Lentoliikenne
27.01.2020

Suostuttelun mestari

Ninni Sandelius

Kuvat: Marko Rantanen

Suomalainen insinööri teki vastuullisen lentämisen tulevaisuudesta totta. Uusiutuvan lentopolttoaineen markkinoita luomassa ollut Henrik Erämetsä kertoo, mitä mahdottomalta utopialta tuntuvaan projektiin ryhtyminen vaati ja miten lopputulos on muuttamassa maailmaa.

Hiljaisuus. Sitten lyhyt vastaus: ”Ihan mahdoton tehtävä.”

Historialliset käänteet tarvitsevat usein muutakin kuin yhden oivalluksen, jonka perään huudahdetaan ”Heureka!” Jotta keksinnöt ja innovaatiot oikeasti pääsisivät muuttamaan maailmaa, todella monen asian on loksahdettava kohdalleen. Lisäksi yhden tärkeän edellytyksen on toteuduttava: maailman on oltava valmis ottamaan muutos vastaan.

Nuo sanat ”mahdoton tehtävä” kaikuivat Nesteen johtoryhmän kokoustiloissa. Henrik Erämetsä, Nesteen Yhdysvaltain-toimiston johtaja, oli ehdottanut johdolle, että Neste tarttuisi mahdollisuuteen olla mukana uusiutuvan lentopolttoaineen standardoinnissa. Tämän ehdotuksen esimiehet olivat hylänneet.

Ei se mikään ihme ollut. Oli vuosi 2006. Ilmailualalla ei ollut käytössä uusiutuvaa lentopolttoainetta. Sellaista kun ei yksinkertaisesti ollut olemassa. Markkinaa ei ollut olemassa, eikä tuotetta oltu kehitetty. Uusiutuva lentopolttoaine ylipäänsä kuulosti idealta, joka oli kotoisin tieteisromaanista tai -elokuvasta.

Kiinnostavinta on kuitenkin, että suurin este toistaiseksi fiktiolta vaikuttavan uusiutuvan lentopolttoaineen kehittämiselle ei ollut esimerkiksi se, ettei se olisi ollut mahdollista. Tässä tapauksessa historian suunnan muuttaminen edellytti oleellisen tärkeää mutta vähemmän hohdokkaan kuuloista työtä: uusiutuva lentopolttoaine tarvitsi standardoinnin.

Kun standardi oli luotu, Nesteen vallankumouksellista uutta polttoainetta oli itse asiassa suhteellisen helppo valmistaa. Mutta ennen kuin tuotanto voitiin aloittaa, jonkun oli täytynyt standardoida tuollainen polttoaine, jotta voitiin varmistaa sen käytettävyys missä tahansa, mihin tahansa moottoriin ja milloin tahansa.

Nesteellä oli voimavaroja toteuttaa tällainen ponnistus. Silti hanke tuntui valtavalta haasteelta. 

 

”Minulle sanottiin, että täysin uudentyyppisen lentopolttoaineen kehittäminen ja standardointi kestäisi 40 vuotta ja minun tulisi unohtaa koko juttu.”

”Minulle sanottiin, että täysin uudentyyppisen lentopolttoaineen kehittäminen ja standardointi kestäisi 40 vuotta”, Henrik Erämetsä kertoo nyt.

”Minulle sanottiin myös, että tämä olisi täysin epärealistinen ja utopistinen hanke ja että minun tulisi unohtaa koko juttu.”

Onneksemme Erämetsä päätti olla tottelematta tätä ohjetta.

Hän ja hänen tiiminsä olivat nähneet, millaisen innostuksen Nesteen tuore menestystuote, uusiutuva diesel-polttoaine, nostatti Yhdysvalloissa. Tiimille oli selvää, että Nesteen kannattaisi laajentaa tuotantoaan myös lentoliikenteeseen. Siksi Erämetsä oli valmis taistelemaan sen puolesta, että Neste osallistuisi kansainväliseen projektiin, joka loisi uusiutuvalle lentopolttoaineelle maailmanlaajuisen standardin.

Nyt, yli kymmenen vuotta myöhemmin, Erämetsän sinnikkyyden ja suostuttelutaitojen sekä kansainvälisen työryhmän uurastuksen ansiosta uusiutuva lentopolttoaine on käytössä lentoliikenteessä ympäri maailman, ja Nesteestä on tullut sen johtava valmistaja.

Kuinka Erämetsä oikein onnistui?

”Minä satun pitämään ihmisten kanssa keskustelemisesta. Yritän saada heidät katsomaan asioita uusista näkökulmista”, hän sanoo.

Insinööri lapsesta asti

Henrik Erämetsä osoitti insinöörin taipumuksia jo varhain.

”Äitini on kertonut, että käytin lapsena piirtämiseenkin viivoitinta.”

Oli melkein itsestään selvää, että hän aloitti opiskelut Helsingin teknillisessä korkeakoulussa 1970-luvulla.

Erämetsä nousee ja kurkistaa ulos Nesteen pääkonttorin kokoushuoneen ikkunasta.

”Tuolla tien toisella puolella tuo korkeakoulun päärakennus näkyy”, hän sanoo ja osoittaa nykyisen Aalto-yliopiston kampusta. Valmistuttuaan Erämetsä suunnitteli, rakensi ja myi laivoja ja muuta vesiliikenteeseen liittyvää kalustoa 10 vuoden ajan. ”Kyllä sydämessä vieläkin läikähtää aina kun ajan telakan ohi.”

Erämetsä tuli Nesteelle töihin vuosituhannen vaihteessa, aikana, jolloin yrityksen nimi oli Fortum. Erämetsä työskenteli erikoistuotteiden apulaisjohtajana. Koska hänellä oli kokemusta niin kotimaan markkinoista kuin viennistä, hän johti lento- ja laivapolttoaineiden sekä bitumien myyntiä.

Eräs kehitteillä oleva projekti muuttaisi kuitenkin hänen uransa suuntaa. Samalla se muuttaisi vastuullisempaa tulevaisuutta tavoittelevaa maailmaa.

Tehtävä Houstonissa

Teksasin Houston on kansainvälisten energiamarkkinoiden keskus. Se on jopa nimennyt itsensä maailman energiapääkaupungiksi. Ja Houstonissa energia tarkoittaa öljyä. Kaupungin siluetin muodostavat pilvenpiirtäjät, joissa energiajättien konttorit sijaitsevat.

Myös Nesteellä on ollut toimisto Houstonissa jo vuosikymmenten ajan. Vuonna 2004 Erämetsää pyydettiin muuttamaan Houstoniin johtamaan Nesteen Yhdysvaltain toimintoja.

“Tartuin tarjoukseen heti”, hän muistelee. ”Olen aina ollut kiinnostunut uusista tehtävistä. Tuohon aikaan olin ollut työkomennuksella jo kahdesti Saksassa ja kerran Prahassa, joten muuttaminen toiseen maahan oli minulle tuttua.”

 

”Teksasilaiset sanovat, että Austin on älykköjen kaupunki, Dallas on juristeille ja Houston kuuluu insinööreille.”

”Teksasilaiset sanovat, että Austin on älykköjen kaupunki, Dallas on juristeille ja Houston kuuluu insinööreille”, Erämetsä kertoo. ”Minun on joskus vaikeaa havaita insinööriyttä itsessäni ja tai muissakaan, mutta tunnistan kyllä stereotyypin.”

Erämetsä viihtyi Houstonissa. Elintaso oli korkea ja lämmin ilmasto miellytti miestä. Houstonin toimisto oli pieni ja kotoisa 15 hengen yhteisö.

Nesteen tehtävänä oli myydä bensiiniä ja iso-oktaani-polttoainesekoitusta Yhdysvaltoihin, pääasiassa Kaliforniaan, sekä Kanadaan. ”Neste oli yksi harvoista ei-amerikkalaisista jalostamoista, joka toimitti polttoainetta niille markkinoille”, Erämetsä kertoo.

Ei ehtinyt kulua kuin muutama kuukausi, kun Erämetsä sai jo uuden tehtävän.

Neste oli päättänyt tehdä merkittävän loikan vastuullisempien tuotteiden kehityksessä. Neste ilmoitti rakentavansa Porvooseen uuden jalostamon uusiutuvaa dieselpolttoainetta varten, ja Houstonin-toimiston oli määrä aloittaa uuden tuotteen esimarkkinointi Yhdysvalloissa.

 

Lataa englanninkielinen materiaali:
The benefits of Neste MY Renewable Diesel

Uusiutuvan polttoaineen supertähdet

Erämetsä ja hänen tiiminsä kiersivät kaikissa mahdollisissa alan konferensseissa esittelemässä innovaatiotaan, uusiutuvaa polttoainetta. Kaikki olivat kiinnostuneita yrityksestä, joka oli kehittänyt uusiutuvan polttoaineen ja joka ensimmäisenä maailmassa aikoi investoida sen tuotantoon.

 

Kaikki olivat kiinnostuneita yrityksestä, joka oli kehittänyt uusiutuvan polttoaineen ja joka ensimmäisenä maailmassa aikoi investoida sen tuotantoon.

”Uraauurtava dieselimme, joka vähensi päästöjä, teki meistä pian erittäin tunnettuja alalla”, Erämetsä sanoo. ”Eräässä tapahtumassa merkittävä lainsäädäntövirkamies kertoi, että meidän esityksemme oli hänelle ainoa syy osallistua tapahtumaan.”

”Saimme vahvistusta sille, että teemme asioita oikein. Uskoimme, että voimme aidosti onnistua tuomaan uuden polttoaineen markkinoille. Se oli hieno tunne ja kiritti meitä vielä lisää.”

Vuonna 2006 Erämetsälle selvisi, että myös muut tahot olivat vaikuttuneita Nesteen investointisuunnitelmista. Tästä seuraisi kumppanuus, joka taas kerran muuttaisi sekä Nesteen että globaalin polttoaineteollisuuden suunnan.

Yllättävä yhteydenotto

Vuonna 2006 Yhdysvaltain hallinnon virastot, lentoyhtiöt, lentokone- ja lentomoottorivalmistajat, energiantuottajat ja tutkijat muodostivat yhdessä Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative -hankkeen (CAAFI). Hankkeen tavoitteena on edistää vaihtoehtoisten lentopolttoaineiden kehitystä. Vaihtoehtoisten lentopolttoaineiden tulisi olla edullisempia ja yhtä turvallisia kuin öljypohjaiset polttoaineet. Lisäksi niiden tulisi vähentää ilmailualan ympäristövaikutuksia sekä parantaa energiavarojen saatavuuden turvaa.

”Siihen aikaan bensan hinta oli korkealla ja polttoaineen saannin turvaaminen oli huolenaihe Yhdysvaltojen armeijalle ja hallinnolle”, Erämetsä kertoo. ”Mutta vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämiselle oli muitakin tärkeitä syitä: hiilidioksidipäästöjen ja ympäristövaikutusten vähentäminen.” 

 

“Emme olleet ajatelleet lentoliikennettä, vaan keskityimme autoille tarkoitettuun uusiutuvaan polttoaineeseen.”

CAAFI oli huomannut Nesteen panostukset uusiutuvaan dieseliin. Järjestö otti Erämetsään ja hänen kollegaansa Neville Fernandesiin yhteyttä ja pyysi Nestettä osallistumaan projektiin, jonka tarkoituksena oli kehittää standardi uusiutuvalle lentopolttoaineelle.

”Olimme yllättyneitä”, Erämetsä kertoo. ”Emme olleet ajatelleet lainkaan lentoliikennettä, koska keskityimme autoille tarkoitettuun uusiutuvaan polttoaineeseen.”

Erämetsä vakuuttui nopeasti siitä, että Nesteen kannattaisi olla muutoksen kärjessä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin siirryttäessä myös ilmailussa. ”Innostuin heti uudesta mahdollisuudesta.”

Kaikki alkoi muutamasta litrasta

Ennen kuin Neste tai mikään muukaan yritys voisi tuoda markkinoille uudentyyppisen lentopolttoaineen, vaadittaisiin standardi, joka takaisi tuotteen laadun ja turvallisuuden. Neste kutsuttiin mukaan luomaan standardia yhdessä CAAFI:n kanssa.

Erämetsä painottaa säätelyn ja standardoinnin merkitystä. ”Lentopolttoaine on maailman tarkimmin säädelty ja testattu polttoaine. Jos auton tankin täyttää väärällä polttoaineella ja joutuu pysäyttämään tien viereen, onhan se ärsyttävää. Mutta jos lentokoneen tankki on täytetty väärällä polttoaineella ja koneen moottori lakkaa toimimasta, tilanne on vakavampi.”

 

“Jos lentokoneen tankki on täytetty väärällä polttoaineella ja koneen moottori lakkaa toimimasta, tilanne on vakavampi.”

Alkuvaiheessa ei ollut määritelty edes sitä, mitä vaihtoehtoiset lentopolttoaineet oikeastaan olisivat, eikä prosessia, jonka mukaan ne hyväksyttäisiin. Siksi CAAFI:n ja ASTM:n (yhdysvaltalainen organisaatio, joka on vastuussa lentopolttoaineen globaalista standardisoinnista) piti sopia niistä.

”Lähtökohtamme oli se, että lentopolttoaineen on oltava yhteensopiva kaikkien lentomoottoreiden kanssa. Sen oli oltava drop-in-tyyppistä lentopolttoainetta, jolla voi täyttää tankit millä tahansa lentokentällä, missä päin maailmaa hyvänsä.”

Tällaiset sekä laaja-alaiset että tarkat vaatimukset tekevät standardisointiprosesseista hitaita. Ehkä siksi ei ole ihme, että Erämetsän esimiehet olivat niin vastahakoisia sitoutumaan haastavaan ja mahdollisesti vuosikymmeniä kestävään hankkeeseen.

Näin jälkeenpäin katsottuna Erämetsä ymmärtää epäröinnin. ”Oli tietenkin haastavaa saada pääkonttoria hyväksymään jotain, mikä kaukana tuhansien kilometrien päästä vaikutti järkevältä”, hän sanoo.

Siksi Erämetsä otti omat vahvuutensa käyttöön. Hän kuunteli, pyrki ymmärtämään vastaväitteitä ja lopulta vähitellen muuttamaan epäilijöiden mielipiteitä.

Hän suostutteli esimiehiään osallistumaan testivaiheeseen. Se vei jonkin aikaa, mutta hitaasti vastarinta murtui.

”Lopulta pääkonttori antoi periksi, ja saimme luvan lähettää pari litraa uusiutuvaa polttoainettamme alkuvaiheen testeihin”, hän kertoo. ”Se oli varovainen startti, mutta olimme mukana.”

 

Erämetsä oli oikeassa uidessaan vastavirtaan. Standardointiprosessissa ei kestänyt 40 vuotta, kuten jotkut pelkäsivät. Siinä kesti vain viisi.

Erämetsä oli oikeassa uidessaan vastavirtaan. Standardointiprosessissa ei kestänyt 40 vuotta, kuten jotkut pelkäsivät. Siinä kesti vain viisi vuotta. Samalla syntyi perusta uusiutuvan lentopolttoaineen globaaleille markkinoille.

Suurimman ylpeyden hetki

Erämetsä muistelee lämpimästi tiettyä päivää vuonna 2011, jolloin Neste toimitti suuren erän Neste MY Renewable Jet Fuel -lentopolttoainetta Lufthansa-lentoyhtiölle.

Hän muistaa myös neitsyt-testilennon. ”Ne olivat mullistavia testejä”, hän sanoo. ”Lufthansa lensi melkein 1 200 kaupallista lentoa Hampurin ja Frankfurtin välillä. Toisessa moottorissa oli meidän uusiutuvaa lentopolttoainetta ja toisessa tavallista lentopolttoainetta. Meidän uusi uusiutuva lentopolttoaineemme toimi aivan yhtä hyvin kuin perinteinen.”

”Olisi ollut hauskaa olla mukana joillakin noista lennoista”, hän lisää.

Viime toukokuussa Neste muutti organisaatiotaan niin, että uusiutuvan lentopolttoaineen kehitykselle ja myynnille perustettiin oma liiketoimintayksikkönsä. Erämetsän elämässä se oli hetki, josta hän on erittäin ylpeä.

”Se tarkoittaa, että uusiutuva lentopolttoaine on osa ydinbisnestämme”, hän sanoo. ”Yksiköllä on johtoryhmässä edustus muiden yksiköiden rinnalla. Ajatella, kuinka asiat voivat muuttua kymmenessä  vuodessa!”

”Se on myös merkki siitä, että Nesteellä on tahtoa ja itsevarmuutta kehittää uusia, vastuullisia ja kaupallisesti menestyviä tuotteita”, hän lisää.

Standardoinnin ja tuotteen lanseerauksen jälkeen Neste on viime vuosina kasvattanut päättäväisesti lentopolttoainekapasiteettiaan.

”Porvoon jalostamon vuosittain valmistamat 100 000 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta tekevät Nesteestä alan johtavan toimijan. Kun Singaporen jalostamo on valmis, pystymme tuottamaan miljoona tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuodessa. Sillä on valtava vaikutus globaalin lentoliikenteen vastuullisuuteen.”

 

”Toivomme lisää toimijoita alalle. Emme pelkää kilpailua vaan otamme sen ilolla vastaan. Emme voi yksinämme olla uskottava muutosvoima.”

Nesteen tuotteen tyyppisen lentopolttoaineen standardi on myös muiden yritysten käytettävissä. Kyse ei olekaan siitä, että yksi tai useampi yritys saisi etulyöntiaseman. Tärkeintä on avata mahdollisuuksia vastuullisuuteen kaikille.

”Toivomme lisää toimijoita alalle”, Erämetsä sanoo. ”Emme pelkää kilpailua vaan otamme sen ilolla vastaan. Emme voi olla uskottava muutosvoima yksinämme. Meidän täytyy kasvaa ja myös muiden täytyy kasvaa, sillä ilman uusiutuvia lentopolttoaineita lentoliikenne ei voi saavuttaa viranomaisten asettamia tavoitteita. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.”

Erämetsä työskentelee tällä hetkellä Nesteen lentoliikenteen sääntelyyn keskittyneenä johtajana. Hän on 63-vuotias ja olisi voinut jäädä eläkkeelle jo viime kesänä.

 

”Ilman uusiutuvia lentopolttoaineita lentoliikenne ei voi saavuttaa viranomaisten asettamia tavoitteita. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.”

”Päätin jatkaa työntekoa vielä pari vuotta. Työni ovat vielä kesken, ja nautin työstäni hyvin paljon. Olisi hienoa, jos ehtisin vielä työssäni nähdä EU:n päättävän uusiutuvien lentopolttoaineiden säätelystä.”

Nykyisessä työssään Erämetsä seuraa tarkasti kansainvälistä keskustelua ilmastonmuutoksesta ja siitä, miten se liittyy lentämiseen. Hän osallistuu tapaamisiin ja työryhmiin maissa, joissa uusiutuvien lentopolttoaineiden sääntelyprosessi on käynnissä.

”Tämä ei ole minulle pelkkää työtä, vaan itselleni henkilökohtaisesti tärkeää. Me tarvitsemme kokonaisvaltaisia toimia ratkaistaksemme ilmastokriisin. Euroopan tasolla se tarkoittaa tiukkoihin, yhdessä sovittuihin sääntöihin sitoutumista. Maailmanlaajuisen yhteisymmärryksen saavuttaminen on paljon vaikeampaa.”

 

”Olisi hienoa, jos ehtisin vielä työssäni nähdä EU:n päättävän uusiutuvien lentopolttoaineiden säätelystä.”

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on YK:n alainen erityisjärjestö, joka on erikoistunut ilmailualan kehittämiseen. Järjestö neuvottelee vuoden 2022 yleiskokouksessaan uudesta strategiasta ja aikataulusta, joilla uusiutuvia lentopolttoaineita voitaisiin edistää maailmanlaajuisesti. Edistystä tapahtuu hitaasti mutta varmasti.

“Meidän on löydettävä keinoja, joilla lentämisestä tulisi ympäristön ja ilmaston kannalta kestävää”, Erämetsä sanoo. ”Neste on johtava toimija yhden ratkaisun, uusiutuvan drop-in lentopolttoaineen kohdalla. On kuitenkin selvää, että yksi ratkaisu ei riitä, vaan tarvitsemme useita. Yhdessä voimme vaikuttaa asioihin enemmän.”

Erämetsä toivoo, että muut valmistajat ja lentoyhtiöt tarttuvat Nesteen esittämään haasteeseen.

”Ilmassa on toiveikkuutta”, hän sanoo. ”Jokin aika sitten ICAO:n seminaarissa järjestön edustajat kysyivät jalostajilta, millaisia tulevaisuuden suunnitelmia niillä oli uusiutuvien lentopolttoaineiden varalle. Kyselyn tulosten mukaan vuoteen 2027 mennessä uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto voi olla jopa kuusi miljoona tonnia vuosittain. Se on erittäin lupaava merkki.”

Erämetsän ura ulottuu neljälle vuosikymmenelle. Viimeiset 15 vuotta hän on tehnyt töitä sen puolesta, että ihmisillä olisi aiempaa vastuullisempia tapoja liikkua maalla ja ilmassa.

Entä mitä hän ajattelee perinnöstään, avainroolistaan uusiutuvan lentopolttoaineen standardisoinnin vauhdittajana? Hän on saavutuksesta hyvin tyytyväinen, vaikka onkin vastahakoinen ottamaan vastaan liikaa kiitosta.

Projektissahan oli loppujen lopuksi kyse vain sellaisesta työstä, jossa hän sattuu olemaan hyvä: suostuttelemaan ihmisiä tekemään fiksuja päätöksiä.