Taksin moottori kehrää
Taksiyrittäjä Kari Kivioja vertaili jokapäiväisessä ajossa fossiilista ja uusiutuvaa dieseliä ja huomasi moottorin toiminnassa selviä eroja. Myös kasvihuonekaasupäästöissä Kiviojan uusiutuvalla dieselillä kulkeva tilataksi päihitti aiemman bensiinihybridin.
FixuTaxin yrittäjänä pääkaupunkiseudulla työskentelevä Kari Kivioja ajaa vuosittain noin 80 000 kilometriä. Kiviojalle vähäpäästöisempi liikennöinti on ollut tapa ja tottumus: hän ajoi pitkään bensiinihybridi Toyota Priusta, joka on korkean hyötysuhteen ja alhaisen polttoaineenkulutuksen vuoksi ollut vuosien ajan taksiajossa suosittu malli.
Elokuussa 2020 Kivioja vaihtoi henkilöautotaksista tila-auto Toyota Proaceen. Samalla ajoneuvon käyttövoima vaihtui bensiinistä dieseliin. Kasvihuonekaasupäästöjen kannalta menopelin päivittäminen merkitsi jyrkkää lisäystä: kun polttoainepihi Prius tuotti noin 100 grammaa hiilidioksidia ajokilometrillä, Kiviojan vuoden 2019 Proacen WLTP-päästöt ovat 195 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.
Otin heti alkuun käyttöön Neste MY:n, koska halusin edelleen ottaa ympäristöasiat huomioon ja olla edistyksellinen.
Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan jätteistä ja tähteistä. Sataprosenttisesti uusiutuva diesel pienentää autoilijan hiilijalanjälkeä keskimäärin 90 prosenttia verrattuna fossiiliseen dieseliin. Loppuvuodesta 2020 Kivioja siirtyi kustannussyistä takaisin perinteiseen fossiiiliseen dieseliin, sillä koronapandemian vaikutus taksiajojen kysyntään on ollut tuntuva.
- Tavallisten kuljetusten eli taksitolpalta lähtevien ja puhelimella tilattujen ajojen määrä on koronan myötä romahtanut. Tämä näkyy suoraan taksiyrittäjien viivan alla, Kivioja pahoittelee.
Muutaman kuukauden jälkeen Kivioja palasi jälleen takaisin Neste MY:n käyttäjäksi. Tällä kertaa vaikuttimena oli julkinen sopimusajo, jonka edellytyksenä on vähäpäästöisyys. Fossiilisesta uusiutuvaan dieseliin vaihdettuaan Kivioja huomasi eroja Proacen moottorin toiminnassa.
Olen nyt ajanut pitkiä aikoja sekä fossiilisella että uusiutuvalla dieselillä, ja kokemukseni on että auto toimii Neste MY:n myötä huomattavasti virkeämmin. Selvä ero aiempaan on, että moottori reagoi nyt kaasupolkimeen herkemmin.
Toinen positiivinen vaikutus on ollut pakokaasun puhdistusjärjestelmän toimintaan. Kiviojan mukaan moottorin pysäyttämisen jälkeen järjestelmä jää toisinaan hurisemaan. Neste MY:llä ilmiö on huomattavasti harvinaisempi.
- Pysähdyksissä ollessa, varsinkin autotallissa, ympäristöön leviää perinteisellä dieselillä myös noen haju kuin savuttavasta kynttilästä. Uusiutuvalla dieselillä hajua ei ole.
Neste MY uusiutuva diesel soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin. Korkean setaanilukunsa (75-95) ansiosta Neste MY palaa moottorissa tavanomaisia dieseleitä tehokkaammin ja puhtaammin. Neste MY on rikitön ja hajuton diesel, ja tuottaa myös vanhemmassa kalustossa merkittävästi vähemmän lähipäästöjä kuten pienhiukkasia.
Positiivisten kokemusten myötä Kivioja arvioi jatkavansa Neste MY:n käyttöä kaikissa ajoissa. Puhtaammin palavan polttoaineen käyttöä puoltaa myös ajoympäristö: Kiviojan ajamat reitit ovat pitkälti taajama-ajoa, jossa päivän keskinopeus pysähdyksineen ja tyhjäkäynteineen voi laskea alle 30 kilometriin tunnissa.
Tällaisessa ajossa moottori karstoittuu helposti. Uskon, että moottorin toiminnan kannalta Neste MY on pitkällä aikavälillä kestävämpi vaihtoehto, Kivioja sanoo.
Kiinnostuitko? Lue lisää kumppanuudesta »
Nopea keino pienentää merkittävästi liikenteen hiilijalanjälkeä on Neste MY uusiutuva diesel.
Päästöraportoinnin avulla seuraat yrityksesi polttoaineen kulutusta sekä kuinka paljon vähennät kasvihuonekaasupäästöjä.