Talvilaatu nyt tankeilla

Neste tuo talvilaadun ensimmäisten joukossa tankkeihin. Pohjois-Suomessa talvilaatuinen diesel tuli Neste-asemille jo lokakuun puolessa välissä, ja marraskuun alkuun mennessä käytännössä koko maassa ajetaan Nesteen talvilaatuisella dieselillä.

Yllätyskylmät aamut ja dieselauton käynnistys: jokavuotinen klassikko. Jos tankissa on dieseliä, jota ei ole suunniteltu kestämään kylmimpiä herätyksiä, ajot saattavat jäädä ajamatta.

Tavilaatua saa nyt Nesteen asemilta
“Me haluamme aina varmistaa, että asiakkaiden tankeissa on talvilaatua silloin kun kylmät säät tulevat”, sanoo Nesteen polttoaineista vastaava tuotepäällikkö Ari Engman.

Neste tuo talvilaadun ensimmäisten joukossa asemille. Pohjois-Suomessa talvilaatuinen diesel tuli Neste-asemille jo 10.10. Marraskuun alkuun mennessä käytännössä koko maassa ajetaan Nesteen talvilaatuisella dieselillä.

Neste-asemilla talvilaadusta voi varmistua kolmella tavalla.

“Tankkauspistoolin yläpuolella on tarra, joka kertoo että tankissa on tarjolla talvilaatua. Lisäksi tankkausnäytöissä on infonappi, jota painamalla saa tiedon asemalla myytävistä laaduista. Talvilaatua myyvät asemat löytää myös Neste-äppin avulla.”

Polttoainetta valittaessa dieselautoilijoiden kannattaa seurata varsinkin samepistettä, Engman muistuttaa. Kun dieselin lämpötila laskee alle samepisteen auton tankissa, polttoaineeseen alkaa muodostua parafiinikiteitä. Nämä kiteet pakkautuvat tankin pohjalle, kulkeutuvat polttoainesuodattimeen ja tukkivat sen.

“Jos käy huonosti, tukos voi rikkoa suodattimen. Aiemmin polttoaineensuodattimien tukkeutuminen ei ollut katastrofi. Eteenpäin yleensä päästiin kun suodatin vietiin lämpimään sulamaan. Nykyisissä dieselautoissa tukkeutunut polttoaineensuodatin voi aiheuttaa herkemmin suuriakin vaurioita.”

Talvilaatuinen Neste Pro Diesel on todettu Tekniikan Maailman testeissä pakkasenkestoltaan koko Suomen markkinoiden parhaaksi. Pro Dieselin samepiste on -32 ja suodatettavuus -37.

Vaikka tankkiin laittaisi markkinoiden varminta laatua, Engman vinkkaa ajamaan tankin mahdollisimman tyhjäksi ennen ensimmäistä talvilaatutankkausta.

“Jos auton polttoainesäiliö on talvilaatua tankatessa vaikkapa puolillaan kesälaatua, dieselin kylmäkestävyys jää aina lähemmäs kesälaatua. Jos kesä- ja talvilaatua sekoittaa, kestää yleensä useamman tankillisen verran, ennen kuin talvilaadun kylmäkestävyystasolle päästään.”

Myös bensiineitä valmistetaan kesä- ja talvilaatuisina. Nesteellä bensiinilaatu vaihtuu tyypillisesti syyskuun aikana.

Dieselin talvilaatu höyryää enemmän
“Talviaikaan bensiineissä on hieman enemmän höyrystyviä komponentteja, mikä parantaa käynnistymistä ja toimintaa kylmillä ilmoilla.”

Kun dieselillä ajavien kannattaa ajaa tankki tyhjäksi ennen talvilaatuun vaihtamista, bensiiniautoilijoiden ei tarvitse huolehtia säistä yhtä tarkalla silmällä.

“Kesälaatuinenkin bensiini toimii pääsääntöisesti hyvin pakkasilla. Siksi talvilaatua ei yleensä merkitä tankkausasemilla samaan tapaan kuin dieseleissä.”