17 Tammikuu 2023

Amsterdamin Schipholin lentoasema ottaa käyttöön Neste MY Uusiutuvan Dieselin maa-ajoneuvojen ja dieselkäyttöisten laitteiden polttoaineena

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 17.1.2023 klo 11

Alankomaissa Amsterdamin Schipholin lentoaseman kaikissa dieselkäyttöisissä maa-ajoneuvoissa ja laitteissa käytetään Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta tammikuusta 2023 alkaen. Polttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista.

Schipholin lentoaseman maahuolinnassa on käytössä noin 1 900 dieselajoneuvoa. Kalustoon kuuluu monenlaisia ajoneuvoja, kuten tavallisia henkilö- ja pakettiautoja, traktoreita ja trukkeja, mutta myös erikoistunutta maalaitteistoa, kuten lastaushihnoja, lava- ja konttinostimia, nostimella varustettuja catering-autoja, lentokoneiden tankkausautoja, matkustajaportaita ja maavirtalaitteita.

KLM Equipment Services (KES) toimittaa polttoainetta kaikkiin Schipholin ajoneuvoihin ja laitteisiin. Lentoasemalla sijaitseva jakeluasema ja kolme säiliöautoa huolehtivat polttoaineen jakelusta seitsemänä päivänä viikossa. KES hankkii Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä Nesteen jakelukumppani EG Groupilta.

“Tällä hetkellä 40 prosenttia lentoaseman moottoriajoneuvoista on sähkökäyttöisiä. Tulevina vuosina tämä osuus kasvaa entisestään. Osaan raskaasta erikoiskalustosta on kuitenkin teknisesti haastavaa kehittää tarpeeksi nopeasti ladattavaa akkua, jonka kapasiteetti olisi riittävä. Siksi Neste MY Uusiutuva Diesel on tällä hetkellä hyvä ratkaisu”, kertoo KES:n päästövähennysohjelmasta vastaava Paul Feldbrugge.

“KLM Equipment Services on jo EG Groupin asiakas voiteluaineiden alalla. Nyt yhteistyömme laajenee entisestään kattamaan myös Neste MY Uusiutuvan Dieselin. Olemme hyvin iloisia siitä, että KES valitsi Nesteen tuottaman uusiutuvan dieselin maa-ajoneuvojen ja laitteiden polttoaineeksi ja että EG Group voi osaltaan auttaa tässä”, sanoo Rob Wemekamp, B2B Sales Manager, EG Group.

“Tämä on merkittävä askel kohti maatoimintojen nollapäästötavoitetta vuoteen 2030 mennessä. Ajoneuvoissa, joille ei toistaiseksi ole saatavana sähkö- tai vetykäyttöisiä vaihtoehtoja, voidaan käyttää uusiutuvaa dieseliä. Lentokenttäalueella, jossa kuormia liikutellaan lentokoneisiin ja niistä ulos, kaikki toimijat käyttävät uusiutuvaa dieseliä, mukaan lukien Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport, KLM Ground Services ja Viggo. Olemme erittäin tyytyväisiä tähän. Lisäksi on tärkeää, että kasvatamme edelleen sähköajoneuvojen määrää Schipholilla. Myös uusia latausasemia on tulossa huomattava määrä lisää”, kertoo Schipholin lentoasemalla operoivan Royal Schiphol Groupin vastuullisuudesta vastaava Denise Pronk.

“Nyt kuin KLM Equipment Services siirtyy käyttämään Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä kaikissa lentoaseman dieselkäyttöisissä maa-ajoneuvoissa ja laitteissa, panoksemme Schipholin vastuullisuustavoitteiden toteuttamiseksi kasvaa huomattavasti. Neste MY Uusiutuvan Dieselin käytöllä kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää keskimäärin 90 %*, kun päästöjä polttoaineen elinkaaren aikana verrataan fossiiliseen dieseliin. Yritykset voivat vähentää päästöjään aivan hetkessä, yksinkertaisesti vain vaihtamalla Neste MY Uusiutuvaan Dieseliin”, sanoo Peter Zonneveld, Vice President Sales Renewable Road Transportation, Neste. “Uusiutuvien polttoaineiden tuotantokapasiteettimme kasvaa 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä ja edelleen 6,8 miljoonaan tonniin vuoden 2026 loppuun mennessä. Meillä on siis erinomaiset edellytykset auttaa asiakkaitamme ympäri maailman siirtymään vastuullisempiin ratkaisuihin”, Peter Zonneveld jatkaa.

Neste MY Uusiutuva Diesel™ valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista. Se on niin sanottu drop-in-polttoaine, jonka käyttö ei edellytä muutoksia nykyisiin ajoneuvoihin ja laitteisiin, energiajärjestelmiin tai polttoaineen jakelujärjestelmiin.

Schiphol on yksi Euroopan lentoasemista, joissa on tarjolla vastuullisempi vaihtoehto fossiiliselle lentopolttoaineelle: Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %** polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.

*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.

**) Puhtaassa muodossa käytettynä. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

KES in brief

KLM Equipment Services (KES) is an independent subsidiary of KLM Royal Dutch Airlines. We use our expertise and experience in the field of Ground Support Equipment for large and small players in the aviation industry. From our home base at Amsterdam Airport Schiphol, we take care of the sale, rental  and maintenance of all types of vehicles and equipment.

KLM Equipment Services takes care of the maintenance of equipment that is used during the handling of an aircraft on the ground. GSE is the indispensable link in all logistics processes at an airport. In total, we maintain around 1,500 motorized and 750 non-motorized vehicles from KLM Ground Services, KLM Cargo, KLM Engineering & Maintenance, KLM Catering Services, Martinair and Transavia, among others.

In addition to maintenance, KLM Equipment Services also supplies vehicles with fuel. This is done at the fixed filling station on the G-buffer or with our own tank trucks. KLM Equipment Services' environmental department is responsible for cleaning up spills of hazardous liquids at Amsterdam Airport Schiphol.

Schiphol in brief

Amsterdam Airport Schiphol welcomed 52.5 million passengers in 2022 and processed 1.4 million tonnes of cargo. With its 313 direct destinations all over the world, Schiphol offers one of the best destination and frequencies networks in Europe. This makes Amsterdam Airport Schiphol one of the most important mainports in Europe and one of the two European hubs of Air France-KLM and the SkyTeam alliance. Schiphol is an important contributor to the Dutch and regional economy.

Amsterdam Airport Schiphol is part of Royal Schiphol Group, an enterprise that operates airports in the Netherlands, conducts international activities and participates in airports abroad. Royal Schiphol Group's mission is connecting your world.

EG Group in brief

EG Group is a global petrol station and convenience retailer and has a diverse portfolio of more than 6,000 petrol stations in 10 countries across Europe, North America and Australia. EG Group controls the procurement, storage and distribution of fuels and lubricants through its depots and own transportation.
EG Group is a certified distributor of Neste. In doing so, EG Group is supervised by strict audits to ensure the environmental aspects of our operations, product and services. This also allows EG Group to safeguard KLM's strict regulations. Because EG Group controls the entire supply chain, it provides its customers with the right service, services and advice around CO2 reduction through the use of HVO100 (Neste MY Renewable Diesel).