aiemmin?

Autossa on tärkeää käyttää valmistajan vaatimusten mukaista jäähdytysnestettä. Väri ei kerro oikeaa laatua.

Moottorin jäähdytysjärjestelmässä käytetään lukuisia eri materiaaleja. Jäähdytinnesteen täytyy toimia yhteen niiden kaikkien kanssa ja suojata niitä. Jos jäähdytysneste on vääränlaista tai liiaksi laimennettua, sen korroosiosuoja ja muut ominaisuudet eivät välttämättä toimi oikein.

Onko jäähdytysnesteen värillä väliä ja voiko erivärisiä jäähdytysnesteitä sekoittaa? Jäähdytinnesteen väreille ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää haluamiaan värejä, esimerkiksi sinistä, vihreää tai punaista. Älä siis luota väriin, sillä se ei välttämättä kerro, millaista jäähdytysneste on. Erilaisia ja erivärisiä jäähdytinnesteitä ei tule sekoittaa keskenään. Lue lisää: 5 vinkkiä jäähdytinnesteistä ja kuinka valitset autollesi sen oikean.

Mitä jäähdytysnestettä autoon? Noudata autonvalmistajan ohjeita jäähdytinnesteestä sekä sen laimennussuhteesta ja vaihtovälistä. Autoosi sopivat nesteet ja voiteluaineet löytyvät helposti verkkosivuiltamme.

3. Voivatko uusiutuvat polttoaineet aiheuttaa bakteerikasvustoa tankissa?

Mahdollista biodieselissä. Neste MY Uusiutuvassa Dieselissä™ ei ole tätä riskiä.

Joissain dieselpolttoaineissa käytetään biokomponenttina ensimmäisen sukupolven FAME-biodieseliä, joka heikentää polttoaineen laatua ja kerää tankkiin herkästi vettä. Se voi johtaa tankissa bakteerikasvustoon, joka voi tukkia polttoainejärjestelmän. Ongelmaa esiintyy erityisesti veneissä.

Neste MY Uusiutuva Diesel™ on kemialtaan erilainen toisen sukupolven uusiutuva polttoaine, joka on laadultaan jopa parempaa kuin fossiilinen polttoaine. Uusiutuva diesel ei kerää tankkiin vettä vaan pikemminkin hylkii sitä, joten se ei aiheuta bakteerikasvustoa. Lue lisää: Näin vältät polttoainesuodattimen tukkeutumisen.

4. Voiko bensiiniä säilyttää useita vuosia?

Tavallista bensiiniä ei voi. Sen sijaan pienmoottoribensiini kestää säilytystä pitkään.

Moni miettii, kauanko bensa säilyy tankissa tai kanisterissa. Bensiini säilyy käyttökunnossa olosuhteista riippuen kuukausia, usein ainakin puolisen vuotta. Tavallisesta bensiinistä haihtuu säilytyksen aikana kevyimpiä jakeita, mikä muuttaa bensan koostumusta. Pidemmän säilytyksen jälkeen esimerkiksi moottorin käynnistäminen voi olla vaikeaa.

Pitkää säilytysaikaa voidaan tarvita esimerkiksi moottoripyörissä, harrasteautoissa ja erilaisissa pienkoneissa. Niissä kannattaa hyödyntää Neste Pro™ pienmoottoribensiiniä, joka on rakenteeltaan erilaista kuin tavallinen bensiini ja kestää tankissa pitkiä aikoja. Lue lisää: Pienkoneiden bensiini ja öljyt – valinta on tärkeää niin koneen kuin käyttäjänkin kannalta

5. Kuluttaako automaattivaihteinen auto enemmän polttoainetta kuin manuaalivaihteinen?

Ei välttämättä. Nykyään automaattivaihteisen auton kulutus saattaa olla jopa manuaalivaihteista pienempi.

Aiemmin automaattivaihteiset autot kuluttivat yleensä enemmän polttoainetta kuin manuaalivaihteiset. Tilanne on kuitenkin muuttunut, sillä moderneissa automaattivaihteistoissa on enemmän vaihteita – jopa kahdeksan tai yhdeksän. Tietokoneen ohjaamalla automaattivaihteistolla voidaan siksi päästä manuaalivaihteistoa parempaan hyötysuhteeseen. Lisäksi polttoaineenkulutusta kasvattanut momenttimuunnin on joissain automalleissa korvattu tehokkaammalla kaksoiskytkinratkaisulla.

Manuaali- ja automaattivaihteisten autojen polttoaineenkulutus vaihtelee valmistaja- ja mallikohtaisesti, joten asia kannattaa tarkistaa autovalmistajan antamista tiedoista. Lue lisää: 9 vinkkiä, joilla lasket auton polttoaineen kulutusta – ja pienennät autoilun hiilijalanjälkeä.

6. Lisääkö 98-oktaaninen polttoaine auton suorituskykyä?

Se on mahdollista. Hyöty riippuu siitä, pystyykö moottori hyödyntämään korkeampioktaanista polttoainetta.

Osa moottoreista vaatii 98-oktaanista bensiiniä toimiakseen oikein. Jotkin tavallisella 95-oktaanisella bensiinillä käyvät moottorit pystyvät hyödyntämään myös korkeampioktaanista bensiiniä, jolloin moottorin teho voi kasvaa ja polttoaineenkulutus laskea. Tällaisia moottoreita ovat esimerkiksi monet tehokkaat moottorimallit tai pienet turboahdetut moottorit.

Toisaalta, jos moottori ei pysty hyödyntämään korkeampaa oktaania, 98-oktaanisesta bensiinistä ei ole hyötyä. Onkin tärkeää noudattaa autonvalmistajan ohjeita polttoaineesta. Lue lisää: Neste Futura™ 98 E5 -polttoaine.