9 Kesäkuu 2020

Neste mukana CityHUB-lähijakeluhankkeessa Helsingissä – pakettitoimitukset tehdään vähäpäästöisesti ja opit viedään Eurooppaan

Neste Oyj, Uutinen, 9.6.2020

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium avaa 9.6.2020 yhdessä Nesteen, DB Schenkerin, Lehtipiste Oy:n Pakettipisteen, A2B:n ja Fiugen kanssa uudenlaisen pakettien lähijakelukeskuksen Helsingin ydinkeskustaan, pyöräreitti Baanan varrelle. Vuoden 2020 loppuun saakka toimivasta keskuksesta kerätään erityisesti pakettien pyöräjakeluun liittyviä oppeja euroopanlaajuiseen käyttöön. Kokeilu toteutetaan EU-rahoituksen turvin.

Yhteishankkeen tavoitteena on kehittää päästötöntä pyöräjakelua verkkokaupasta tilatuille paketeille. Se mahdollistaa myös kokeiluja, joilla voidaan ratkaista tiheästi asutun keskusta-alueen logistiikkahaasteita. Hankkeessa mukana olevat yritykset kuljettavat vuoden loppuun asti paketteja yhteiseen jakelukeskukseen. Sieltä käsin ne koordinoidaan matkaan vähäpäästöisiä kuljetusvälineitä, kuten sähköpyöriä hyödyntäen.

Yhteinen ekosysteemi apuna vähäpäästöisten kuljetusten kehittämisessä

Hankkeeseen osallistuvien yritysten tavoitteena on vähäpäästöisten kuljetusten kehittäminen ja nopeuttaminen yhteisen ekosysteemin avulla. Jakelukeskuksen keskeinen sijainti mahdollistaa myös yksityishenkilöille suunnattujen palveluiden kehittämisen.

Laajan yhteistyöverkoston avulla päästöjen syntymistä voidaan vähentää jakelun alusta lähtien: sähköautojen ja rahtipyörien lisäksi käytössä on myös biokaasu sekä Neste MY uusiutuva diesel™.

"Uskomme vahvasti, että kestävä tulevaisuus luodaan yhteistyöllä. On hienoa olla mukana rakentamassa uudenlaisia toimintamalleja yhdessä kumppaneidemme kanssa. Osana hanketta mahdollistamme yhdessä DB Schenkerin kanssa vähäpäästöisemmät pakettien kuljetukset Vantaan terminaalilta Helsingin lähijakelukeskukseen. Neste MY uusiutuvan dieselin avulla voimme mahdollistaa kuljetuksille jopa 90 %* pienemmän hiilijalanjäljen verrattuna fossiiliseen dieseliin elinkaaren ajalta laskettuna”, kertoo vastuullisia kumppanuuksia Nesteellä vetävä Heidi Peltonen.

Kokeilu on osa EU-rahoituksen saanutta kansainvälistä yhteistyötä, josta vastaa Euroopan suurin teknisen alan tutkimuslaitos, saksalainen Fraunhofer-instituutti. Hankkeessa ovat mukana myös Israelin teknologiainstituutti ja Katalonian teknillinen yliopisto.

Forum Viriumin avaama lähijakelukeskus löytyy 9.6.–31.12.2020 välisenä aikana osoitteesta Baana 4 / Lapinlahdenkatu 16, Helsinki.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lisätietoa: Nesteen mediapuhelin puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com