17 Kesäkuu 2020

Neste ja Jokey kehittävät yhdessä uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista valmistettujen kovamuovipakkausten markkinaa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 17.6.2020 klo 15.10

Kuva: Jokey 2020

Neste ja Jokey, johtava kansainvälinen kovamuovipakkausten valmistaja, ovat käynnistäneet yhteistyön. Tavoitteena on kehittää markkinaa kovamuovipakkauksille, jotka on valmistettu vastuullisesti tuotetuista uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista. Kyseisiä pakkauksia voidaan hyödyntää niin elintarvikekontaktissa kuin muuallakin.

Edistämällä vastuullisempien materiaalien käyttöä pakkauksissa Neste ja Jokey haluavat auttaa kovamuovipakkauksia käyttäviä yrityksiä saavuttamaan materiaaleja koskevat vastuullisuustavoitteensa. Tällaisia vastuullisempia materiaaleja voidaan valmistaa esimerkiksi Nesteen uusiutuvista ja kierrätetyistä raaka-aineista tuotettujen korkealaatuisten hiilivetyjen avulla. Nesteen ja Jokeyn yhteisenä tavoitteena on luoda edellytykset tulevaisuudelle, jossa yhä suurempi osa materiaaleista pohjautuu uusiutuviin tai kierrätysraaka-aineisiin ja jossa muoviteollisuuden arvoketjut on rakennettu kiertotaloutta tukeviksi.

Jokey valmistaa kovamuovipakkauksia, kuten ämpäreitä, laatikoita ja tarjottimia, jotka ovat jopa sataprosenttisesti kierrätettäviä. Jokeyn pakkaukset elintarvikkeille ja muille tuotteille täyttävät korkeimmat odotukset niin laadun ja hygienian, helppokäyttöisyyden kuin innovaatioidenkin näkökulmasta. Nesteen muovien valmistukseen tarkoitettu tuote koostuu uusiutuvista ja kierrätetyistä komponenteista, jotka on valmistettu biomassasta – kuten jäte- ja tähdeperäisistä öljyistä ja rasvoista – sekä kemiallisesti kierrätetystä muovijätteestä.

Nesteen tuote soveltuu erittäin hyvin korkealaatuisten kovamuovipakkausten valmistukseen erilaisiin käyttökohteisiin. Nesteen uusiutuvien ja kierrätettyjen muoviraaka-aineiden avulla valmistetut muovit soveltuvat tällaisten materiaalien olemassa oleviin tuotanto- ja kierrätysinfrastruktuureihin, ja ne vastaavat laadultaan perinteisiä muoveja. Niitä voidaan käyttää turvallisesti jopa herkissä käyttökohteissa, kuten terveydenhuollossa ja elintarvikepakkauksissa.

“Jokey Eco Concept 2.0 tarjoaa meille kestävän kehityksen ohjeiston. Pakkauksemme on jo suunniteltu vastaamaan kiertotalouden vaatimuksia. Odotamme innolla uusien polkujen ja näkökulmien tutkimista Nesteen kanssa, minkä ansiosta voimme rakentaa tulevaisuuttamme entistäkin vastuullisemmalle perustalle“, sanoo Michael Schmidt, Jokey SE:n Chief Procurement Officer.

“Neste ja Jokey ovat kumpikin vahvasti sitoutuneet vastuullisuuteen. Meitä inspiroi mahdollisuus tukea Jokeytä sen pyrkimyksissä tarjota asiakkailleen pakkausratkaisuja, jotka perustuvat uusiutuvista ja kierrätetyistä raaka-aineista vastuullisesti tuotettuihin materiaaleihin. Olemme iloisia myös siitä, että voimme Jokeyn kanssa yhdistää voimamme edistääksemme muoviteollisuuden kiertotalousmuutosta”, sanoo Nesteen Renewable Polymers & Chemicals -liiketoiminnasta vastaava johtaja Mercedes Alonso.

Nesteen ja Jokeyn tavoitteena on jatkossa syventää yhteistyötään. Samalla yritykset toivottavat myös muut muovialan toimijat tervetulleiksi yhteistyöhön kehittämään kiertotalouteen perustuvia arvoketjuja ja vastuullisempia muoviratkaisuja.

Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja:

Neste
Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste allekirjoitti European Plastics Pact -muovisitoumuksen
Nesteen uusiutuvista ja kierrätetyistä raaka-aineista tuotetut vaihtoehdot muoviteollisuudelle (englanninkielinen sivusto)

Jokey
Puh. +49 (0) 2267 685 1123, sustainability@jokey.com