Vastuullisuus
25.10.2022

Vastuullisuus on suomalaisten vientivaltti maailmalle, sanoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg

10 vuotta vastuullisuusteemojen parissa työskennellyt Laura Kvissberg haluaa auttaa suomalaisia ruoantuottajia näkemään mahdollisuuksia vastuullisuuden edelläkävijöinä.
 
Vastuullisuuslähettiläät -artikkelisarjassa nostetaan esiin vastuullisuuden edelläkävijöille tärkeitä asioita, katsotaan tulevaisuuteen – ja selvitetään, elävätkö vastuullisuuslähettiläät itse kuten opettavat.
 
Laura Kvissbergin valitsi haastateltavaksi Sitran kiertotalouden johtava asiantuntija Anu Mänty.
 
– Tutustuin Lauraan, kun osallistuin Lidlin järjestämään Pakkaustarinoita-kilpailun tuomarointiin vuonna 2021, jolloin hän luotsasi kilpailua. Lauran työkentällä päivittäistavarakaupassa tapahtuu paljon sekä ilmaston että luonnon monimuotoisuuden saralla, ja ala voi myös asemoitua vastuullisuuden kehittäjänä ja edelläkävijänä.
 
– Lauralla on ihailtavan käytännönläheinen ja samalla visioiva ote kestävämmän tulevaisuuden kannalta keskeisiin haasteisiin. Hän näkee, että vastuullisuus on jatkuvaa oppimista ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen altistaa uuden oppimiselle, Mänty sanoo.
 

– Kun kerran laittaa vastuullisuussilmälasit päähänsä, niitä on vaikea enää ottaa pois, sanoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
 
Hän kertoo laittaneensa omat vastuullisuussilmälasit päähänsä jo pikkutyttönä. Alakouluikäisenä Kvissberg tienasi ensimmäisen Sony Walkman -cd-soittimensa myymällä Maailman Luonnon Säätiön WWF:n pandoja ovelta ovelle.
 
– Viidennellä luokalla teimme ystäväni kanssa ”tutkivaa journalismia” Haukiputaalla. Kotini lähellä, Kellon teollisuusalueella oli heitelty tynnyreitä pellon laitaan. Koulussamme kävi vieras tästä yrityksestä, ja yritin kysellä asiasta, mutta aihe jotenkin lakaistiin pois. Yritimme paikallislehteä myöten kertoa niistä tynnyreistä ihmisille, Kvissberg muistelee. 

Vastuullisuus on solidaarisuutta

 Kvissbergille vastuullisuus tarkoittaa ennen kaikkea oikeudenmukaisuutta, jonka pitäisi toteutua solidaarisuutena muita ihmisiä ja eläviä olentoja sekä luontoa ja tulevia sukupolvia kohtaan.
 
– Olemme riippuvaisia ihmisinä toisistamme, mutta myös toimivasta ilmastosta ja ekosysteemeistä – osa suurta kokonaisuutta.
 
Lopullinen aikuisiän herääminen vastuullisuuteen tapahtui viime vuosikymmenen alussa Helsingin kauppakorkeakoulussa.
 
– Professori Minna Halme näytti dokumentin Hehkulamppuhuijaus. Se hetki sytytti hehkulampun minunkin päässäni, että ei tämä näin voi mennä, vaan asialle pitää tehdä jotakin.

Vuonna 2010 valmistunut dokumentti kertoo kulutustuotteiden suunnitellusta vanhenemisesta.

Näkymätöntä, mutta näkyvää vastuullisuutta

 Kvissbergin mukaan vastuullisuus on ruokakaupan toiminnassa arkipäivää. Kaupan toimintaa ohjataan vastuulliseen suuntaan niin, että kuluttaja ei sitä välttämättä edes huomaa – vaikka se lopulta näkyy oikeastaan kaikessa.
 
–  Vastuullisuus näkyy siinä, millaista ruokaa myydään, miten se on tuotettu ja miten valikoima kehittyy koko ajan. Meiltä tulevat kannustimet – ja vaatimuksetkin – valuvat toimitusketjussa alaspäin, joten pystymme vaikuttamaan laajasti, Kvissberg sanoo.
 
Hänen työnään on myös varmistaa, että kaikki ymmärtävät, miksi vastuullisia ratkaisuja tehdään.
 
– Vastuullisuus vaikuttaa tulevaisuudessa ihan kaikkeen, ja siksi se on myös ihan jokaisen työntekijän asia.
 

Elätkö vastuullisesti, Lidlin vastuullisuuspäällikkö?

 

– Meillä kaikilla on negatiivinen ympäristövaikutus, siitä ei mihinkään pääse. Elän niin vastuullisesti kuin tässä yhteiskunnassa pystyy. Tiedän suunnilleen oman hiilijalanjäljen ja pyrin kasvattamaan hiilikädenjälkeä, eli positiivista vaikutustani, vapaa-ajalla, Kvissberg kertoo.
 
Yksi vapaa-ajan harrastuksensa on vastuullisuuteen liittyvä sometili, jonka avulla hän kertoo pyrkivänsä positiivisella esimerkillä ja mahdollisuuksien esiin tuomisella saamaan ihmisiä ymmärtämään, että vastuullinen elämäntapa ei tarkoita luopumista kaikesta kivasta, vaan päinvastoin.
 
Kotona vastuullisuutta on saatu tartutettua yrittäjäpuolisoon, ja alakouluikäiset lapset ovat joskus äitiäänkin tarkempia esimerkiksi kierrätysasioissa.

 
”Pakko olla positiivinen”

 Tulevaisuuteen Kvissberg katsoo luottavaisena.
 
– Tässä työssä on pakko olla positiivinen. Pyrin luotsaamaan meitä kohti tulevaisuutta, jossa eletään resurssitehokkaassa ja hiilineutraalissa kiertotalousyhteiskunnassa. Tulevaisuudessa olemme pysäyttäneet ilmastonmuutoksen ja saaneet siitä hyvästä terveellisemmän elämän. Sellainen visio minulla on mielessä.
 
Lähitulevaisuuden tavoitteena Lidlin vastuullisuuspäälliköllä on saada suomalaiset syömään terveellisemmin ja vastuullisemmin.
 
Lisäksi hän haluaa auttaa suomalaisia ruoantuottajia näkemään mahdollisuuksia siinä, että he ovat edelläkävijöitä vastuullisessa ruoantuottamisessa – ja ottamaan siinä suurempaa roolia.
 
– Se on hyvä esimerkki siitä, että miten näin pienellä maalla voi olla vaikutusta. Pystytään viemään hyvät käytännöt maailmalle ja saamaan aikaan isompaa vaikutusta. Sitä haluaisin iskostaa ruoantuottajien – ja muidenkin yritysten – mieliin.
 
Voit käydä lukemassa Laura Kvissbergin mukaan haastaneen Anu Männyn haastattelun täältä. Vastuullisuuslähettiläät-sarjan ensimmäisen osan, Nokian Pia Tanskasen haastattelun löydät täältä.